Paranötter, selenrika!

P

prallan

Kan man ge paranötter till häst? Heter väl även brazil nut.
De är iaf selenrika och det kanske kan vara ett bra tillskott om man har bra värden på allt annat :)

Sv: Paranötter, selenrika!

Eller varför inte bara ge ett tillskott med rent selen?

Det finns ju utan att man behöver ge annat, antingen där man ger en daglig dos eller där man ger en dos i veckan ca (större förpackningar kräver dock recept).

Selevitan heter det man ger en gång i veckan
SeloE är ett man kan ge dagligen

Sen finns det nog en hel del andra också.

Ska du ge nötter tror jag du får ge väldigt mycket till häst.

Vill man inte ge typ en dutt betfor med det kan man riva ner en morot och blanda ihop med exempelvis, eller ett äpple. Vissa hästar äter t o m pulver och allt rakt av utan blandning också

Med tanke på vad nötterna kostar och mängden selen de innehåller, lär det bli mycket billigare att ge hästen vanligt selentillskott.

Jag är ute efter ett naturligt tillskott. Föredrar naturliga tillsatser över lag.

Senast ändrad:

Selevitan heter det man ger en gång i veckan
SeloE är ett man kan ge dagligen

En liten parentes. Det är hästens behov som avgör om man ska ge tillskottet dagligen eller mer sällan (selen kan ju ges mer sällan eftersom det är fettlösligt, vattenlösliga tillskott får man ju ge dagligen/vid behov för att få effekt - det vet du säkert men kanske inte alla som läser :)).

Gav själv lite SeloE en dag i veckan i vinter och ger nu Selevitan varannan vecka. Ingetdera enligt rekommendationen på förpackningen utan mindre då mineralerna täcker det största behovet av selen :)

Jag är ute efter ett naturligt tillskott. Föredrar naturliga tillsatser över lag.

Fundera över vad du menar med naturligt och varför det är så viktigt. Själv skulle jag hellre gå efter hästens behov och använda mig av de rena och säkra tillskott som finns på marknaden. Nötter skulle jag inte vilja ge av anledningarna dyrt, krångligt, miljöovänligt, osäkert, mögelrisk, risk för andra skadliga ämnen och antagligen högt energiinnehåll.

Enl rekommendation på förpackningar gick jag här på, sedan så givetvis skiljer det sig från häst till häst i förhållande till vad i övrigt man utfodrar med och dess innehåll.
Förpackningens anvisning är ju i regel ifall man bara tänkt använda det och inget annat :)

Övrigt/Kl:

Förstår inte hur nötter skulle anses som naturligt för häst..tänker bara spontant snarare på hur det kan fastna i tänder och i värsta fall foderstrupsförstoppning snarare. Det är i överlag inget som direkt tillhör hästens foderstat, naturligt..
Selen är ett grundämne.

Sen brukar nötter innehålla en hel del energi, vilket säkert inte är så lyckat om man måste ge den mängden för att komma upp i att täcka hästens behov av selenintag..Det känns verkligen som att det kan bli ännu mer fel åt andra hållet. Är man då ute efter att ge sin häst så lite som möjligt utöver grovfodret så har vi bra preparat för det.

Senast ändrad:

Jag snabbläste på fass och där står det faktiskt 1ggr/månad men på min burk står det 1ggr/vecka.

Kan dom ha gjort om, eller märkt fel? :crazy:
Det var rätt längesedan jag hämtade ut min burk nu

Eftersom rent selen är ett grundämne så är det svårt att ge det på ett naturligare sätt än som just selen ;)

Jag vet ;) Men om det är sååå svårt att förstå vad jag menar så menar jag i naturlig form i naturen, ej utvunnet på lab.....

Fundera över vad du menar med naturligt och varför det är så viktigt. Själv skulle jag hellre gå efter hästens behov och använda mig av de rena och säkra tillskott som finns på marknaden. Nötter skulle jag inte vilja ge av anledningarna dyrt, krångligt, miljöovänligt, osäkert, mögelrisk, risk för andra skadliga ämnen och antagligen högt energiinnehåll.

Ah, där har du några konkreta nackdelar, tack :)

Vidare har jag full koll på de selentillskott som finns på marknaden

Vad är problemet med om det är utvunnet på labb? Frågan är ställd av ren nyfikenhet.

är det någon skillnad på organiskt selen och oorganiskt? Ang. "naturligheten" och diskussionen "framställt i labb"?

Nja, det är processat om det utvinns och jag föredrar få i mig (och ge djuren) det jag behöver utan att maten varit processat eller raffinerat. Precis som jag försöker avstå från raffinerat mjöl och socker. Jag är inte konservativ, men i den mån det går utan att vända ut och in på mig själv eller mina närmaste.

Vad jag hittat så innehåller paranötter 50 mikrogram selen/100 g.
Det skulle alltså krävas 2 kg paranötter för att täcka en 500 kiloshästs beho på 1 mg.

Paranötter innehåller närmre 700 kcal/100 g, 1400 kcal /2 kg, allts cirkus 58 MJ.

Men jag kan ha räknat fel.

Räkna sedan på vad 2 kg ekologiska nötter kostar..... :p

Selenjäst är organiskt bunden selen och så naturligt som det kan bli. Hästars selenbehov är 1-1,5 mg per dag och om man inte ger mineralberikat kraftfoder så får man räkna på att de behöver tillskott av minst 1 mg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar