Påskjutsbroms på släp

K

Kockan

Kan någon förklara för mig hur man kontrollerar "rörelse-reserven" på påskjutsmekanismen på ett släp?
Vid bromsprov ska det ju finnas minst 1/4 kvar av den totala rörelsen, men var mäter man? :confused:
Ska man dra åt p-bromsen (på släpet), backa ihop "muffen" och mäta den för att sedan köra framåt för att dra ut allt igen och mäta totala längden på "muffen"? Ska man sedan dra bort det första "ihoptryckta" måttet för att få fram den totala rörelsen?
Är det 1/4 av det sistnämnda som ska finnas kvar för att bromsarna skall vara godkända?
Är det NÅGON som fattar något av min krångliga beskrivning och har jag fattat rätt, eller är jag helt ute och cyklar? :crazy:
Ska köra upp för BE snart och då vill de ju att man vet hur man kollar detta.....
Någon som är mer tekniskt lagd kanske kan svara på detta? :bow:

Sv: Påskjutsbroms på släp

Jag är varken tekniskt lagd eller bra på att förklara, men kan ju försöka :angel: Där svängingsdämparen är ( under gummihöljet) tar du måttet när släpet är på kopplat, där mäter du med fingrarna hur stort det är i neutralläge. Sedan ska du ju köra framåt och bromsa kraftigt i uppkörningen och när du har bromsat och du har stannat bilen går du ut och kollar hur mycket det har tryckts ihop. Hajar du vad jag menar??????Jag kan tyvärr inte förklara bättre men någon annan kanske kan..........

Jag fattar nog vad du menar, men jag trodde man först skulle mäta när det var FULLT UTDRAGET och sedan hoptryckt vid inbromsning?
Ska man alltså jämföra med neutralläge??

1. Mät först fullt utdraget.
2. Dra i handbromsen och backa så du trycker ihop stången max, mät igen. Nu har du mått på spelet dela på 4 så har du måttet som måste sinnas kvar.
3. Åk fram och bromsa kraftigt och mät igen, nu ska det vara minst det måttet du fick fram på 2:an kvar.

Smul skrev:
1. Mät först fullt utdraget.
2. Dra i handbromsen och backa så du trycker ihop stången max, mät igen. Nu har du mått på spelet dela på 4 så har du måttet som måste sinnas kvar.
3. Åk fram och bromsa kraftigt och mät igen, nu ska det vara minst det måttet du fick fram på 2:an kvar.
1. Ska inte p-broms å släp vara åtdraget så att man kan dra ut det ordentligt?
2. Ska man ta första måttet (utdrget) minus det andra måttet (hoptryckt) och använda sig av det man får fram där? Alltså där ska det vara 1/4 kvar vid inbromsning?
Jag måste fatta väldigt trögt.....

Alldeles rätt :)
Hoppas det går bra för dig!

OK, då ska jag ut och testa lite.
Tack!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 543
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga... 2
Svar
20
· Visningar
6 077
Senast: gul_zebra
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 770
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka