Parodontit

antiloop8

Trådstartare
Imorse när jag vaknade såg jag att min ena hund var som svullen under ögat ner mot mungipan.
Hunden är dryga 12 år och har haft problem med tänderna sen, tja, 4 årsåldern.
Han har kraftig tandsten och tandlossning har även blivit nu på senare år.

Jag har fått vet.tid imorrn där de ska se vad man ska göra. Han kommer iaf. att få käka antibiotika nu. Men sen vet man inte hur man kommer att göra.

Nu vill jag höra av er om ni har varit med om liknade eller har ni oxå hundar med dåliga tänder?

Sv: Parodontit

Har ingen hund, men har en katt som nu för tiden har 12 tänder mindre än en vanlig katt.
Han fungerar jättebra trots detta. Troligen nästan bättre eftersom det gör ont att ha dåliga tänder i munnen.
Dessutom hårdnar tandköttet efter ett tag så att de kan tugga ganska normalt även utan tänder.

Kan tala om att en av mina taxar hade nästan inga tänder alls på slutet (blev 20 år och några månader) Varje gång vi tog tandsten så rök det lite tänder . Vi fick börja dra dom vid 14 års ålder, Men hon tuggade glatt i sig maten utan problem,

Hon råkade ut för samma som din har gjort en gång ,men då var hon 17 år och jag ville inte hålla på att söva henne, så efter detta fick hon en synulox om dagen tills den dagen hon gick bort, Detta höll hennes mun i schack.

Tesora

Skönt att höra!

Vi är hemma nu iaf. 12 tänder fattigare och säkert några deciliter blod fattigare oxå :crazy:
Han är helt nerblodad stackarn. Han står på morfintabletter + 2 andra tabletter. De fick sy honom ett par stygn i munnen oxå, tog bort överflödigt kött :eek: :crazy:
Narkosen gick jättebra, det var den vi var mest nervösa över.

Nu är han iaf hemma igen vår älskling :love:

Vad skönt!
Det blir mycket att göra nu då med alla tabletter. =) Får hoppas att dom slinker ner lätt iallafall.
Stygn i munnen är bra, då slipper det fastna foder i hålen som är kvar efter tänderna, dessutom löser dom ju upp sig själva ganska snabbt så man behöver aldrig bekymra sig över dem!

lycka till!

Den tik som jag och min mamma samäger kom till oss när hon var
7år. Hon hade det väldigt dåligt ställt i munnen och fick ganska
direkt tas till Vet där tandsten togs och många tänder plockades
bort pga tandlossning. Efter saneringen sade Vet att det var
begynnande tandlossning på 6 tänder till, men att om vi började
borsta hundens tänder varje dag så skulle vi kunna backa tillbaka
detta. Tiken bor hos min mamma och mamma är jätteduktig på
att sköta tandborstningen. Såpass att det gick 3år innan vi
behövde komma till Vet pga tänderna igen. Vi var så säkra på
att ytterligare tänder skulle behöva tas igen, men icke. Mamma
hade skött tandborstningen så bra att bara lindrigt med tandsten
behövde tas och alla tänder fick hunden behålla.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
906
Senast: Takire
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 728
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka