Jag har bra koll på vad som gäller för chow chow och jag är nog den i Sverige inom rasen som är mest noga med hälsobiten. Det finns mycket åsikter om nyttan med detta, då det helt klart är enklare att bara gå efter SKK:s registreringskrav (känd HD-status). RAS är tyvärr inget dokument som används i praktiken av rasklubben. Det hade kunnat vara ett bra dokument för att styra aveln mot friskare hundar och jag ahde stora förhoppningar om detta en gång i tiden.
Chowen är ingen arbetande ras (även om det var det en gång i tiden) och har inga arbetsprov. Man får vara nöjd med att enstaka hundar har genomgått BPH. Utställning är inte avelsmeriterande för min del, då jag klarar av att själv avgöra om hunden har en korrekt konstruktion (eller så korrekt som det är möjligt – vilken hund är perfekt?) och bra exteriör. Utställning är något jag sysslar med för att det är roligt. Det jag menade var att det går alldeles utmärkt att få en vettig meritering på en sällskapsras innan 2 års ålder.
Man får också hoppas att alla uppfödare känner sina hundar och vet om de är gamla nog att gå i avel. När jag började med min ras så parades tikarna vanligen betydligt tidigare än 18 månader (ja, jag började långt innan dagens regler gällde), vilket även jag gjorde. Idag går ju inte detta, men jag ser inga problem att inom min ras para på första löpet efter 18 mån.
Det är så mycket skambeläggande inom hundavel. Dels så ska man stå ut med att de inom ens egen ras har åsikter på vad man gör eller inte gör (i mitt fall så är det störigt för en del att jag tycker att det är viktigt med friska hundar, för man kan tydligen inte avla på ett vettigt sätt om man tittar för mycket på hälsan.... vilket kanske är sant eftersom jag fått avstå lovande tikar från avel pga hälsoskäl och därmed inte haft valpar på väldigt länge) och sedan ska man stå ut med att de utanför rasen har sina åsikter om vad man gör, fast kanske av helt motsatt anledning jämfört med de inom rasen...
Jag tycker att det är jättespännande att se hur man gör inom andra raser, men jag vill inte skambelägga de som som gör på ett annat sätt vad jag tycker är rimligt inom min ras. Ödmjukhet kommer med erfarenhet. Jag har levt med min ras i över 30 år, hade min första kull för över 20 år sedan och helt klart kunde jag som mest efter andra kullen... efter det började jag inse att ju mer jag lärde mig desto mindre verkade jag faktiskt kunna... men är det inte just detta som gör avel så spännande? Man blir aldrig fullärd. Jag har haft turen att ha haft flera bra mentorer, både inom rasen och bland uppfödare av andra raser vilket gjort att jag lärt mig massor.