Hej Betsy! Ursäkta det dröjer så med svaret på din fråga men jag har inte så mkt tid att sitta framför datorn. Vad gäller möjligheten att ta till vara på Paso Finons gångarter så finns det i dagsläget ingen tränare så vitt jag vet som har erfarenhet av dessa hästar här i Sverige. Det finns uppfödare i Tyskland som har haft dessa hästar i närmare 20 år så de har i alla fall rutin kan man hoppas. Och tävlingar finns också, ofta ihop med islandshästarna (inte samma klasser men på samma plats). Till Tyskland kommer det också tränare från USA och håller flera dagars clinics, flera ggr om året. Jag vet att den andra tjejen med Paso Fino hästarna har varit med.
Annars så fungerar det också bra med att läsa böcker om Paso Fino träning, se videofilm och delta i Pasofino.com forumet där man kan ställa frågor. Man skulle ju också kunna videofilma sig under ett ridpass och skicka över till någon med erfarenhet så de kan ge kritik.
Själv så hade jag ingen som helst erfarenhet av "gångartshästar" innan jag skaffade mig mitt Paso Finosto. Och visst, det är SVÅRT att sätta sig in i hur det ska kännas och höras hur pass väl hästen går i respektive fart av gångarten.
Enklast kan man väl förklara det som att Paso Finons Fino, Corto och Largo bara är olika hastigheter och till viss mån också samling av samma typ av fotförflyttning (låter det vettigt eller?) Fino är när fötterna rör sig jättesnabbt men hästen förflyttar sig bara sakta, sakta framåt - det går saktare än i vanlig skritt. Corto är snabbare och den gångart som oftast är mest bekväm för hästen att använda under längre sträckor (att jämföras med tölt) men fortfarande är det samma fotförflyttning som under Fino. Den snabbaste är Largo (går nästan lika fort som mellan/ökad galopp). I alla dessa är fotförflyttningen VB-VF-HB-HF - med jämn takt hela tiden (fotförflyttning samma som i skritt).
Sen så kan de skritta och galoppera också, fast Nickis är väldigt "gunghästaktig" - kan ju också bero på att hon är så liten och jag mer van vid stora halvblodsgalopper. Fast travar - det gör Paso Fino hästar inte lika ofta.
För att ytterligare förvilla sig in i Paso Fino gångarter så har vi något som heter Trocha och där är fotförflyttningen samma som ovan men med mer tid mellan hästen sätter ned sina framfötter - VB--VF-HB--HF. Använder de när de behöver "vila" från corto eller när terrängen är lite svår.
I det stora hela så har inte jag i alla fall haft några problem med att rida min häst hitills. Jag fick höra innan jag köpte henne att det hjälper att man ridit dressyr på "vanliga" hästar och att man är lätt men samtidigt stadig i handen. Jag använder mig av dressyrrörelser som öppna, sluta, skänkelvikning osv och jag rider väldigt lite med benen - då hon är jättekänslig och väldigt lyhörd redan på vikthjälperna.
Det finns också väldigt många olika typer av Paso Fino hästar - precis som det finns hästar i andra raser som har mer eller mindre anlag för att göra vissa typer av arbete.
Pleasure (mer åt westernhållet), performance (Corto och Largo hästar) och fino (de hästar som kan samla sig mkt i Fino och inte är speciellt bra på Largo).
Nu märker jag att jag babblat på kanske mer än jag behövt. Hoppas detta har givit dej lite mer kött på benen i alla fall.