Panik på framhoppningen, tips?

AllwaysMyShadow

Trådstartare
*Är ny så håller tummarna att tråden hamnar rätt* ;)

Har ett 9-årigt sto som jag tävlar hoppning med, hon är av egen uppfödning och även riden och tränad av mig så jag vet i princip allt om hennes bakgrund och vi litar på varann till 110%.

Saken är den att vi aldrig haft problem med framridning & framhoppning tidigare, men för ca. 1,5 år sen blev vi "påridna" vid framhoppningen på en lokal tävling, och sedan dess har hon varit sånhär.

Att rida fram tillsammans med andra hästar går bra, men såfort hon kommer in på framhoppningen och de andra hästarna hoppar och galopperar väldigt nära henne så blockerar hon sig totalt. Hon backar, kryper ihop och även när man styr mot hindren får hon panik och backar snett bakåt från hindrena.
MEN, när man kommer in på banan så släpper allt, då är hon den pigga, glada häst med bjudningen som hon alltid har varit.

Att träna med andra hästar går bra, både kända och "okända".
Vi har regelbundet ute massör/equiterapeut och allt är OK, tränar regelbundet för tränare.

Någon som har några tips eller kanske har liknande erfarenheter?

Tacksam för svar!

Sv: Panik på framhoppningen, tips?

Är det verkligen helt svart-vitt så som du beskriver? Dvs hon reagerar aldrig på liknande vis vid träning/framridning/ridning i grupp utan det är verkligen enbart om du går in på en framhoppning? Spelar det ingen roll om det är många/få på framhoppningen, alla hoppar/alla skrittar (okej, men många rider just då lugnt ;)), om någon häst är stökig eller om allt är lugnt?

Det jag vill få fram är om hon kopplat behaget just till att gå in på framhoppningen innan tävling eller om hon fortfarande är rädd för hästar som riskerar att springa på henne igen? För det ger ju lite olika möjligheter att träna :)

Direkt efter den händelsen så var hon faktiskt likadan på hoppträning i grupp som hon är nu på framhoppning, men efter 2-3ggr var hon lugn och avspänd även då så nu är det endast på framhoppning som hon beter sig så.

Har försökt fundera lite på omständigheterna.. :angel:

* Hon beter sig likadant när de andra hästarna är lugna/skrittar på framhoppningen, skulle det komma in en häst som är lite nervig så blir hon om möjligt ännu mer blockerad och vet inte var hon ska ta vägen, och när hon blockerar sig så har hon en tendens att backa.

* De gånger jag har startat först/sist i en klass och fått vara ensam på framhoppningen en liten stund har det funkat bra, men såfort det är fler blir hon väldigt stressad.

* Har testat att endast starta regionala tävlingar som har stora, fina framhoppningar efter tips om att det kunde vara trängslen som var problemet, men det har inte gett något resultat.

När vi rider fram är hon mjuk och avslappnad trots andra ekipage runtom, men såfort vi kommer in på framhoppningen blir hon spänd som en fiolsträng..
När vi väl kommer in på banan och har hoppat första hindert så slappnar hon av och blir en helt annan häst igen som verkligen ger allt, och när jag sen hoppat av efter avskrittningen står hon som en hund och bara njuter,
så det är inget elakt i henne som många tyvärr tror..

- Ursäkta om det blir lite rörigt, har så svårt för att förklara!

så det är inget elakt i henne som många tyvärr tror..

Vad tråkigt att de tror så :(

Men då verkar det ju lite som att det just är framhoppningen i sig som har hakat upp sig hos henne. Du har inte möjlighet att öva sådana situationer specifikt? Tipset om att endast starta reg tävlingar med bra framhoppningsmöjligheter tycker jag låter jättebra, men om det inte hjälper så kanske du får vända på det lite och se till att du verkligen har möjlighet att träna framhoppnings sas?

Tex anmäla till lägsta klassen på en träningshoppning och komma överrens med arrangör/övriga tidiga ryttare om att få hoppa fram en stund med endast en annan ryttare med en lugn häst som mer anpassar sig till din häst? Eller för all del kanske starta sitst/efter alla är klara och öva med en kompis?

Vissa ställen håller hårt på "tävlingslika förhållanden" under sina träningshoppningar men andra är mycket mer flexibla och om du pratar med arrangerande klubb kanske de gärna tillmötesgår dina önskningar för träningens skull? För det är ju just träning inför tävling de ska vara.

Jag själv hade inte haft ett dugg emot att "offra" en del av min framhoppning för att hjälpa någon annan med ett specifikt problem. Och jag har själv bara mött tillmötesgående och hänsynstagande ryttare när min egna häst kan vara riktigt aprädd för andra hästar/möten. Självklart gör jag allt för att inte vara i vägen men det brukar synas ganska tydligt ändå och då har övriga oxå aktat sig för att komma för nära och min häst lugnar ner sig rätt fort då :)

Förresten, det hjälper inte att hon får stå still utanför/i ett hörn/mitten av framhoppningsbanan och bara "titta"? Det är enda utvägen för min, men hans problem är mer att han inte fixar "ta in hela situationen" och därför reagerar väldigt starkt på främst hästarna då som han i grunden är lite rädd för.

Han är precis som din en helt annan häst på banan, det visade han redan bland de första av sina starter som 4-åring (endast träningshoppningar här trots att pålle nu fyler 7 i år :eek: jag är eg skiträdd för målade bommar :D). Hela hästen gick från att vara grymt avvaktande och spänd till att när han kom in och blev själv andas ut precis som att "äntligen är jag själv, NU vet jag vad jag ska göra och ingen är i vägen :bump:". I början kunde grejer på banan var lite läskiga men så fort det var ett hinder var han helt lugn och gick rakt på, numera verkar inte grejer på banan störa heller längre, för han vet att han ska få hoppa en hel bana ensam ;)

Det har ibland hänt, att vi har haft hästar som ogillar när andra kommer för nära på framridning/framhoppning. Då har vi ofta satt en röd rosett i svansen, trots att hästen inte har någon tendens att sparka. Det brukar få andra ryttare att hålla lite större avstånd, och på så sätt underlättar det ju. Dessutom kan det uppstå lika farliga lägen om en häst plötsligt börjar backa, som när den slår, så helt fel tänkt är det ju inte.

Annars har du fått bra tips om hur du kan träna hästen just att vara på en framhoppning. Att dessutom välja tävlingar med bra och rejäla framhoppningsutrymmen och som har duktiga funktionärer. Det är förmodligen lättare sommartid än vintertid, då framridningsmöjligheterna oftast är mer begränsade på vintern och därmed trängre.

Det har ibland hänt, att vi har haft hästar som ogillar när andra kommer för nära på framridning/framhoppning. Då har vi ofta satt en röd rosett i svansen, trots att hästen inte har någon tendens att sparka. Det brukar få andra ryttare att hålla lite större avstånd, och på så sätt underlättar det ju. Dessutom kan det uppstå lika farliga lägen om en häst plötsligt börjar backa, som när den slår, så helt fel tänkt är det ju inte.

Annars har du fått bra tips om hur du kan träna hästen just att vara på en framhoppning. Att dessutom välja tävlingar med bra och rejäla framhoppningsutrymmen och som har duktiga funktionärer. Det är förmodligen lättare sommartid än vintertid, då framridningsmöjligheterna oftast är mer begränsade på vintern och därmed trängre.

Jag hade velat ha en JÄTTEstor röd rosett runt magen på min häst ibland :D Så den syns direkt när man ser honom liksom ;)

Låter som att vi har liiite liknande hästar ändå! :p

Idén du hade om att testa träningstävlingar kommer jag definitivt att kolla upp! Har endast varit med på en sådan tävling innan och då uppfattade jag det som att det var mest busiga/ovana unghästar och sen småflickor på ponny som inte tävlat innan. Men att fråga en av ponnyryttarna kanske inte hade varit så dumt, de brukar ju oftast ha lugna & trygga hästar och jag hoppar gärna en bomhöjds-klass bara vi får sällskap och träning :)

Det tråkiga är ju att folk kommer med alla möjliga idéer och synpunkter när det blir såhär, bland annat har jag fått höra att hon saknar "vett i skallen" pga hon är en Warsteiner-avkomma, att hon är elak & farlig (?!) pga hon är fux, och att hon aldrig blir en normal hopphäst pga hennes mor är fullblod och "bara" dög till fälttävlan..
Så roliga grejer man kan få höra från tränare/ryttare som själva tävlar högt när man har kompisar på läktaren! :p

(Glömde skriva, jag är faktiskt duktig och använder en stoooor röd rosett just för att folk ska hålla avstånd) ;)

Låter som att vi har liiite liknande hästar ändå! :p

Idén du hade om att testa träningstävlingar kommer jag definitivt att kolla upp! Har endast varit med på en sådan tävling innan och då uppfattade jag det som att det var mest busiga/ovana unghästar och sen småflickor på ponny som inte tävlat innan. Men att fråga en av ponnyryttarna kanske inte hade varit så dumt, de brukar ju oftast ha lugna & trygga hästar och jag hoppar gärna en bomhöjds-klass bara vi får sällskap och träning :)

Det tråkiga är ju att folk kommer med alla möjliga idéer och synpunkter när det blir såhär, bland annat har jag fått höra att hon saknar "vett i skallen" pga hon är en Warsteiner-avkomma, att hon är elak & farlig (?!) pga hon är fux, och att hon aldrig blir en normal hopphäst pga hennes mor är fullblod och "bara" dög till fälttävlan..
Så roliga grejer man kan få höra från tränare/ryttare som själva tävlar högt när man har kompisar på läktaren! :p

(Glömde skriva, jag är faktiskt duktig och använder en stoooor röd rosett just för att folk ska hålla avstånd) ;)

Här brukar ponny och häst var skilda åt så den ena sorten går först. Helt klart kan det nog vara många busiga/oerfarna, du får kanske se lite hur du kan göra väl på plats. Därav min ide om att ta med en kompis så vet du att du åtm har en du kan träna ihop med runt erat problem.

Ang kommentarerna så ja, vad ska man säga? Suck.... :mad:

Har varit efteranmäld emellanåt men tycker inte att det har varit mindre folk för det, snarare är de ryttare som är inne samtidigt alltid stressade ;/
Hade fått gå in på framhoppningen en stund innan alla kom, så visst hade det funkat tillfälligt.
Men det löser ju tyvärr inte problemet och jag vill gärna fortsätta utvecklas tsm med denna hästen..

Du tror inte att problemet sitter hos dig då? Kan du inte be någon annan duktig ryttare som du litar på ta henne några gånger?

Du tror inte att problemet sitter hos dig då? Kan du inte be någon annan duktig ryttare som du litar på ta henne några gånger?

I mitt fall är det delvis det. Hästen är visserligen fortf rätt ängslig för nya hästar mm (och det ligger i släkten) men jag tror att jag förstärker reaktionerna i början just genom att jag är så van vid det. Fast i vårt fall är det ju dock hanterbart och eskalerar inte (än iaf ;)), ska bli intressant att se hur han blir detta året om han kommer ut lite mer, han är ju väldigt oerfaren så det är inte så konstigt liksom :)

Jag har tänkt lite på det, har haft två olika tränare till att sitta upp och hoppa henne på träning, plus en jätteduktig kille som testat tävla henne men han gjorde inget bättre jobb än vad jag kunnat göra själv då han tyckte det var rena dumheter och istället skulle bestraffade henne, vilket absolut inte löser problemet.
Från början trodde jag att felet enbart satt hos mig, såsom spändhet eller liknande men tyvärr har vi kommit fram till att det inte är så.
Men jag hade gärna sett att en duktig ryttare hade startat henne igen för att få mer hjälp, absolut!:)

Fråga någon som du har förtroende för!

Lycka till! Det är aldrig fel att be om hjälp om det hjälper en att utvecklas!

Appros på killen: Jag säger inte att han har rätt men ibland kan det faktiskt vara dumheter.

Jag red en lektion engång när en annan häst sparkade sönder staketet. Gången därpå sprang min häst och hoppade varje gång vi red förbi den delen av staketet som nu var ny och omålad. Jag gjorde som jag lärt mig och ignorerade problemet. Men hon fortsatte och det var samma visa varje gång (hon kastade sig in mot mitten).

Då sa min lärare: Kom hit! Och så longerade hon min häst på en liten volt med mig på precis intill det "farliga" staketet. När min häst stannade drev hon på henne (ibland ganska brutalt). Sedan fick jag själv rida på en liten volt vid staketet. Efter detta reagerade inte min häst längre på staketet.

Jag har alltid lärt mig att man ska försöka avdramatisera, men det här var rena fjanterier från hennes sida.

Självklart kan det ibland vara rena dumheter när dom tramsar och då tycker jag man gör rätt i att använda spöet för att tillrättavisa och markera att det beteendet inte är okej, men i detta fallet tyckte jag att det var lite väl brutalt. Att piska upp en panikslagen häst som är helt uppskärrad tror jag tyvärr inte är någon lösning..

Tycker vi har testat de flesta tips och råd jag fått av både hopp- och dressyrtränare som känner henne väl, men som du skrev tidigare är det kanske dags att låta någon ny sitta upp och försöka men problemet är bara att hitta någon passande :confused:

Min häst har också svårt för andra hästar just på framhoppningar och kan kasta sig hit och dit om de rider för nära. Vilket tyvärr de flesta gör oavsett röd rosett eller inte. Ibland kan man undra om alla ryttare på lokalt/regionalt egentligen bara ridit på ridskola där hästarna går i svansen?
För det är väldigt ofta folk inte håller avstånd.

Min häst blir värre om hon inte hoppat på ett tag, eller tränat på länge. Hon blir bättre när hon är van att ha mycket hästar runt sig ofta. Men framhoppningar är ofta ett litet problem så jag rider gärna fram så kort jag kan för att slippa vara i röran alltför länge. Rider fram lite längre utanför hellre isf.

Tycker vi har testat de flesta tips och råd jag fått av både hopp- och dressyrtränare som känner henne väl, men som du skrev tidigare är det kanske dags att låta någon ny sitta upp och försöka men problemet är bara att hitta någon passande :confused:

Var bor du någonstans?

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 751
Hoppning Hej! Det är så att något händer i huvudet på mig på framhoppningen på tävlingar, På träningar går det jätte bra att hoppa och vi hoppar...
Svar
7
· Visningar
2 232
Senast: Caoimhe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
696
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka