Pankreatit hos hund?

Sikkan

Trådstartare
Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓

Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen feber, kräkningar eller diarré och ingen blod i vare sig urin eller avföring men hon har varit allmänt väldigt låg, stillasittande/liggande, svårt till och från att få reaktion på när man pratar med/kallar på henne, illamående och slickar sig mycket runt munnen. Vid första och tredje tillfället har hon ätit men inte velat dricka, kissat väldigt lite (troligtvis pga dåligt vätskeintag), andra tillfället ville hon varken äta eller dricka och reagerade inte alls på tal och var väldigt låg/hängig och då åkte jag in med henne.

Veterinären misstänkte då Hypoglykemi (lågt blodsocker) och det visade sig att hon låg på 4.21 i blodsockervärde (gränsen till akut låg enligt Vet. på 4.11 men dem ska ligga inom 5-8, helst i det högre värdet). Jag har varje gång tvingat i henne vätskeersättning både utefter egen magkänsla och senare även på uppmaning av veterinären, även avvaktat 1-2 dagar ifall det bara är något tillfälligt.
Har sedan dess gett henne Dextros på veterinärens rekommendation för att höja blodsockret de gånger jag märkt att hon blivit minsta lilla låg och det har gått bra hittills. Hon har redan sedan tidigare fettsnål mat pga att hon är kastrerad och lätt ökar i vikt och hon äter sällan något direkt godis/tugg men när hon väl gör är det naturliga och bra saker hon får. Aldrig några matrester eller liknande från vad jag själv äter utöver en kanske 3x3cm stor bit ost några få gånger i månaden, så vi har kunnat fastställa att besvären inte uppkommit pga något hon fått i sig.

Hon fick nu för tredje gången samma besvär häromdagen, hon åt men ville inte dricka, mått illa, kissar dåligt och varit allmänt låg. Dessa gånger har tillståndet inte varit åt det akuta hållet och vänt efter ett par dagar med Dextros och därför inte behövt någon veterinärvård men jag har idag talat med veterinären, då det för mig känns allt för ofta återkommande, som misstänker att det kan röra sig om Pankreatit (bukspottkörtelinflammation) då symptomen hon uppvisar är milda sådana och hon ska därför utredas för detta framöver i form av friska och sjuka prover, dvs blodprov som mäter bukspottkörtel-enzym och ev. ultraljud av bukhålan vid normalt/friskt tillstånd samt när hon mår som sämst, så just nu väntar jag bara på att hon ska bli återställd igen så att vi kan åka in och ta dem friska proverna och sen när/om hon blir dålig igen så ska vi ta nya prover.

Jag har ju självklart läst på så mycket jag kan (utan att försöka "överläsa") om tillståndet och även om risken för cancer i bukspottkörteln (vid kronisk pankreatit) och förstått att fett och protein ska hållas på särskilda lägre nivåer vad gäller foder och godis/tugg och att det kan bli aktuellt med smärtstillande och/eller kortison. Gällande foder så har hon redan rätt mängd fett och protein som ska det ska vara vid low-fat diet som då rekommenderas och hon får som sagt sällan godis, när hon väl får är det bara naturliga bra saker. Tugg har hon tillgång till hela tiden men tuggar sällan och även då är det bra naturliga tuggben, oftast lufttorkade hönsfötter som är favoriten.

Det spelar troligtvis ingen större roll men hon har förra året med goda resultat opererats för Patellaluxation och precis fått diagnos på mild Artros i ena bakbenet och har nyligen börjat få Librela varje månad för det som gör under verkligen och mår för övrigt väldigt bra, inga andra sjukdomar och hon är väldigt pigg, glad och alert/aktiv bortsett från tillfällena med lågt blodsocker.

Med detta sagt, så undrar jag om det är någon som har erfarenhet av dessa symptom hos hund och vad orsaken då kunnat vara om det ej visat sig vara Pankreatit eller har hund som fått diagnosen primär Pankreatit/Kronisk Pankreatit och kan dela med sig av sina upplevelser?

Slänger in en lite rolig bild på hur hon tycker om att sitta och sova när matte jobbar hemifrån 😅🐶🩷

Bifogade filer

• Nova.webp
    Nova.webp
    70,2 KB · Visningar: 25
  • Hjärta
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
768
Senast: tara
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 221
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 524
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka