Sv: Panik i transporten
Råkade ut för något liknande med min unghäst…
Åkte flera gånger till olika träningar och det var inga problem alls. Så en dag åkte vi till en träning, hästen stod helt lugnt i transporten, efter träningen fick han stå i transporten och äta hö medan jag åt lunch, inga problem där heller, han var helt cool.
Sedan åkte vi hemåt och hästen började trampa runt i transporten och det blev värre och värre, stannade till flera ggr och tittade till honom, då lugnade han sig och jag kunde köra en bit till innan han på nytt blev stressad och började sparka. Slutade med att han sparkade sönder mellanväggen, frambommen och fönstret framtill och försökte ta sig ut den vägen!
Insåg efteråt att det regnade när vi var på hemväg och det var troligen smattrandet av regnet mot taket som han blev så stressad över + att det sprutade upp vatten och smuts mot väggen när bilar körde förbi.
Efter den händelsen så var han fortfarande lätt att lasta, men fick panik när man började köra.
Jag fick hjälp av en gammal travgubbe och vi körde med bomull i öronen, gummitutor + tjock travar-huva över öronen, så att han knappt hörde någonting. Han blev ändå orolig när vi började rulla, så jag ställde mig i transporten, bredvid honom och klappade och pratade med honom medan gubben körde oss ett varv runt gårdsplan, mycket långsamt och försiktigt. Jag hade ena handen på handtaget till skötar-dörren, beredd att slänga mig ut ifall hästen skulle få totalpanik, men det gick bra! Hela tiden berömde jag och matade med godis. Nästa gång körde vi två varv runt gårdsplan, gången efter det körde vi ca en kilometer på lilla grusvägen och succesivt ökade vi på och jag började sätta mig längst bak i transporten, mot mellanväggen, så att hästen inte såg mig, men jag kunde prata med honom om han blev orolig.
När han var lugn med detta, så började jag åka i bilen och han fick vara ensam i släpet och då körde vi återigen väldigt korta sträckor till att börja med. Första gången vi åkte när det regnade satte jag mig återigen i transporten och höll honom sällskap.
Nu, ett år senare, är jag ute och åker helt själv med honom igen och han står helt lugnt och stilla! Har dock fortfarande bomull i öronen och huva över. Och skulle det ösregna så skulle jag nog be någon åka med, så jag kunde sätta mig i transporten om hästen skulle bli orolig.
OBS! Det är olagligt att åka i transporten! Men i det här läget så kände jag att det skiter jag i… Huvudsaken är att hästen blir lugn och lär sig åka transport igen. Men man kan ju försöka hålla sig till små, otrafikerade vägar och inte ge sig ut på långturer…