Pappersbriketter

Kamomilla

Trådstartare
Kommer snart att elda en del i kamin för värmen och för att minska på elräkningen (direktverkande el)

Då både jag och blivande sambon har jobb som innebär tämligen stor mängd dagstidningar så har vi letat alternativa sätt att använda dessa, inte bara lämna till återvinningen.
Elda papper som det är i kamin säger bara swosch och ger inte så mycket i värme. Men vad jag har läst mig till ska pappersbriketter vara mer vedliknande i sitt brinnsätt och värmeutbyte. De brikettpressar jag hittat på svenska sidor har varit för industiellt bruk och kostat 60' och uppåt :cool:
Men jag har hittat manuella (mekaniska) pressar på tyska e-bay och även läst något enstaka blogginlägg som nämner brikettpressar för hemmabruk.

Någon här på Buke som provat eller har någon erfarenhet av dessa? Eller av att elda med pappersbriketter?

Sv: Pappersbriketter

Har aldrig hört talas om det. Men är likväl nyfiken.

För några år sedan fanns det små manuella att köpa i småannonserna i tidningen Land.
Kan kolla om jag hittar nått nu.
Vet att mamma och pappa blötte upp dagstidningar och rullade dem hårt och lät dem torka på elementen och det fungerade.

Har inget att tillföra när det gäller brikettmaskiner, men vill bara nämna att energi- och miljömässigt är det överlägset att återvinna tidningspapper istället för att energiåtervinna (elda) det.

Kan ni inte hitta någon som säljer ved billigt?

Med tanke på att både jag och sambon drar hem 3-4 dagstidningar om dagen är det, för OSS, resursslöseri att lämna de till återvinning istället för att utnyttja energin till uppvärmning av huset.

För att själv få fram pappersbriketter blötlägger du tidningarna, pressar sedan ihop dem.

Misstänker att de flesta braskaminer inte går bra ihop med detta bränsle.

Köp därför kapad o kluven ved av en vedhandlare för ca 300 - 350 kr kubiken stjälpt mått.
Kan ni inte lagra själva lagra hos handlaren.

Vi provade i en 30kw panna men det blev mkt aska o lite värme.
Vi provade då att blötlägga tidningarna i använd frityrolja.
betydligt bättre värmeutbyte. hanteringen dock en aning baltig.
Runt 500:- för4 en press hos Ebay.

Och vad går upp mot att ha lite torr gran o tallved som brinner o knäpper när nordanvinden tjuter i skorsten.
Och innan man går o lägger sig så fyller man kamin med halvtorr björk som får ligga på glödbädden o torka ng timme innan den tar eld.

Ved är fantastiskt, man blir varm av jobbet i skogen. Man blir varm när man kapar o klyver den. Man blir varm när man bär in den och till slut blir man varm när man eldar up den. snacka om förnyelsebar energi;o))

Vi har ved också och det är och kommer att vara huvudbränslet.

Pappersbriketter kommer att vara ett komplement/tillskott, och det är lättare/bättre att elda det som briketter än som hopknölat papper.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka