paralellförkjutning och pålagringar - ämne för avel?

travarnordis

Trådstartare
Hejsan!

Jag har blivit erbjuden att ta emot en nordsvensk sto vilket jag inte kan neka eftersom de är helsyster till valacken jag har, lite häftigt att ha helsyskon tycker jag :)
Men nu den stora frågan. Denna tjej är född 2006 och som två åring fick hon pålagring i knän och kotor (fram) sen är hon även paralellförskjuten fram också så hon är jätte gräslig i båda frambenen, men verkar inte lida av det, men veterinärerna har avrått ägaren från att avla på henne.
Hon fick ändå ett föl som gick premie (gör dom normalt vid två års åldern) nu i juli och hon föddes normal men är lite sabelbent men inte alls lika kraftigt paralellförskjuten som sin mamma.
Jag och ägaren har googlat lite och vissa har tom avlat på samma sto i flera år och alla föl har klarat sig fint. En del påstår att man ska hitta "rätt" hingst som kan "rädda upp" situationen så blir de inte krokig i benen.

Är det något som är sant eller är det en 50/50 chans?
Hur normalt är det att avkommorna ärver paralellförskjutningar och pålagrigar?
Hur lämpligt är det att ha hennes som en avelsto?

- inga idiotförklaringar tack utan gärna ren fakta vore snällt :)
 
Sv: paralellförkjutning och pålagringar - ämne för avel?

Nej hon är absolut inte lämplig för avel, hon har med all säkerhet fått sina pålagringar just för att hon är så felställd i benen. När tom en veterinär helt avråder från avel då ser verkligen hästen illa ut i benen.
Du ser ju på avkomman som redan finns att hon har nedärvt det till den så varför ens tveka ?
Det stoet har inte i avelsboxen att göra alls.
 
Sv: paralellförkjutning och pålagringar - ämne för avel?

All avel är lotteri för man vet aldrig vilka egenskaper som går i arv till fölet. Så att hitta "rätt" hingst finns inte för att säkert kunna få bort fel på avkomman.
Man ska också vara medveten om att som reglerna är idag för hästavel så kan det vara förbjudet att avla på stoet. Jag har ju inte sett henne och inte heller avkomman, syskon och föräldrar. Men får inte avla på defekter som kan ge lidande för avkomman.

Så jag säger som Gylle det här stoet som även veterinärer avråder från att ha i avel ska inte vara i avel.
 
Sv: paralellförkjutning och pålagringar - ämne för avel?

Hade aldrig använt henne i avel pga det som tidigare skrivit.
 
Sv: paralellförkjutning och pålagringar - ämne för avel?

Stoet har inte i avel att göra samt att avla på djur med defekter som kan gå i arv och orsaka avkomman lidande är MYCKET tveksamt.
 
Sv: paralellförkjutning och pålagringar - ämne för avel?

Ska man avla ska hästen ENDAST tillföra något till aveln. Det finns så himla mkt andra hästar att avla på, som är friska och sunda.

Det där stoet har inget i avelsboxen att göra. Just för att det ju finns sunda individer där man inte behöver gambla.
Man tar en sund hingst och ett dito sto.
 

Liknande trådar

S
Islandshäst Börjar med att säga förlåt om tråden ligger helt fel, men tyckte inte heller den passade under avel, eftersom det här rör bara...
2
Svar
23
· Visningar
2 248
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp