Sv: Passage!!

Passage kan man lära hästen på olika sätt, för det första måste hästen själv vara redo för det! Man sk ainte börja på det själv om inte tränaren tycker att ni är redo, och tränaren måste hjälpa er för om det går fel så din häst får späningar och så istället så kommer du bara få jobb med att få hästen ''normal'' och om hästen inte är stark och man lär den passage så kan den ta det i försvar på banan när den inte orkar samla sig i övergångar osv..

Ida_79 skrev:
Har en bra tränare!!! Det skadar väl inte o läsa om hur man gör ELLER?

Men fråga din tränare då om hon är så bra, ger nog mer än att läsa en text om det.

Nu kan jag bara tala för mig själv (men jag misstänker att det är så för flera) men jag har hittills svarat ganska mga gånger på liknande frågor för att jag i min enfald trodde att personen/personerna enbart var lite nyfikna på att läsa/lära sig rent teoretiskt. Men jag har på senaste tiden blivit klok på att fler och fler ute i detta avlånga land har drabbats av "piff och puff"-sjukan och försöker ge sig på den ena svårklass rörelsen efter den andra på totalt ofärdiga stackars hästkrakar. Vilket är helt galet. Så därför vill inte jag heller svara i detalj på hur det går till. Den dagen som ryttaren och ekipaget börjar närma sig rörelsen så förstår också ryttaren hur det går till. För det handlar ju bara om att man samlar traven.... vilket inte är så svårt när hästen väl är redo för det.

Men fråga som sagt din tränare. Hon förklarar säkert gärna!

Är det verkligen så?
Tråkigt.. Har aldrig själv sett exempel på det.. Men övermodiga ryttare är vanligt, tyvärr.

Saigon skrev:
Men jag har på senaste tiden blivit klok på att fler och fler ute i detta avlånga land har drabbats av "piff och puff"-sjukan och försöker ge sig på den ena svårklass rörelsen efter den andra på totalt ofärdiga stackars hästkrakar. Vilket är helt galet. Så därför vill inte jag heller svara i detalj på hur det går till. Den dagen som ryttaren och ekipaget börjar närma sig rörelsen så förstår också ryttaren hur det går till. För det handlar ju bara om att man samlar traven.... vilket inte är så svårt när hästen väl är redo för det.

:bow:

Immer

Saigon skrev:
Nu kan jag bara tala för mig själv (men jag misstänker att det är så för flera) men jag har hittills svarat ganska mga gånger på liknande frågor för att jag i min enfald trodde att personen/personerna enbart var lite nyfikna på att läsa/lära sig rent teoretiskt. Men jag har på senaste tiden blivit klok på att fler och fler ute i detta avlånga land har drabbats av "piff och puff"-sjukan och försöker ge sig på den ena svårklass rörelsen efter den andra på totalt ofärdiga stackars hästkrakar. Vilket är helt galet. Så därför vill inte jag heller svara i detalj på hur det går till. Den dagen som ryttaren och ekipaget börjar närma sig rörelsen så förstår också ryttaren hur det går till. För det handlar ju bara om att man samlar traven.... vilket inte är så svårt när hästen väl är redo för det.

Men fråga som sagt din tränare. Hon förklarar säkert gärna!

Piff och puff sjukan - Klockrent :bow:.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.. :rofl:

Jag menar inte att jag ska lära det just nu.. Vill läsa lite om hur dt går till... Skulle inte träna det utan instruktör,då jag aldrig ridit i passage..

jag fick rida passage på min ridlärares häst en gång :) o de va kul! men jobbigt som fan!!
de e som dom andra säger... hästen måste vara klar för det... det gäller som sagt bara att samla traven väldigt mkt.. din ridlärare förklarar säkert det för dig och ni får säkert träna på det när ni e färdiga för det. hoppas de går bra i framtiden :)

Låna Kyras bok på biblioteket eller köp någon av hennes videofilmer.
Dem är jättebra!!
Men dyra, ett tips är att se den första filmen i serien först.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 172
Senast: Emro
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
44
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka