Parvo eller vanlig magsjuka!?

MrsScabtree

Trådstartare
Imorse började Harley att både kräkas och ha ganska allvarlig diarré. Det fullkomligt sprutar ut ur honom...och nu oroar jag mig för vad det kan vara. Symptomen visar på "vanlig" magsjuka men även smitta av parvoviruset, sistnämnda är inte ett ovanligt alternativ...men för att göra lång historia kort.

Förra veckan gick vi vår vanliga kvällspromenad, på tillbakavägen gick vi igenom skogen som var mycket mörk, och innan jag visste ordet av det hade vi sex stycken 8 veckors valpar över oss?!
Ägarna rusade fram och menade på att valparna aldrig hälsat på folk förut och det var ju så kul osv..(blandisvalpar)..Jaha tänkte jag och gick vidare..men när jag kom in kom jag på att valparna kanske inte var vaccinerade..och iom att det var blandisvalpar av en alldeles speciell sort fick jag dåliga vibbar av ägarna redan från början och tänkte att de var oseriösa. Jag hittade iaf deras annons på blocket om mailade till dom och frågade om valparna var vet besiktigade och vaccinerade. Nepp, det var dom inte...okej. Jag ringde veterinären och frågade om smittorisken iom att min hund inte blivit vaccinerad på två år eller kanske tre men hon trodde att sålänge han hade grundvaccinet skulle det inte vara några problem..Nu visar han ju dock symptom.

Alternativ två är helgens aktiviteter. Vi har varit och hälsat på hos svärföräldrarna i Åmål och brevid deras hus finns en kennel som de sagt haft magsjuka på. Där har han dock inte hälsat på ngn annan hund men strukit runt deras hus.

Jag har inte fått tag i veterinären ännu så deras åsikt vet jag inget om än.

Vad är största sannolikhet att det är? Vad ska jag göra nu mer än att fasta honom?

Hoppas på svar..är sjukt orolig nu:crazy:

Sv: Parvo eller vanlig magsjuka!?

Risken för att det ska vara parvo lär ju vara försvinnande liten, så det skulle jag inte oroa mig speciellt mycket för om jag var du.

Magsjuka eller ätit något väldigt olämpligt är mer troligt och jag skulle ha fastat hunden (ge vatten dock) och ge honom diarsanyl för att dels stabilisera magen, återställa bakterienivån och dels så lägger den sig som en skyddande hinna i mage/tarm.

Största risken iom att han både kräks och har diarré känns ju vara uttorkning, så se till att han får i sig vätska!

Risken för att det ska vara parvo lär ju vara försvinnande liten, så det skulle jag inte oroa mig speciellt mycket för om jag var du.

Magsjuka eller ätit något väldigt olämpligt är mer troligt och jag skulle ha fastat hunden (ge vatten dock) och ge honom diarsanyl för att dels stabilisera magen, återställa bakterienivån och dels så lägger den sig som en skyddande hinna i mage/tarm.

Största risken iom att han både kräks och har diarré känns ju vara uttorkning, så se till att han får i sig vätska!

Tack Gnist!

Då kan jag lugna mig lite. Vart får man tag i diarsanyl ?

Köpte min tub hos vet., men det brukar finns på apoteket också.

Om det inte ger med sig på någon dag eller att hunden blir slö/annat konstigt med, så ring vet.

Köpte min tub hos vet., men det brukar finns på apoteket också.

Om det inte ger med sig på någon dag eller att hunden blir slö/annat konstigt med, så ring vet.

Jag har pratat lite med vet och dom säger väl att jag ska köpa dittan och dattan fodret..men jag fastar honom idag och så får man eventuellt lite ris och torsk imorgon.

Jag ska kika på apoteket!

Tack igen!:bow:

När min vovve får dålig mage(senast förra veckan),så köper jag inga vet.produkter,gammal huskur är bäst!
Koka riset i vattnet,MEN häll inte bort vattnet,för det är det som gör att dåliga magen slutar!!
Så första dagen får hon ris och risvattnet
Andra dagen,så kokar jag lite köttfärs(luktar skit),men funkar kanon,blandar det med ris och risvatten!
Tredje dagen ord mat och ris,vattnet och köttfärs blandat!

Symtommässigt går det inte att skilja mellan parvo o andra magvirus men parvo har blivit ovanligare sen man övergick till levande vaccin.
PL

Nog kan man bedöma risken att det ska vara parvo, som väldigt minimal utan att vara ute och cykla?

Speciellt i detta fall, när magsjuka florerat i närheten av där hunden vistats.

Första dagen svält+ vätska andra ris men istället för ris o risvatten kokar jag riset i mkt vatten tills det absorberat allt, tillsätter även morotspure el mosad kokt morot.
PL

Senast ändrad:

Som jag säger har parvo blivit mer ovanligt men lätta till måttliga magsjukor kan fortvarande vara parvo, inte för att det i praktiken spelar ngn roll.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet inte ens hur jag ska beskriva senaste tidens helvete. Våran 10 månaders valp blev i natt dålig och kom liksom inte till ro, hade...
Svar
4
· Visningar
1 535
Senast: Snuffsan
·
Hundhälsa Ska försöka göra en lång historia kort: För drygt ett år sen tog jag och min sambo hand om en liten chihuahua-tik som då var två år...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 778
Senast: lady_vip
·
E
Övr. Hund Mamma ringde mej med panik i rösten klockan halv nio i morse. Hon sa till mej att ta mej hem så fort jag bara kunde och köra henne och...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: BeastieBabe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka