Panikhake??

DarkInNight

Trådstartare
Som jag har fattat det finns det två olika slags panikhakar; en som löser ut vid tryck och en som bara kan lösas ut manuellt.

Nu har jag letat i varenda internetbutik och vanlig butik jag kan komma på och jag hittar ingen som löser ut av sig själv vid för högt tryck. Finns de verkligen? :confused: :)

Sv: Panikhake??

Jag har ett grimskaft som löser ut vid tryck, dock vet jag inte om det är meningen eller om det är felkonstruerat. Har blivit smått överraskad flera gånger när jag upptäckt att hästen inte sitter fast i grimskaftet längre:p Det ser ut som ett vanligt "panikhaksgrimskaft"

Hej!

Jag har också haft såna panikhakegrimskaft. Den gången jag minns bäst var när hästen började busa, jag ryckte till i grimskaften, panikhaken släpper, hästen är fri och bockar glatt framåt och sparkar mej i magen!

Tack, men nej tack till självutlösande panikhakar säjer jag. Jag tror dessutom att det inte skulle vara sånt som utlöstes av tryck, men jag har sett det flera gånger på olika grimskaft...

/Lavinia

Jag har bara träffat på den självutlösande sorten. Vidrigt. Hästen kom loss i transporten och vände sig - skitbra *inte*

Stallkompisen hade på grimskaftet. Hästen hoppar till på väg till hagen - kommer lös på vägen. Skitbra *inte*

Ställer upp hästen i gången, stallägaren har panikhakar på uppbindningen. Hästen jönsar runt, kommer lös och springer ut över en tjej som öppnar stalldörren. Skitbra *inte*

Aldrig mer panikhakar hos mig, jag skär hellre av repen om det är något som inträffar. Jag tror faktisk alla panikhakar är självutlösande, men med olika tryck.

kl
Till er allihopa

Jag ska inte ut och gå med hästen :)
Helt annat användningsområde.

Så de finns alltså, då ska jag fortsätta leta. Någon som måhända har en bild så jag vet hur de ser ut.

Expediten i ena affären sa att de var helgjutna (bättre kan jag inte förklara) mot dem man måste öppna manuellt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 190
Senast: sweep
·
Utrustning Någon som vet? Hittar gamla trådar här på Buke om snösulor av olika slag. Många rekommenderar ”Joursulan” men dessa verkar ha försvunnit...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: WildHorse
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
900
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka