Para ettårig kaninhona.

S

smulizzzz

Ja som de låter. uppfödaren till min kanin ringde och undrade om jag inte va sugen på o ta en kull på min hona. men jag har alltid läst att man helst inte ska para lite äldre kaniner. visst hon e i fin fin kondition. men vad kan hända? fråga uppfödaren men hon tyckte inte de va någon fara. men de e ju min kanin o de e ju jag som får ta skiten om de skulle gå fel någonstans. visst vore de kul me små bebisar men vill ju inte att min hona ska råka ut för nått. så hur ska jag göra? :confused:

Sv: Para ettårig kaninhona.

Det beror helt på honans kondtion :) Hoppkaniner tex är aldrig några problem att para första gången fastän de är över 1 år då deras bäcken håller sig flexibelt. Så om din kanin har fått komma ut och röra på sig mycket, inte är överviktig, och är i bra kondition så är det inga problem :)

jag är ingen expert på de här men jag tror inte det är någon fara om hon är i fin kondition :) hon är ju inte så jätte gammal. bara du ser till att hon har möjlighet att motionerar så hon håller sig pigg och frisk under dräcktigheten, men ändå inte tvinga henne till det, utan ge henne möjlighet att röra på sig så motionerar hon så mycket hon klarar av och behöver :)

hej. jo fin kondition har hon. hon bor ute och har en någorlunda stor hage som hon har fri tillgång till. brukar ju även ha henne ute i koppel lite då och då. tack till er båda. har funderat lite under dan o läst era svar. så de kommer nog bli parning senare i sommar. tilltänkta hanen va visst inte tillräckligt gammal än. tack igen :bump:

en 1-årig kanin är väl inte gammal? Dom kan ju bli 10 :o

ja de e ju det jag tänkt på. vill ju inte att det ska hända våran ninis något.

ja det är ju jättebra att du har tänkt på det :) (som du ser så svarade jag till hanna-panna som frågade...)

jag tror absolut inte det är någon fara att para din hona, hon är ju inte så gammal och verkar vara i bra kondition.

Men hur gamla får dom vara innan man kan para dom? Är det verkligen bra att para en kanin som är under 1 år?

man kan börja avla med dom när dom är ca ett halv år.
ja, helst ska man ta första kullen innan dom är ett år, annars stelnar bäckenet och då kan dom få svårt att få ut ungarna sen.. men om man "bara har gjort det en gång" så går det ju oftast bra då när dom är lite äldre...

kl
Ett år är väl inga problem. Vet många kaninhonor (hoppkaniner) som fått första kullen när de varit över tre år, fast det känns mer riskfyllt förstås.

Min ena hona Pralin parades för första gången när hon var 9 månader, ett år är väll en ganska bra ålder att få ungar på, tror inte det är någon större fara, men är hon ca 3 år gamal och ska få sin första kull kan du bli problem både här och där, honan har svårt att föde, hon vet inte hur hon tar hand om dom eller bara inte tar hand om dom helt enkelt, men det ska nog gå super ;)

hejhej!
nejdå det är ingen fara att para en ett årig hona.. jag har själv gjort det med min hona och det gick utmärkt bra.
och min hermilinuppfödare para sin hona första gången vid fyra år och det gick Bra. så det gör inget :d:idea:;)

Jag har hört att man efter att ha parat sin hona en gång, så måste man fortsätta para den minst en gång per år?:S Stämmer verkligen det? Och när är kaninen för gammal för att ta en kull på?(efter att ha fått kanske en kull per år?)

och min hermilinuppfödare para sin hona första gången vid fyra år och det gick Bra. så det gör inget

Hermelin, heter det väl?

Att det går bra för en innebär inte att det är en allmän rekommendation. Finns folk som överlever fall från höghus också;)

Hermelin, heter det väl?

Att det går bra för en innebär inte att det är en allmän rekommendation. Finns folk som överlever fall från höghus också;)

jo hermelin. jag stavad lite fel där.. jag har 11 kaniner nu och jag ska få kaninungar om nån vecka det ska min dvärgvädur få:love: längtar verkligen dit nu :D

Kaninens bäcken liksom växer fast, därför rekomenderas parning före ett år, gärna runt 8 månader. Har hon väl fått en kull behöver man inte hålla på att betäcka för att förlossningskanalen ska fungera. Det kan gå att para senare men det finns en risk, stor, att honan avlider, att det är hoppkaniner med bra kondition har ingen betydelse alls för att man ska kunna betäcka i sen ålder första gången.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 208
Senast: cambodia
·
E
Däggdjur För ett tag sedan smet 3 kaninet ut från hagarna. Det var 1 hane och 2 honor. Den ena honan är 5 år. Den andra är 5 månader. Jag insåg...
Svar
0
· Visningar
967
Senast: emmper2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama