Parasitfråga

V

Vildvittra

Undrar om det är nån som har koll på detta. Jag har en vinterhage där jag brukar försöka ha hästarna bara när det har frusit (tjäle) och blivit kallt. Den var förut full med träd men för något år sen gallrade vi rejält och sparade bara stora björkar så nu har det blivit något av en gammal hagmark med äng och träd. Jag tog hästarna därifrån tidigt i våras (början av maj tror jag) och de har inte gått där något under sommaren. Gräset har växt sig jättehögt under sommaren så vi körde betesputsen där för några veckor sedan.

Det har ju tyvärr inte frusit än (även om det var några dagar med frost och kallt för ett tag sen) och det finns ganska mycket kort gräs i denna hagen. Hur tror ni det är med parasiter där? De har ju gått hela vintern där och blev sen avmaskade på våren och flyttade. Det har ju inte varit nån värme att tala om i sommar som skulle kunna ha tagit död på parasiterna tyvärr. Hästarna är hemtagna från betet och avmaskade för ett tag sen. Nu går de i en mellanhage som jag brukar använda höst och vår, men jag skulle gärna vilja flytta dem snart eftersom det är mycket lättare att fodra i vinterhagen.

Ska man låta dem gå där och käka och avmaska (ta träckprov tror jag att jag ska göra i så fall först) sen när det fryser, eller ska jag försöka hålla dem därifrån?

Det är en ganska liten hage på ca 1 ha och det är fyra islandshästar vi pratar om.

Vildvittra

Sv: Parasitfråga

Om du vill ha hagen helt parasitfri utan att plöja upp den så måste du låta den vila: sommar/vinter/sommar...eller vinter/sommar/vinter. Lite vinter tar definitivt inte död på några parasiter. Om nu ändå hästarna använder hagarna år efter år finns ingen större anledning att hålla dom därifrån, maskar gör du ju för att hålla ned trycket i själva hagarna...inte för hästarnas skull. Villket är det man maskar strategiskt för...betesmarken...Varför ska du vänta med träckprov tills det fryser ? Varför inte redan nu ?

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 890
Senast: Twihard
·
Hästvård Min shettis, 86cm, har gått på stort bete hela sommaren och klarat det. Men absolut blivit tjock. Nu är det snart dags att flytt tbx...
Svar
2
· Visningar
902
Senast: Freazer
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 212
Senast: Dorinda
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 110
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka