Partellaupphackning!

E

Excellent__Queen

i vintras hade min häst en partellaupphacknig och jag håste rida henne för att hon inte ska få den tillbacka! men det är jätte många som gnäller på det att jag rider henne för hårt! gör jag det? jjag brukar rida henne varnnan dag ungefär i bland blir det lite mer menjag rider inte mer än en gång i veckan! alla säjer att jag ska ge min häst vintervila! men det kan jag inte feter som hon blir dålig igen då! gör jag rätt? ska jag låta henne stå och få lov att operera henne? jag tycker att det är helt rätt! så slipper hoj bli dålig igen!

Sv: Partellaupphackning!

en sån hakning är inte farlig på något sätt, man måste bara tänka på att värma upp ordentligt å får din häst väldiga problem kan veterinären knippsa av leden.. Å folk ska ju inte lägga si i hurvida din häst vilar eller inte. min häst kan vila men visst de hakar sig i början men bara man värmer upp länge e de ingen fara. å varannan dag en inte hård ridning.

Du borde rida/träna din häst mer. En häst med patellaupphakning BÖR träna upp sin muskulatur runt knäet. OM knät hakar upp sig så är bästa sättet att få det att släppa att backa. Många hästar har patellaupphakning men fungerar fint ändå.

ja jag tränar henne för fullt nu! hon har inte haft en upphacknig sen i vintras men är skit rädd att den ska komma tillbacka

jaaa min häst gick på smärtstillande en vecka i vintras så nu morjonerer jag henne rätt mycket...

Det beror väl på hur "kraftig" den är. Är den av lindrigare art räcker det väl med att arbeta upp muskulaturen som "håller knäte på plats".

Jag hyrde en NewForest valack som hade patellaupphakning, han reds ca 3-4 dagar i veckan mest långa uteritter på ca 2-3 timmar varvat med longering över cavaletti ett par ggr i månaden som jag har hört ska stärka musklerna bra. När de var kallt hade han täcke på för att hålla värmen och inte halta. Märkte inte av det i ridningen, bara när jag skulle lyfta benet då det kunde knycka till lite.

Hur gammal är hästen? På vad du skriver så rider du verkligen inte mycket, men det är kanske en yngre häst?

fortsätt att rida, värm upp och låt inte hästen ha långa semästrar... ha täcke på när det är kallt, blött eller rått.. Det sämsta du kan göra för din häst är att låta den stå, det blir det inte bättre av.
sen är det såhär, det finns vanlig patella hakning som är "ofarligt" och så finns det *funderar på namnet* som liknar patella väldigt mkt men som är hakning i knä och inte has led... detta är inte ofarligt och bör opereras.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 477
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10