Pappaledighet vs amning

Cyllene

Trådstartare
Diskuterade planering av föräldraledighet nu och funderade på hur man gör med amningen om man delar föräldraledigheten 50%?

Mycket lättare med hästarna, man har bara stoet att ta hänsyn till... ;)

Sv: Pappaledighet vs amning

När man Jobbar har man rätt att gå ifrån för att amma. Pappan kan då komma till ditt jobb med barnet så kan du amma, alt du åker hem om du har nära till jobbet.

Det är väl rätt ovanligt att helamma i mer än sex månader? Så jag tror inte det är nåt jätteproblem. Man kan ju fortfarande amma morgon och kväll även om man jobbar, om man vill.

Klarar ni er ekonomiskt om du tar ut väldigt få dagar under den första tiden så kan du förlänga tiden hemma med barnet även om ni delar lika på föräldradagarna.

Håller med dig, och tar man dessutom ut färre än 7 dagar/vecka kanske man är hemma några månader till.

Man kan ju pumpa oxå och pappan ger flaska eller kanske börjar introducera mat. Nu var ju Rasmus väldigt matintresserad men han börja äta själv våran mat när han var 8 månader!

När jag jobbade då barnen var i ammningsstadiet så kom pappan eller motsvarande med bebisen/bebisarna när de var hungriga så fick jag avbryta vad jag höll på med för att tanka.

Så småningom åt de på flaska också så då var det pumpning som gällde

Vet inte om vi delat exakt 50%, men något liknande iaf. Jag började jobba ett fåtal nätter (arbetade 50 %) när sonen var mellan fem och sex månader. Då pumpade jag ur och han fick mjölk i flaska vissa mål. Ammade när jag var hemma, dock inte helt. Sedan var vi båda hemma ett par månader och när jag började jobba heltid när sonen var 9-10 månader så hade han självvalt slutat amma helt.

Tänkte du börja jobba halvtis direkt när bäbisen är nyfödd? Det kan nog var lite krångligt om du har tänkt helamma. Vänter du tills den är uppåt halvåret tror jag inte det är några problem alls, även om du fortfarande ammar några ggr om dagen.

Det beror väl på HUR man delar när man delar lika.
Ska man vara hemma 6 månader i sträck, vardera? Eller delar man på något annat sätt?
När mina var små träffade jag ett par på öppna förskolan som delade lika, så att de var lediga varannan dag. Vecka ett var han hemma må-on-fr och hon hemma ti-to, vecka två var han hemma ti-to och hon må-on-fr. Och deras intention var att fortsätta med det systemet även föramöver vad gäller VAB och sånt. Det tyckte jag var smart. :)

(vi är ju så hemskt ojämnställda :p så jag har varit hemma hela tiden, så jag kan inte relatera till det)

Det beror väl på HUR man delar när man delar lika.

Vi körde att jag var streckledig hemma medan mannen tog ut varje fredag som föräldradag f.o.m. när barnen var 3 månader (vi fick ju 20 pappadagar + mannens semester när barnen föddes så vi var hemma båda två nästan 3 mån). Han har fortfarande kvar dagar (barnen 4,5 år) och tycker att en dag per vecka under längre del av uppväxten ger ett mervärde gentemot att "göra bort" hela föräldraledigheten på en gång.

Jag hade däremot inte fixat att gå tillbaka till jobbet efter ex.vis 6 mån. Jag var helt enkelt inte i skick att prestera på det sätt jag gör på mitt jobb.

Jag började jobba lite smått när lillan var 2 månader och nu jobbar jag ett par dagar/nätter i veckan.
När jag jobbar dag/kväll så pumpar jag och hon äter i flaska.
Jobbar jag natt så är det ju bara ett mål hon får.
Jag har fryst in ett litet lager med bröstmjölk ifall jag skulle behöva åka ut på akutjobb.
Även när jag är i stallet får hennes pappa ge på flaska.

Eftersom jag började jobba så tidigt har jag sparat så många dagar att jag kan stanna hemma lite extra när hon blir äldre och det är jag glad över :).
Då har jag ju såklart jobbat när sambon slutat för dagen, annars vore det ju ingen vits ;).

Såvida ni inte tänkt dela 50-50 från dag 1 är det inga problem att kombinera amning med att ta ut halva FP var. Jag helammade (eller nej, lite mjölk i flaska blev det) i nästan 6 månader. Började jobba deltid när E var 5,5 månader. Då började pappan ta ut en dag i veckan och när E var ungefär 1 år gick pappan hem på heltid.

Jag har inte tagit ut FP under hela tiden jag varit hemma så jag har inte nallat av pappans dagar när jag varit hemma.;)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
2 004
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: __sofia__
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka