passaktighet med bättre muskler?

cristobal

Trådstartare
Har haft mitt sto ett och ett halvt år, och då jag fick hem henne hade hon inte töltats alls av förre ägaren.
Jag har ägnat det senaste halvåret åt att bygga muskler o förtroende med min dam, mest från marken. Det är först sedan någon månad jag börjat rida lite längre pass.
Problemet som dykt upp, är att hon från att ha varit klockren i traven, har börjat gå i grisepass - jättejobbigt.
Kan det bero på att hon nu har mer muskler, eller beror det på att jag börjat tölta henne?:confused:
Någon med liknande erfarenheter?
Tips???

Sv: passaktighet med bättre muskler?

Förändrade gångarter är ett klart tecken på att hästen ändrat sig, dock ser jag inte grisepassen som positiv möjligen om hästen varit extremt travtaktig tidigare.

Att bygga upp muskler är ju tufft så grisepassen är en signal att kolla upp. Har du nån duktig instruktör eller så som kan titta på er och komma med goda råd?
Det kan ju finnas så mycket orsaker.

Förändrade gångarter är ett klart tecken på att hästen ändrat sig, dock ser jag inte grisepassen som positiv möjligen om hästen varit extremt travtaktig tidigare.

Att bygga upp muskler är ju tufft så grisepassen är en signal att kolla upp. Har du nån duktig instruktör eller så som kan titta på er och komma med goda råd?
Det kan ju finnas så mycket orsaker.

Jo, hästen har varit extremt travtaktig. Med jättefint sväv.
Dessutom haft viss muskelförtvining, som jag lyckats åtgärda.
Hon har varit hos en mycket duktig islänning i fem veckor (egentligen som sällskap till dotterns häst), kom hem för tio dagar sedan, och det var där detta började. Hon satte bra med muskler där, mycket bus i hagen samt långa skritturer, plus att jag på slutet töltade en del, varvat med skritt o korta galopper.
Nej, grisepassen är inte alls positiv, och jag ska göra mitt bästa för att hon inte ska gå på framdelen.:(
Min tanke är då att detta att hon väljer en annan, men iofs dålig, gångart, skulle kunna vara ett tecken på att hon orkar mera. Hon visar inte längre en vilja att "springa ifrån" jobbet heller.
Och eftersom jag inte har lång erfarenhet tänkte jag att det finns sådana här på Buke;) , som kan hjälpa mig tänka runt detta fenomen (hittade inte ngra bra trådar vid sökning).

de kan ju finnas andra orsaker me. hästen kanske spänner sig, har on, felverkad, opassande sadel. nu låter det som jag tror du e helt lost. men så menar jag absolut inte.

när min häst spänner sig blir det lätt grisepass istället för trav. Den kan vara sned eller ha ont. då kan en equiterapeut hjälpa. hade en islänning förut som inte kunde jobba i form. hon bara blåvägrade, stälde sig på bakbenen osv. det visade sig att hon va snedi nacken, korset och ena bogen. är hästen felverkad kan den åxå få svårt med traven. märkte en extrem skillnad när jag bytte hovslagare. inte för att traven var passaktig innen men han fick en bra mycket flottare trav å kunde trava riktigt snabbt med stora steg! Sadeln hör ju lite ihop med det där med spänna sig och ha ont. sadeln jag hade nu innan jag köpte min KariFlex åkte fram hela tiden så då blev gångarterna inte alls bra.

hoppas jag kunde vara till någon hjälp.

Jo, stoet var felverkat då jag fick henne.
Har skaffat sadel som passar, har kollat tänder etc. Det är nog snarare så, att alla åtgärder jag vidtagit har gett mig en annan häst än den jag köpte, och då händer det förstås en massa med hästens beteende.
Jag försöker vara lyhörd för om hon skulle ha ont, tex för ett par veckor sedan visade hon obehag vid en ridtur, och då hade ett gruskorn kommit in under sadelgjorden, som tydligen skavde, vilket hon visade...
Tycker det är lite förbryllande att det blir grisigt, bara...

Min tanke är då att detta att hon väljer en annan, men iofs dålig, gångart, skulle kunna vara ett tecken på att hon orkar mera. Hon visar inte längre en vilja att "springa ifrån" jobbet heller.
Springer hon inte ifrån eller bjuder hon inte tillräckligt? Hästen kan ju faktisk vara trött så här på hösten - i synnerhet efter en rejäl utvekcling ...

Det är nog snarare så, att alla åtgärder jag vidtagit har gett mig en annan häst än den jag köpte, och då händer det förstås en massa med hästens beteende.
Här slår du nog huvudet på spiken ;)
Det är ju dessutom vanligt att ändrad miljö och träning ger den effekten.
Funkar tölten, eller är hon mera passtaktig nu än tidigare?

Att jag rekommenderad råd "på hemmaplan" är just för att irl märks så mycket mera, redan sen i går vet jag nu att sadeln är bytt, hovvinklar justerade, tänder är kollade. Allt detta är faktorer som visst påverkar - vilket man sett eller frågat om när man sett er träna ...

Springer hon inte ifrån eller bjuder hon inte tillräckligt? Hästen kan ju faktisk vara trött så här på hösten - i synnerhet efter en rejäl utvekcling ...

Här slår du nog huvudet på spiken ;)
Det är ju dessutom vanligt att ändrad miljö och träning ger den effekten.
Funkar tölten, eller är hon mera passtaktig nu än tidigare?

Att jag rekommenderad råd "på hemmaplan" är just för att irl märks så mycket mera, redan sen i går vet jag nu att sadeln är bytt, hovvinklar justerade, tänder är kollade. Allt detta är faktorer som visst påverkar - vilket man sett eller frågat om när man sett er träna ...

Ja, det var en bra fråga... Hon har tidigare, före mitt åtgärdspaket, rusat, helst i galopp:crazy: , vid uteritter. Och, som jag förstår, har hon aldrig bjudit till på bana. Så både och, men jag är glad över att hon nu "jobbar" mer vid uteritter, även om det nu på sistone blivit grisigt.

Hon är mycket mer passtaktig, vilket hon inte alls var då jag fick henne, men som sagt hade hon inte töltats på den tid som förra ägaren hade henne ialla fall. Men det var en kort period då jag tycker att tölten gick riktigt bra (sagt av mig...:o ), och då hon tom valde tölt i hagen. Tidigare var det alltid trav.

Jo, det är ju skillnad irl...
Kanske det skulle ligga bra med en vila snart? Det är bara det att det känns som att vi nu börjar skörda frukterna av muskelsättningen, men, men...

Kanske det skulle ligga bra med en vila snart? Det är bara det att det känns som att vi nu börjar skörda frukterna av muskelsättningen, men, men...
Men en bra vila brukar ju faktiskt bara förstärka en positiv utveckling ;) Förmodligen är det inte bara kroppsligen utan också psykiskt som din häst utvecklats så en tid att smälta allt kan vara nyttigt.

Min fyrgångare var riden som tregångare när jag fick honom. När tölten började släppa på riktigt blev traven lidande istället. Så då fick jag börja arbeta honom i traven mycket istället.

Men är det annars inte ett ganska kännt fenomen att när man blandar in fler gångarter kan andra gångarter bli lidande? Kanske främst med femgångare som man ska "plocka fram passen på"? *spekulerar* :angel:

OK, det är ju inte heller så himla lockande ute just nu...
I en viloperiod kan man väl ändå ta promenader och jobba lite från marken? Kanske ngn skrittur, eller tänker jag fel. Borde hästen bara få vara häst?
Skulle man kunna ta en kortare vila nu, och en lite längre då det blir alltför kallt att rida ut?

Jag föredrar att låta hästen vila helt från mig och mina infall om den vilar efter utveckling sas ;) Däremot, att ta det lugnare senare pga kyla är ju utmärkt.

Du märker ofta hur lång vila hästen behöver, det brukar bli en annan pigg- och nyfikenhet när de "vaknar till" igen.

Men för att få fram tölten måste det väl till lite laterala rörelser? Och då kanske grisepassen bara är en mellanstation sas.
Vet en tränare som blev jätteglad när grisepassen kom för det går att träna bort.

Ja, jag har för mig att jag också har hört något i den vägen. Vet inte vad man ska tro, men man får väl ha tålamod...

Har ni några bra tips för att arbeta bort grisepassen? har en 5 gångare som i alla lägen väljer grisepassen. Jobbar i rundkorall och mkt markarbeten, rider sällan i paddocken. Vad kan jag göra för att vidarutveckla till tölten från grisepassen. Han töltar i stort sett inget trots åtgärder. Byte av sadel är på planering, equiterapeut är på G..

Jag ställer i varje fall mig själv frågan, varför väljer hästen grisepass?
I fråga om mitt sto har jag flera alternativa svar.
Hon spänner sig. Sant i viss utsträckning, vilket betyder mera arbete med avslappning o förtroende, större tydlighet i kommunikationen.
Hon har ny sadel, det påverkar min sits, och vår tyngdunkt, hur är jag osäker på.
Hon blir mer o mer musklad. Och då använder hon säkert muskelgrupper som tidigare varit overksamma. Märkte idag att jag måste massera loss vissa muskler igen. Detta tyder kanske på någon låsning i bäckenet?:( Måste ta ut equiterapeut för att kolla, vet kan inte se något.
Annorlunda ridning, kanske mer krävande för hästen... Töltsättningen i sig påverkar väl användningen av hästens kropp.
Så, efter en vila blir det till att rida mycket på lång tygel, för avslappningen, sedan att rida så noggrannt som möjligt, mycket sidvärts och böjda spår, tempoväxlingar, sedan försöka få ärlig samling och prova tölten igen. Tror i alla fall att jag är på rätt väg med min egen centrering...:smirk:
Ja, det är många bitar som ska på plats, men det är inspirerande att se framsteg, och framgång bygger till viss del på att man kan ta bakslag (det är jag van vid):cool: .

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
Hästvård ( Vet inte om den här tråden ska ligga under ridning eller här) Har precis satt igång min häst efter 4 mån vila. Behandlad för...
Svar
9
· Visningar
1 232
Senast: nowa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka