Affa

Trådstartare
Hingsten rymde till stohagen igårkväll!! Jag var på jobbet när mamma ringde, hon hade räknat hästarna flera gånger och hon var säker på att det var en för mycket i stohagen...
Behöver jag skriva att det gick FORT till stallet? Jag var ganska inställd på det värsta, 5 dräktiga ston och/eller en söndersparkad hingst...Förra ägarna har dessutom sagt att han absolut inte kan gå på fribetäckning, han blir tydligen helt galen.
Men det var helt lugnt i hagen när jag kom! De gick och betade tillsammans och det var inga problem att få ut honom från hagen. Han hade inte fått några värre skador, ett litet bett på halsen bara, och stona verkade också ha klarat sig. Dock hade han vita hår på insidan av framknäna (han är mörkbrun...) och mitt lilla fjordsto hade leriga "ränder" på sidan av magen :eek:
VAD gör jag om hon är dräktig?? Hon är ju som skrivet ett "litet" fjordsto på 1,40 och han ett hbl på nästan 1,70...vi har iofs försökt betäcka henne två säsonger men hon har tappat dem nångång mellan 16:e och 90:e dygnet. Skulle ju vara typiskt om hon blev dräktig nu :cry:
Det verkar ju iaf inte som om han har varit på de andra.

Om hon inte har kommit i brunst inom 3 veckor så skulle jag låta dräktighetskolla henne.
Det går ju att ta bort fostret/fosterblåsan om det inte är önskvärt.
Vad jag fårstår så anpassar sig fostret till stoet och storleken brukar inte vara några problem.
Men en korsning fjording/hbl kanske inte var vad du tänkt dig. :confused: :crazy:

Ponnyn Silver som tävlade SM i fälttävlan var korsning fjording/hbl.Fostret anpassar sej alltid efter mamman. ;)

min veterinär sa att det nästan aldrig blir komplikationer vid förlossning vid ponnymamma/hästpappa-korsningar, problemet är vid själva inträngandet, att penis kan vara så stor att hon spricker.
men man kan göra abort på hästar... ta kontakt med veterinären för tid för dräktighetskoll osv.!!!

:rofl: :rofl: :rofl:
Jo, det hade ju vart nåt :D
Kanske skulle börja avla på såna? :angel:
Hon är iaf väldigt kär just nu....
:love:
Skämt åsido, ska se hur det blir med nästa brunst. I vilket fall som helst så kommer jag nog att kolla henne.

Man kan faktiskt avbryta dräktighet om det görs inom 30 dagar, tror jag det är.
Varför inte kontakta veterinär och be denne spruta stoet med prostaglandin, så behöver du inte fundera alls över en oönskad dräktighet...

Liknande trådar

Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V