Paralympics

Piek

Trådstartare
Sitter på jobbet och kollar lite på paralympics och helvete vad imponerad jag blir! Vilka stjärnor!
Men en tanke som slog mig är hur bedöms det hela? Tävlar alla på samma vilkor även om de har olika graders handikapp? Ta slalomen tex vissa åker på ett ben och andra på två och vissa är tom blinda! Det måste ju vara enorm skillnad på svårighetsgrad!
Är det någon som har koll?

(De berättar säkert sånt här under sändningarna men tyvärr har jag inget ljud :( )

Sv: Paralympics

Vet inte hur det är inom skidåkningen men inom ridningen så måste man klassificera sig och då får man ett medicinskt kort.
I ridning finns det 4 olika grader och vid klassificeringen så bestäms vilken grad man ska tillhöra beroende på hur stort handikapp man har.
Antar att det finns något liknande system även i andra handikapp sporter.

Vet inte hur det är inom skidåkningen men inom ridningen så måste man klassificera sig och då får man ett medicinskt kort.
I ridning finns det 4 olika grader och vid klassificeringen så bestäms vilken grad man ska tillhöra beroende på hur stort handikapp man har.
Antar att det finns något liknande system även i andra handikapp sporter.

Jepp, stämmer. Minns att jag läste det i David Legas självbiografi.

Precis och vad gäller synskadade tävlar alla dessa med ögonbindel, så att det blir lika för alla. Begåvningshandikappade rider i grad 3.

Kollade lite på sittande störtloppet och där förklarade de rätt tydligt att det fanns sittande och stående klass, antar att om man bara har ett ben, väljer sitski istället för stående.

Jag själv tillhör grad 2 i handikappridning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 862
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 792
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
951
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama