Passa in kandaret - tänker jag tokfel?

shlubberdubb

Trådstartare
Pållen har stått i 2 år p.g.a. skada och är nu under igångsättning. Han har smakat på kandaret förr och trivts ypperligt med det. Igår stog jag i stallet och skulle prova in kandaret på honom då jag köpte ny stång och bridong precis innan skadan. Han hade liksom växt ur det gamla plus att han hellre gillar rak stång och tredelat bridong, vilket jag först inte hade.

Nåväl, stog igår och skulle passa in det eftersom det varit isärplockat och han vuxit igen. (Ska dom inte sluta växa vid typ 6? Han är nu 8 och har vuxit på höjden och bredden senaste halvåret.). Tittar på stången och börjar fundera på om han vuxit ur detta med. Bridongen sitter bra. Behövde bara sänka den ett hål på bridongremmen. Problemet som då inträffade är att bridongen då ligger och skallrar i stången. Stången får jag en känsla av att den är för kort! När man inte tar i stångtygeln så ligger den och klämmer mot bridongringarna. När man tar i den så drar kedjan upp i bridongen och stör den.

Kan inte sänka stången mer utan att den börjar slå i överkäkens kanintänder.

Så jag står och tänker att jag åker på att köpa nya bett. Eller?

Sedan satt jag och läste på nätet och hittade massa grejer. Detta med kedjan och bridongringen var ett förslag att man kan dra kedjan genom bridongens ringar. Har aldrig varesig sett eller hört detta förut.

På en annan sajt stog att det är vanligt att man ser bridongen skramla mot stången inne i mun men under ridning när man tagit tygeln rätar detta ut sig.

Han verkar ju inte störd av betten om man säger så. Faktiskt tyckte jag han verkade lugnare i mun när han lagt det till rätta som han vill ha det efter en stund, mot när han går med vanligt tredelat tränsbett.

Tänkte jag ska prova att rida ut lite på det idag och se hur han är.

Imorgon ska vi boka in tandraspning på samtliga och den vet som brukar komma dressyrar själv så förhoppningsvis kan jag be henne kika på det. Om inte annat får jag väl avvakta till GP ridande släktingen kommer hitom igen och be henne passa in det. Har ju inte bråttom att få detta åtgärdat för vi har långt kvar till MSV. Han ska ju liksom igång först.

Fast tills dess mottages gärna tips.

Sv: Passa in kandaret - tänker jag tokfel?

testa och se vad hästen tycker. min häst går med stång och bridong helt bredvid varann, nästan ovanpå varann. han gillar inte att få tryck i mungipan och jag kan inte sänka stången mer, så det måste bli så. han trivs väldigt bra med sitt kandar trots att betten ligger så nära varann.:)

Jag är på väg att köpa kandar till min tota snart, men någon som vet hur storlekarna ska vara?
Om mitt vanlig tränsbett är 10,5 ska bridongen också vara 10, 5 då? och stången vilken storlek blir det på stången?

Jag skulle nog höja bridongen iom att stången åker uppåt vid användning.
Sen begriper jag inte hur stången kan påverka bettringarna-om det sitter rätt:confused:
Självklart ska inte över skänkeln på stången trycka in mot sidan, utan löpa fritt om du tar i underskänkeln.
Titta om sidostyckena glappar.

Det här nya att bettet ska sitta längre ner- funkar inte på kandar.
Många hästar gillar heller inte att bettet åker omkring.

Jag skulle nog höja bridongen iom att stången åker uppåt vid användning.
Sen begriper jag inte hur stången kan påverka bettringarna-om det sitter rätt:confused:
Självklart ska inte över skänkeln på stången trycka in mot sidan, utan löpa fritt om du tar i underskänkeln.
Titta om sidostyckena glappar.

Det här nya att bettet ska sitta längre ner- funkar inte på kandar.
Många hästar gillar heller inte att bettet åker omkring.

Höjer jag bridongen så kommer han få ett väldigt brett leende, om vi säger så. Den sitter där den ska, typ. Stångskänklarna tar inte i sidan på hästen utan går bara emot bridongen. Bad vet att kolla men hon sa att tyvärr var hon urkass på inpassning av kandar. Jag trodde hon både hade och red på det så fel av mig. :-)

hm hur har du fäst betten i huvudlaget? bridongremmen ska ju liksom ligga under/bakom stångremmen om du förstår hur jag menar?

hm hur har du fäst betten i huvudlaget? bridongremmen ska ju liksom ligga under/bakom stångremmen om du förstår hur jag menar?

Japp, det gör den. Jag hade hjälp med inpassning av kandar på hans mamma och så långt är allt som det ska, efter vad jag kommer ihåg från det. Haft hjälp med inpassning på annan häst innan det också. Så jag är inte helt bortkollrad på kandar. Det är bara det att nu funderar jag på om detta är för litet i betten.

Ska ut och mocka och rida nu så ska testa att rida på det och se vad han tycker om det. På med massa reflexer blir det med. Älg jakt, liksom.

Ja vad i hundan ska man tro nu? Tryckte in det i mun på honom idag med och denna gången sadlade jag på och red ut. Resultat? Bättre form, mer lyhörd häst, lugnare i mun (kan visserligen ha att göra med att vet raspat tänder idag så han vart mer bekväm.), mjukare i sidorna, inte lika tjaffsig, och hyper lätt att ta halvhalter och korta sig. När han fick skritta sista biten hem på lång tygel gick han med långa vägvinnande fjädrande kliv.

Kan ju bara säga att så där går han inte på vanligt tränsbett.

Jag tror jag kommer rida några ggr i veckan på kandaret efter att ha fått ovanstående resultat.

Ja, fick jag den reaktionen från hästen skulle jag inte fippla mer med kandarbetten förrens nästa gång han säger till att det är obekvämt:laugh:

Det kvittar nog hur väl ni hade raspat tändern om han inte gillar hur betten legat i munnen! Bara att gratulera typ:)

Liknande trådar

Dressyr Det kan väl inte bara vara min häst som har för mycket läppar? Det är typ för mycket skinn innanför läpparna så det blir lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 659
Senast: Nominous
·
Dressyr En tjej i stallet håller på och ska vänja sin häst på kandar under sommaren för att börja träna lite smått på det i höst. Så nu har hon...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
30 576
Senast: Gabby_Ossi
·
Z
Dressyr #1. Om stångens vinkel vid kontakt kan bli mer än föreskrivna 45 grader, kan det ha fler orsaker än en för löst spänd kindkedja? #2...
Svar
19
· Visningar
2 814
Senast: Zephyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama