parkerad Bil på skogsväg, vem blir vållande?

Emmahpemma

Trådstartare
ja, alltså, om en bil står på en väg som inte är skyltad som kör/ridväg, men helt uppenbart används till det. ingen förare syns till, man kommer inte förbí med hästen..

Låt oss då säja att hästen skenar förbi och stigbygeln eller nått annat råkar repa bilen, VEM BLIR VÅLLANDE?

rent hypotetiskt alltså :angel: :devil: :devil: :angel:

Sv: parkerad Bil på skogsväg, vem blir vållande?

Ryttaren.
Hade hästen varit utan ryttare så blir det ingen vållande.

Men om ingen ryttare ger sig tillkänna måste det ju ha varit en älg? :o
Ehm. Lite fult att göra så kanske.
Dessutom lär ju hästspåren synas...

Bilägaren. Hästen räknas som "opålitligt djur", och gör då ryttaren/hästägaren ej ansvarig för skador på bil.
Enda undantaget är om ryttaren kan bedömts ha handlat "mkt vårdslöst", men det är skitsvårt för en bilägare att få "igenom" det! Och det kräver ju dessutom då vittnen på hur skadan gick till.

Men rent moraliskt och för att inte ge ryttare dåligt rykte (vi har alla ett ansvar för att inte "skita ner" vår sport), så anser jag ryttare ska ersätta skador deras hästar åstadkommit.

I ett sådant hypotetiskt fall är det bilägaren som hypotetiskt får stå för sina skador på bilen. ;)

Turligt för oss hästägare är att det i princip alltid är bilägaren som är ansvarig hur mycket dom än skriker och svär :D

Föresten vad sysslar du me Emmah !!?? inte repar du väl bilar :eek:
:D :D

det är konstiga självlysande gubbar i skogen nuförtiden! dom plumsar ut i skogen, borrar ett hål i backet, pulsar tillbaka till SIN BIL SOM STÅR MITT PÅ VÄGEN!!!! :devil:
så jag tänkte bara...i f a l l hästen skulle råka skena så att man vet om man blir skyldig eller ej.. för blir man skyldig om ngt skulle hända så vågar man ju inte vara i skogen med hästarna! inte så lätt att hinna få stopp när man kommer i 40km/h runt kurvorna! :crazy:

Jag fick lära mig förra veckan att ALLTID i möte mellan bilist och kusk/ryttare görs en vållandeutredning, sen hur det bedöms (kanske till ryttarens favör) det vet jag inte. Men jag fann detta så intressant så jag ska försöka nysta lite i det och se om detta att vi ryttare nästan alltid går fria är en skröna eller inte. För även jag har blivit itutad att det ska mkt till innan vi (ryttarna) anses vållande. Och sedan det där med allemansrätten , javisst får vi vistas i naturen, men som föreläsaren sa: En häst på 500 kg lämnar ju faktiskt hovspår i naturen och DET räknas som förstörelse. Och då kan markägaren åberopa att jag inte får bruka mina rättigheter och rida på hans mark. Ingen annan än jag skulle bli lyckligare om det visades att detta skulle vara fel då jag rör mig mkt i skog och mark, både som ryttare och kusk.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 109
Senast: Jadzia
·
T
Hästmänniskan Känner att jag måste få skriva av mej lite. Kopierar mitt blogg inlägg där det står vad som hände... "Nu sitter jag här i...
Svar
14
· Visningar
2 042
Senast: TifaStar
·
Övr. Hund Jag och sambon hade med vår hanhund (6,5 kg) när jag skulle köpa foder på landet utanför Malmö. Foderhalndeln har en stor gårdsplan där...
2
Svar
29
· Visningar
3 276
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve