Para harlekin-harlekin

Lyan

Trådstartare
Det ligger just nu ute en annons på grand danoisvalpar där bägge föräldrarna är harlekin.

På ett annat forum var det en som skrev att h*n kunde med säkerhet att 100% av dagens harlekingrandisar som ställs ut är efter harlekin-harlekinkombinationer. Hur kan de vara det när det är emot Sveriges djurskyddslagar att para harlekin-harlekin?

Jag tycker att det borde ju dessutom vara att bita sig själv i röven eftersom man dels kommer förlora några valpar som resorberas i livmodern pga dubbla harlekingener och dels så måste man på något sätt få bort de som föds missbildade pga dubbla merlegener, antingen kulla dem eller sälja som sällskap. Varför göra en sådan kombination när man kan få precis samma färgresultat genom att para med svart eller mantel, förutom att man slipper döda och sjuka valpar :confused:

Sv: Para harlekin-harlekin

Är det att inte para individer som har sannolikhet att ge defekter du menar som lagbrott att para harlekin-harlekin? Tyvärr följs den ju alldeles för dåligt, bra att det är på förslag att den ska skärpas!

Har för mig att jag läst nånstans att grand danois är de enda som tillåter dubbla merlegener.

Det är ju rätt illa! SKK har gjort ett uttalande där de anser att det inte är förenligt med grundreglerna att para hundar som båda bär på merleanlag med varandra.

Färgen merle förekommer i flera raser. På grund av de hälsorisker dubblering av merleanlaget medför är det inte förenligt med SKKs grundregler (2:3) att para två hundar som är kända anlagsbärare för färgen merle med varandra.
Denna restriktion gäller även i raser där merleanlaget förekommer, men av tradition har en annan färgbenämning än merle. Harlekinfärgade hundar har anlag för merle och ska således inte paras med varandra.

http://www.sgdk.se/PDF/Merleanlaget.pdf

Jag har för mig att jag läste för ett tag sedan att inte heller GD-klubben accepterar att man parar merle med varandra (inklusive harlekin) men nu kan jag inte hitta det.

H*n som sa att alla GDs som ställs är efter harlekin-harlekin sa också att det inte finns någon sådan lag. Tycker det är väldigt tydligt i punkt 4!

untitled_shrink-398x600.jpg

Lika intressant är att uppfödare ofta och utan tvekan parar naken chinese crested med naken trots att även där uppstår fosterdöd. "Det är ju ingen som lider av det." (Finns i en äldre tråd här på forumet.)

Japp, jag kommer ihåg den diskussionen. Dock tycker jag att det är skillnad på valpar som resorberas och valpar som föds vanskapta.

I detta fallet är även harlekingenen letal i dubbel uppsättning och det är de valparna som resorberas, detta kan ske även om man parar harlekin med andra färger och även efter solida kombinationer. Eftersom harlekingenen endast syns om hunden dessutom är merle så kan en solid hund bära genen dolt

Nämen kolla det är min lilla lagtext jag knåpade ihop med ram och allt :D

Det är sant att SKK nu sagt att man inte får para harlequin x harlequin. Och att det egentligen är emot djurskyddslagen, fast det bryr sig tyvärr inte folk om. Ingen anmäls för sådana brott idag, lika lite som det anmäls för parningar på hundar som uppenbart inte kan andas eller föda naturligt!

Tänk också på att alla defekta valpar inte dör som foster utan även vita valpar föds i sådana kullar men avlivas ofta. Dessa valpar har samma problem som dubbelmerle- de saknar ofta pigment som utvecklar viktiga funktioner i öron, ögon och nervsystem som gör att de kan vara blinda, döva och ha andra konstiga utvecklingsstörningar (underutvecklade ögon som är mycket mindre än det andra ögat som kallas mikroftalmi, onormala irisar, katarakter etc.). Även valpar som är just harlequinfärgade kan ha problem med dövhet och blindhet därför att de har så många vita fält runtom huvudet (samma problematik som ex. dalmatiner har).

Sen har vi faktumet att en viss del av valparna föds som merle- en icke godkänd färg som innebär att förr avlivades dessa valpar. I dagsläget vet jag faktiskt inte om man avlivar dem i Sverige men jag har ju inte sett många merle GSD på direkt. Däremot har jag sett ett par stycken Harlequin. Som glasyr på tårtan kan man även diskutera faktumet att merle i enkel uppsättning även har fått kritik för att vara sjukdomsdrabbad.

Men tja, vill man ha snygga hundar så är det väl helt normalt att vilja ta död på halva kullen?

Nu kan jag inget om GD, men jag vet att i andra raser så kan diverse funktioner så som syn, hörsel o simförmåga återfinnas hos enkel merlade (El vissa sobelfärgade) hundar.

Nu kan jag inget om GD, men jag vet att i andra raser så kan diverse funktioner så som syn, hörsel o simförmåga återfinnas hos enkel merlade (El vissa sobelfärgade) hundar.

Studier på bcn har ändå visat att även enkel merle ger syn och hörselnedsättningar. Både om man bara går på fenotypen men även på genotypen. Men självklart är de lindrigare än om man tittar på dubbel merle- enkel ger ca 3% syn och hörselfel medan dubbel ger ca. 10%. En artikel finns av prof. Strain om SILV genen som kan googlas :)

På ett annat forum var det en som skrev att h*n kunde med säkerhet att 100% av dagens harlekingrandisar som ställs ut är efter harlekin-harlekinkombinationer.

INTE sant.

Ställer, äger och föder upp GD (svart och harlekin). Ingen av våra harlekinfärgade är födda i en harlekin*harlekin-kull. Att kombinera harlekin med harlekin är klart vanligare utomlands än i Sverige.

I USA är det vanligt att avla på merle*merle bland Aussies, förekommer mig veterligen inte i Sverige.

Studier på bcn har ändå visat att även enkel merle ger syn och hörselnedsättningar. Både om man bara går på fenotypen men även på genotypen. Men självklart är de lindrigare än om man tittar på dubbel merle- enkel ger ca 3% syn och hörselfel medan dubbel ger ca. 10%. En artikel finns av prof. Strain om SILV genen som kan googlas :)

Intressant, jag tror även att merle hos collie här i Sverige har en större andel ögondiagnoser än trefärgad och sobel, minns att diskussionen varit uppe förut men jag hittar inte statistiken nu.

Aha. Hittade den på en blogg (din blogg?) och tyckte det var så bra att jag slapp knåpa ihop en egen ;) Hoppas det inte gjorde något!

Men borde det inte bli några påföljder av att para harlekin-harlekin när nu SKK tar avstånd från det? Det är ju lättare att säga stopp till en sådan parning än för hundar som inte kan andas osv eftersom färgen är mer påtaglig och man inte kan mygla med att hundarna inte är den färgen.

Hur menar du med vita valpar? Dubbelmerle eller att det kan födas hundar som är homzygot för harlekingenen? Angående dövheten, gäller det det vita som är blekt merle också eller bara "vanliga" vita fläckar? Det verkar ju som att de förutom irish spotting även har samma gener som boxer och sheltie (kommer inte ihåg vad det heter. Vitfaktor?)

Har du någon länk till sidan om defekterna även på heterozygot merle? Mina googlekunskaper är ytterst odugliga

Jag vet flera merle GDs men det förekommer säkert att man fortfarande kullar dem

Jag fattar inte vad man vinner på att para två harlekins, teckningen kommer ju även om man parar med svart och det blir dessutom inte färre harlekins genom en sådan kombination så inte heller där vinner man på att para harlekin-harlekin. Jag håller på med marsvin och där har vi två teckningar som ger ungefär likadana defekter som merle i homozygot form (dock får dessa ungar ofta missbildningar inne i kroppen också) och om man parar dessa så är det registreringsförbud på ungarna. På marsvin bedöms själva teckningen, stämmer inte teckningen så blir det poängavdrag eller diskvalificering, det är alltså mycket viktigare att teckngen stämmer än vad det är på GD, ändå fixar marsvinsmänniskorna detta utan att para mot djurskyddslagarna. Så kul kan det ju inte vara att nacka valpar att det är värt att para två harlekins?

Tänkte väl att det var skitsnack! Men ville inte ge mig in i den diskussionen eftersom personen redan var sur på mig för att jag påtalade att det var emot djurskyddslagen att para harlekin-harlekin (vilket det inte alls var enligt denna personen :grin:)

Vad gäller vita hundar o dövhet så beror det på hur pigmenteringen ser ut i/på runt öronen, som jag har förstått det.
Den här är inte döv:

large-bollen.jpg

Tyska Boxerklubben har ansökt att få vita hundar godkända, dvs att de skall kunna ställas ut, utan att de diskvalificeras pga färgen

Vad gäller vita hundar o dövhet så beror det på hur pigmenteringen ser ut i/på runt öronen, som jag har förstått det.
Den här är inte döv:

Så har jag också förstått det. En genetikprofessor förklarade att om det inte fanns melanin i flimmerhåren inne i örats hörselgångar - då blev hunden döv. Risken för att det skulle saknas melanin var större om öronen var helt vita. Fanns det pogmentfläckar på dem ja då fanns det inne i organen också. Starkt förenklat men så ungefär....

Sen ska man komma i håg att alla "harlekin"-färgade hundar inte har samma genuppsättning. Det finns fläckiga harlekins och svarta som ser ut som harlekins men som egentligen rent genetiskt är "felfärgade" svarta dvs svart med för mycket vitt.

En intressant not är att det verkar även vara en ärftlig variation inom det hela. Inte alla vita boxervalpar och dubbel-merles är döva, de valpar som har döva föräldrar har ökad risk för dövhet. Det verkar vara en viktig faktor även om valparna har lite pigment på huvudet, den valpen du visar på bild hade kunnat vara döv ändå trots sina små pigment. Men risken ökar betydligt ju mer extrem-vitt som finns runt huvudet.

Ja visst är det intressant o spännande! Speciellt det där med ärftlighet.
Om jag minns rätt så är ca 30 % av Boxarna som föds med övervägande vit färg, hur många av dessa som är döva vet jag inte.
En vän som föder upp boxrar får då o då vita valpar, ingen av dessa har varit döva.

Vappen på bilden är en Amstaff, vet inte hur vanligt det är med dövhet hos vitfärgade i rasen.
Andra raser som är mycket vita är Ambull o Dogo argentino, undras hur det ser ut där?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka