Pappersströ

P

Ponnymorsan

Snart ska stoet föla och det är stört omöjligt att få tag på någon halm. Jag har försökt hela vintern utan resultat. Funderar på papper i stället. Vet någon vart jag kan få tag på det, utan att behöva köpa 6 pallar á 15 balar...:confused:
Andra förslag till strö att föla på?
Ponnymorsan

Sv: Pappersströ

Kolla med din kommun. Socialen och omsorgsverksamheten har mycket sekretess på sina dokument och använder dokumentförstörare flitigt. Jag får papper därifrån från min kommun. Det brukar bli 8-10 säckar (löst packade) i veckan.

Piggy

Det har i många år funnits ston som fölat på spån, och med tanke på att du vill ge fölet en stabil, fast bädd som inte 'glider runt' så skulle jag mycket hellre satsa på spån.

Angs trö, så dokumentförstörarströ kan se olika ut, men strimlat strö ger sämre bädda/ligger kvar sämre än det rivna strö i bitar som man köper. Om strimlorna från kokumentförstörarströ är för långa snor det sig gärna runt benen med, det behöver inte en fölis som ska upp. (Jag rev/klippte och strimlade ju pappersströ för hand i flera månader till mitt sto efter en ögonOP, så jag har testat flera olika varianter)

Så köp endera riktigt pappersströ, eller välj spån, skulle jag göra.

Jag har själv varit inne på dammfritt fint nytt kutterspån men fått så många som avrått från det. Har själv bara haft halm förut men då har det gått att få tag på detta utan problem. Så icke i år.
Dokument-riv är inget jag funderar på utan i så fall balat pappersströ från handeln.
Ponnymorsan

vet flera stora uppfödare som låter stona föl p spån år efter år iofs.

Pappersströ är dock inte så lätt att köpa balvis om du inte har sån tur att du har en ÅF i närheten. Utan då får man beställa hem, och då brukar det bli större kvatiteter. Jag har ju RS Produkter i Enköping, men ingen ÅF närmare. Så endera fick jag beställa pallvis (fast räckte med en pall iofs, men dyyyrt blir/blev det), eller åka över 15 mil och köpa balvis. Eller tillverka det själv då =/

Så, hittar du inte någonstans i närheten där du kan köpa i de kvantiteter du vill, så skulle jag ändå satsa på spån faktiskt. Det finns ingets törre travstall, någon veterinärklinik/annat i närheten som abvänder pappersströ där du kan fråga om du får köpa lite av dem?

Vad har du normalt för strö?? Hur troligt är det att du kommer hinna närvara (se på på kvällen att i natt blir det med största sannolikhet??) Vi hade spån förr som strö och då skakade vi bara ut en vanlig höbal ovanpå spånbädden när det drog ihop sig till fölning om vi inte fått tag i halm!! (men efter att själva fölningen väl kommit igång får du inte gå in och störa!! Det blev några nätter med med höbalar som gick till spillo med det var det värt så den lille fick landa mjukt!!:D

Sen är det ju precis som sagt många som låter sina ston föla direkt på spånbädden och det är inget fel i det heller... Det viktigaste är väl att bädden ren och inte massa kiss och högar på ytan att landa i!!

Senast ändrad:

Det verkar som om det blir kutter i alla fall. Papper är svårt att få bonden att ta i dyngan dessutom.
Ponnymorsan

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 229
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 428
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka