Pans Kardinal

C

carwes

Någon som har bild på hingsten i fråga eller rent av en avkomma? Har för mig att han var rätt fin och lämnade lika fina avkommor. Dressyrinriktad?
 
Sv: Pans Kardinal

Inga bilder, men jag har blivit huggen i nacken av herrn i fråga, så att jag stöp på näsan ner i halmen, och han drattade efter...
Då var han en ohyfsad treåring, som förbereddes inför bruksprov.
Han var snygg, eftersom han var svart och hade utstrålning, men var väl inte lysande exteriört egentligen. Väldigt liten manke vill jag minnas bl a. Han var ingen höjdare när han gjorde bruksprov, men han tog sig ju dock igenom. Jag gillade honom som individ, men hade inte betäckt med honom.
Jag har inte sett några avkommor, men tror inte att han har använts så mycket?
 
Sv: Pans Kardinal

Hans poäng var:88788=39 (4,5 år)
Bruksprov 4.0 år (4,5 år)Gång6967 (6877) Hopp 910/78 (88/77) =15,3 (14,5)
Han hade placeringar tom MB dressyr, och 130 hoppning.
 
Sv: Pans Kardinal

http://www.stuteripetterpan.se/petterpan/

image013.gif
 
Sv: Pans Kardinal

Jag har ridit en avkomma till honom.

Hon var gudasnäll. Men kanske inte nåt stjärnämne.
Hade typiskt Kaliberutseende, lite nedförsbacke m a o.

Tyvärr har jag inga bilder på henne i datorn.
 
Sv: Pans Kardinal

Åhh, vilken liten solskenshistoria om Petter Pan:love: . Jag blir så lycklig och tårögd:)
 
Sv: Pans Kardinal

Han tävlades både i hoppning och dressyr men tyvärr kommer inte jag ihåg honom som snäll. Snygg som f-n men inte speciellt trevlig att hålla på med...
 
Sv: Pans Kardinal

har ridit 4 avkommor till Pans Kardinal.. Helt underbara hästar huvet men tyvärr inte så fina att se på. Alla dom 4 jag red var kanon att hoppa. hoppade allt man styrde på men på marken var dom inte roliga alls.
 
Sv: Pans Kardinal

Har sett en avkomma till honom som är u. korsningssto new forest/hbl. Den är maxad D. Snäll häst, hyfsade gångarter, men inget märkvärdigt.
 
Sv: Pans Kardinal

Måste fråga dig som ridit 4 stycken, hur var ridbarheten?

Har träffat några få stycken varav den ena av dem ägde en bekant.
De jag har träffat på beskrivs av sina ryttare som mindre ridbara.

En känd dressyrtränare/tävlingsryttare fick hålla på i 45minuter för att få till formen, vilket iofs var en tröst för ägarinnan :D

De hade annars, precis som du skriver, bra temp.
 
Sv: Pans Kardinal

Jag vill absolut inte höra några negativa omdömen om vårat "barnbarn" Pans Kardinal (skämtar):smirk: ! Vi har tyvärr inte någon häst kvar av den stammen. Den sista vi hade hade var Karamell, en dotter till PK, som vi fick avliva förra våren. Hon var i mångt och mycket en kopia av sin far, ett enormt stort, resligt sto, kolsvart, med en fantastisk utstrålning. Otroligt snäll, men med mycket "gester" för sig, så många var lite rädda för henne. Hon hade koll på allt och alla på gården. Hon var mycket svårriden emellanåt, vilket senare visade sig ha en smärtsam förklaring, men hoppade utan att tveka 150-160 cm, men ibland kastade hon av ryttaren. Vid en veterinärundersökning förra året visade det sig att hon hade sammanvuxna ryggkotor och hon blev utdömd. Det var nog en av de sorgligaste dagarna i mitt liv. Denna kraftfulla häst, så full av liv, vad hade hon inte stått ut med och samtidigt varit så snäll! Det var för j-t helt enkelt. Så orättvist! Nej, nu blir jag för emotionell. Jag har kanske något foto på Karamell man kan lägga in, men jag vet inte hur man gör!

Hälsningar Tiakaram
 
Sv: Pans Kardinal

Hej! Vet att detta är en gammal tråd men kunde inte låta bli att svara :) Jag rider just nu en 21 årig vallack e. Pans Kardinal som heter Bimbo. Han är mycket pigg för sin ålder och jätterolig att rida både på banan och i skogen. Han var tyvärr hos en hemsk beridare i unga år där han tex tvingades att hoppa höga hinder och manades med piskor osv, därav har han blivit svårhanterlig på marken och väldigt spörädd. Han är svår att hämta i hagen och hugger gärna i gången eller sparkas med frambenen. Trots detta är han hur snäll och mysig som hälst när man kommit upp på ryggen.

Han gick på ridskola i några år innan han kom till familjen han bor hos idag, vilket han kanske inte passade allt för bra till. Nu bor han istället i ett litet stall i de småländska skogarna med sin nya kompis Phantera (4 bästa fälttävlanshästen i 4 årsgruppen 2012) och mår prima :) Hade tänkt mig att starta en lättare dressyrtävling med honom, mest för att jag ska få börja tävla och se hur det går till då han är så lugn, men jag har inga förväntningar och tar det mest på kul. Dock blev han halt i våras och jag la planerna på hyllan tills vidare iaf :)

Här är en bild på mig och Bimbo från i vintras. Tyvärr drog jag upp skänkeln precis när kortet togs, men Bimbo är fin :)
photo.php


Hoppas ni fann detta intressant trots att tråden är så pass gammal!
MVH Sofia :D
 
Sv: Pans Kardinal

Hej! Vet att detta är en gammal tråd men kunde inte låta bli att svara :) Jag rider just nu en 21 årig vallack e. Pans Kardinal som heter Bimbo. Han är mycket pigg för sin ålder och jätterolig att rida både på banan och i skogen. Han var tyvärr hos en hemsk beridare i unga år där han tex tvingades att hoppa höga hinder och manades med piskor osv, därav har han blivit svårhanterlig på marken och väldigt spörädd. Han är svår att hämta i hagen och hugger gärna i gången eller sparkas med frambenen. Trots detta är han hur snäll och mysig som hälst när man kommit upp på ryggen.

Han gick på ridskola i några år innan han kom till familjen han bor hos idag, vilket han kanske inte passade allt för bra till. Nu bor han istället i ett litet stall i de småländska skogarna med sin nya kompis Phantera (4 bästa fälttävlanshästen i 4 årsgruppen 2012) och mår prima :) Hade tänkt mig att starta en lättare dressyrtävling med honom, mest för att jag ska få börja tävla och se hur det går till då han är så lugn, men jag har inga förväntningar och tar det mest på kul. Dock blev han halt i våras och jag la planerna på hyllan tills vidare iaf :)

Här är en bild på mig och Bimbo från i vintras. Tyvärr drog jag upp skänkeln precis när kortet togs, men Bimbo är fin :)
photo.php


Hoppas ni fann detta intressant trots att tråden är så pass gammal!
MVH Sofia :D

Bilden är inte offentlig, vi kan inte se den
 
Sv: Pans Kardinal

Men vad kul att höra något om Bimbo!!!
Jag var ridskolechef en period på ridskolan där han var och det var kanske inte helt rätt för honom.
Jag minns att han hängde i bettet något enormt om man inte kunde rida med lätt stöd och lite ben... Jag fick till och med övertyga en ryttare under hopplektion genom att sitta upp och hålla tyglarna med bara tumme och pekfinger och bevisa det genom att hoppa 1.30 på det viset :p
På den tiden gillade han att hoppa och var pigg och glad på lektionerna, det var väl i stallet som man märkte att han inte trivdes.
Hoppas att ni trivs ihop!
 
Sv: Pans Kardinal

Kul att någon kännde igen honom! Jodå, han är riktigt hoppglad men kan tyvärr inte hoppas så mycket då han har ett förlitet hovben på höger fram (tror jag). Var stog han på ridskola då du jobbade? Han har ju stått i Aneby men mer vet jag inte! :)

Ojdå, får se om jag lyckas ladda upp bilden på annat sätt ;)
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
671
Senast: Piaff
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: L(i)FE
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 471
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp