Para hund vad kostar det??

rubytoo

Trådstartare
om jag vill para min jack russeltik vad kostar det???

Eller vad brukar hanhundsägarna ta??

Sv: Para hund vad kostar det??

ja man brukar oftast komma överäns om ngt,men vad jag vet så brukar man "oftast" betala hanhundens ägare det priset man tar för en valp.

-vi säger att du som tikägare vill para din tik å gör det,valparna föds å du ska sälja dem för vi säger 6000kr/st,så då betalar du 6000kr till hanägaren eller "ger" en valp som betalning.

dom flesta brukar vilja göra så,men sen kan man alltid prata sig fram till ett rimligt pris som båda parterna är nöjda med.

Så det är upp tillvar och en faktiskt,men det exempel jag gav brukar dom flesta uppfödare göra..så har min mamma alltid gjort (vi hade kennel) och så ska jag göra när jag ska para min schäferhane..

Vanligast tror jag 1000:- i språngavgift + 1000:-/levande valp vid 3 veckor är.

Språngavgift = 10% av valppriset
"levandevalpavgift" = 10% av valppriset/valp
Eller en valp i stället för betalning i pengar.
Är också vanligt.

Jag har kollat upp det ordentligt, har precis parat om vår ena Russelltik. Beroende på vlken hane/vilka meriter han har så kostar det 6-7000 vid språng. Tar det inte sig så har man fri omparning.
Finns säkert andra varianter, men de avelshanar jag kollat upp har den prissättningen.
Förra året betalde vi 5000, men då var hanen omeriterad (men reggad).

Pooh

*lk*

En fråga igen.

Om det bara blir två valpar och att tiken måste in till djusjukhus där det kostar runt 5000kr.

Tiken är inte parad med någon "godkänd" hanhund utan en bekants hund

Vad är rimligt för pris då??

Är hanen en renrasig registrerad hund, så ska de ju ha sin "rättmätiga" ersättning oavsett vilka kostnader du som tikägare har vid eventuella valpningskomplikationer.

När vi lånade ut vår hane för parning (renras), fick vi 2000 kr per valp och 1000 kr för parningen har jag för mig. Det blev bara en valp.. :angel: :D

*knapp lån*

Lite nyfiken på hur det kommer sig att Jack Russelvalpar inte kostar mer än 5000-6000kr st vid försäljning där de säljs både chippade, vaccinerade, besiktigade och reggade.

Detta betyder att en kull med valpar nästan går med förlust medan hanhunden "bara" tjänar på det.

Räknar man in arbetet med tiken och valparna så går det verkligen med förlust :crazy:

Det är ju inte gratis direkt att föda upp dem.

Är det dessa priser ni nämner för jack russel eller andra dyrare hundraser??

Gnist skrev:
Är hanen en renrasig registrerad hund, så ska de ju ha sin "rättmätiga" ersättning oavsett vilka kostnader du som tikägare har vid eventuella valpningskomplikationer.

Vad är den "rättmätiga" ersättningen då??

Om den inte är reggad då??

Inom mina raser ligger det som sagt på 10% av valppriset i både språng och levande valpavgift.
Är dessa valpar du skriver om reggade i SKK, eller i rasklubb?
En reggning i en rasklubb är ju inte vatten värt om du vill ställa ut .. Då krävs reggning i SKK..

Om den är reggad i rasklubb

Men du menar att 10% av tex 5000kr (om de kostar det sas) det blir 500kr + då 10% på varje såld valp?? Var det så du menade??

Jag som hanägare fick 750:- vid språnget och då ingår en omparning om tiken går tom.
Sedan tar jag priset av 1 valp (ca 10.000) vid 4st --->
och 1000:-/valp vid 1----> 3.

olgaklara skrev:
Men du menar att 10% av tex 5000kr (om de kostar det sas) det blir 500kr + då 10% på varje såld valp?? Var det så du menade??

Ja.

Men om hunden inte är registrerad i SKK, så kan du ju heller inte registrera in valparna i SKK, vilket innebär att valparna inte går att ställa ut tex.

Vad det är för riktlinjer på språngavgifter hos ickeregistrerade hundar vet jag inte, men jag antar att dessa som du blivit tipsad om i tråden är gångbara även i då.

LiPP skrev:
Jag som hanägare fick 750:- vid språnget och då ingår en omparning om tiken går tom.
Sedan tar jag priset av 1 valp (ca 10.000) vid 4st --->
och 1000:-/valp vid 1----> 3.

Ja detta låter ju väldigt förnuftigt, men då är det inte en jack russel?? Jag menar priset är ju väldigt varierande på dessa.

Rasen jag har är Tibetansk Spaniel. När vi köpte vår första 1996-1997 låg de på 6000 kr för en valp. Vet ej om de har höjts nu, mycket möjligt.

Likväl som JRTC-registrerade hundar inte är välkomna på SKK:s utställningar så är SKK-registrerade hundar inte välkomna på JRTC:s dito... Det säger ju sig självt - det handlar om två olika organisationer som fungerar på samma sätt, dvs. registrerar rasrena hundar, även om nu SKK förstås är betydligt större. Begränsningarna för en i JRTC registrerad hund är faktiskt inte så många som SKK-folket gärna vill påskina.

Vad gäller priser så är normalt valppris för en JRTC-registrerad valp idag 7000-8000:-, hanhundspriserna ligger väl ungefär som inom många andra raser, dvs ca 1000:- i språng + 1000:- per levande valp. Det tar jag för mina hanar. Någon tar lite mer i språng och så finns det någon enstaka som kör med den i mina ögon höga prissättningen ett helt valppris oavsett hur stor kullen blir. Vilket förstås är fullt skäligt om det blir 6-7 valpar, däremot inte om det blir 2-3 stycken...

Lite nyfiken på hur det kommer sig att Jack Russelvalpar inte kostar mer än 5000-6000kr st vid försäljning där de säljs både chippade, vaccinerade, besiktigade och reggade.
Vet inte vad det är för uppfödare du syftar på som tar så lite för sina valpar idag, men det är inte där snittpriset ligger i alla fall - om det nu är JRTC-hundar du syftar på. 5000-6000:- var snarare vad man tog för 5-6 år sen.

Jag har bara kollat på annonssidorna där jack russel ligger runt 5000 och uppåt.

Jag vet ju inte om jag kan regga min jack russel som är irländsk import så jag antar att priserna skall ligga lägre på dem. Eller jag kanske skall visa henne??

olgaklara skrev:
Jag har bara kollat på annonssidorna där jack russel ligger runt 5000 och uppåt.

Jag vet ju inte om jag kan regga min jack russel som är irländsk import så jag antar att priserna skall ligga lägre på dem. Eller jag kanske skall visa henne??

Jag tycker definitivt att du ska ska meritera henne innan du tar valpar. Man har ofta lite väl rosa glasögon när det gäller de egna hundarnas lämplighet som avelsdjur.

Nu är det så att hon är irlänsk och är bruksavlad från början på Irland. Hon har dessutom kuperad svans så jag vet inte om det går att regga henne överhuvudtaget i sverige.

Och jag är fullt medveten om hur lämpad hon är för det hon används till.

Jag har haft 7st jack russel så jag har inga rosa glasögon på min när jag tar en valpkull på denna hund.

Jag har ringt till jack russel sällskapet och där är hon inte välkommen just för hennes svans och att hon kommer från Irland

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat