K

Klister

Hur vet man om en islandshäst har pass?
Kan man misstänka trots att man inte har sett den visa pass? Vilka egenskaper behövs?

Sv: Pass

hmm då får jag nog fråga ägaren först, så jag vet hela namet på hästen.

Om man inte vet det då? Jag tyckte jag såg ett par steg när jag longerade idag, men jag kan inte så mycket om islandshästens gångarter så det kan likagärna varit passaktig galopp.. fast dom kanske inte kan passa på volt?

Jag skulle iaf vilja veta stammen på hästen först.

Precis även en 4-g kan bli passtaktig om den jobbas fel eller kanske inte är tillräckligt stark. Och visst kan dom självklart bli passtaktiga på volt.

Nu har jag kollat pappan är bedömd med 8,5 på pass, vilja 8,5 och lynne 8,0.
Vad mamman har hittar jag inte.

och vad för klass är T3 ? hon har en helbror som tävlar i det på hög nivå.

T3 är tölt ungdom, den grenen finns dock inte längre utan heter nu förtiden T1u.
T3 hette det när man fick poäng på sits/inverkan..
Vad är det för en bror ? *nyfiken*

en häst kan inte gå i ren pass på en volt, kan dock vara passaktig... kolla om hästen har lätt med att lägga sig i pass och om den går i ren pass och inte blandar tex tölt. fråga en tränare om hjälp. man kan även se på hästen om den är femgångare. det ser man via på kroppsbyggnad osv.

//loddie

soft mee islandshästar skrev:
en häst kan inte gå i ren pass på en volt, kan dock vara passaktig... kolla om hästen har lätt med att lägga sig i pass och om den går i ren pass och inte blandar tex tölt. fråga en tränare om hjälp. man kan även se på hästen om den är femgångare. det ser man via på kroppsbyggnad osv.

//loddie

En passhäst ska väll inte kunna gå i pass på en volt ??? ;)

Hmm svårt att kolla om den är lätt att lägga i pass då den i princip inte går att rida.
Jag skulle tro att hon sticker om man försöker lägga henne i pass...

Hästen är bra byggd, mycket snygg i kroppen. Som häst generellt alltså, jag vet inte om islandshästen ska se ut så. Mkt lätt att lägga i tölt(enl mig som endast ridit två isisar, och la hästen i ren tölt utan minsta problem) och töltar rent o fint trots avsaknad av styrka och utbildning, dock så är det långsam tölt som gäller om den ska vara bekväm (men det är väl för att hon är för svag?).

Dom som kan islandshästar sägar att hon nog blir ett klass ett sto om hon visas. Hästen ska bara bli ridbar först.

Nasi skrev:
En passhäst ska väll inte kunna gå i pass på en volt ??? ;)

Det var det jag undrade, det känns som att pass är något man gör på rakt spår?

Dock så ändrades takten och det lät mer som trav, det gick lika fort som galoppen. Men det känns som om hon inte borde kunnat gå i pass inspänd med chambong på volt? :confused:

Klister skrev:
Det var det jag undrade, det känns som att pass är något man gör på rakt spår?

Dock så ändrades takten och det lät mer som trav, det gick lika fort som galoppen. Men det känns som om hon inte borde kunnat gå i pass inspänd med chambong på volt? :confused:

Man lägger hästarna i pass från galopp (en del tar från tölt) på en lång rak sträcka:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Ja det var det jag trodde, men varför " :smirk: " för?
Jag har inte tänkt att träna passen jag bara undrade om hon kunde ha den.

i ditt förra inlägg var det en sån innan citatet, innan du ändrade. Och jag uppfattade det som att du skrattade åt mig?

Klister skrev:
i ditt förra inlägg var det en sån innan citatet, innan du ändrade. Och jag uppfattade det som att du skrattade åt mig?

Nej, det var verkligen inte menat så. Förlåt så mycket om du tyckte att det lät så :o

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
277
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
707
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka