Panik i transporten

grafit

Trådstartare
Hjälp!! Har kört min häst mycket och det har alltid gått bra, sist jag var och tränade för ca 2 mån. sen fick han totalt panik i transp. På vägen dit var han väldigt nervös o gungig och slet av en del svans. På vägen hem var det totalt panik, glad man kom hem överhuvudtaget. Sparkar, hoppande, avsliten sko, massor med svans avsliten och sår efter skon. Ingen aning om vad som hänt där inne och vad han möjligtvis skulle kunnat bli skrämd av. Får idag in han i transp utan problem men så fort vi kör så får han samma panik igen... Någon som har tips och ideer om hur man kan få han lugn där inne igen, är ju inte så att man kan åka med han därinne och lugna han. :(
 
Sv: Panik i transporten

Börja med att åka i transporten själv, utan häst. Be någon annan köra, och ta en tur på grusväg i sakta mak. Inte helt sällan har något skramlat loss och skrämt skiten ur hästen.

Alt. är det skrämmande att han fastnat med svansen och detta sedan sitter i och han fastnar igen.
 
Sv: Panik i transporten

Har tom köpt ny transp nu så är inte samma :/ men ska göra det med denna!
 
Sv: Panik i transporten

Åker hästen smalt eller brett?
Min förra häst gjorde likadant. Och efter det kunde vi inte köra honom smalt i transporten. Räckte att snedställa mellanväggen maximalt men smalt gick inte längre. Det ändrade sig på ett ögonblick.

Vet flera som vars hästar kunde åka smalt till träningen för att sen på hemvägen någon timme senare inte kunde åka smalt någonsin igen.
Alt, som Lovisaleonora_ säger, checka transporten att inget lossnat och skramlar.
 
Sv: Panik i transporten

Hn åker smalt och har alltid gjort, det jag tycker e konstigt från ena gången till andra... får skaffa mig en bredåkarbom och hoppas att det hjälper!
 
Sv: Panik i transporten

+1 Har också haft hästar som blivit smalåkare över en natt. Numera kör vi helt utan mellanvägg och hästarna står som ljus
 
Sv: Panik i transporten

Problemet uppstod möjligen inte efter du bytt till dubbdäck ? Hade en häst förr som blev extremt stressad av ljudet från dubbdäcken, tog ett tag innan vi kom på vad sjutton det var som gjorde att hästen plötsligt ändrade sig så från att åkt som en klocka. Blev till att proppa igen öronen på den så fort det var dags för dubbdäcken.
 
Sv: Panik i transporten

Råkade ut för något liknande med min unghäst…
Åkte flera gånger till olika träningar och det var inga problem alls. Så en dag åkte vi till en träning, hästen stod helt lugnt i transporten, efter träningen fick han stå i transporten och äta hö medan jag åt lunch, inga problem där heller, han var helt cool.
Sedan åkte vi hemåt och hästen började trampa runt i transporten och det blev värre och värre, stannade till flera ggr och tittade till honom, då lugnade han sig och jag kunde köra en bit till innan han på nytt blev stressad och började sparka. Slutade med att han sparkade sönder mellanväggen, frambommen och fönstret framtill och försökte ta sig ut den vägen!

Insåg efteråt att det regnade när vi var på hemväg och det var troligen smattrandet av regnet mot taket som han blev så stressad över + att det sprutade upp vatten och smuts mot väggen när bilar körde förbi.
Efter den händelsen så var han fortfarande lätt att lasta, men fick panik när man började köra.
Jag fick hjälp av en gammal travgubbe och vi körde med bomull i öronen, gummitutor + tjock travar-huva över öronen, så att han knappt hörde någonting. Han blev ändå orolig när vi började rulla, så jag ställde mig i transporten, bredvid honom och klappade och pratade med honom medan gubben körde oss ett varv runt gårdsplan, mycket långsamt och försiktigt. Jag hade ena handen på handtaget till skötar-dörren, beredd att slänga mig ut ifall hästen skulle få totalpanik, men det gick bra! Hela tiden berömde jag och matade med godis. Nästa gång körde vi två varv runt gårdsplan, gången efter det körde vi ca en kilometer på lilla grusvägen och succesivt ökade vi på och jag började sätta mig längst bak i transporten, mot mellanväggen, så att hästen inte såg mig, men jag kunde prata med honom om han blev orolig.
När han var lugn med detta, så började jag åka i bilen och han fick vara ensam i släpet och då körde vi återigen väldigt korta sträckor till att börja med. Första gången vi åkte när det regnade satte jag mig återigen i transporten och höll honom sällskap.

Nu, ett år senare, är jag ute och åker helt själv med honom igen och han står helt lugnt och stilla! Har dock fortfarande bomull i öronen och huva över. Och skulle det ösregna så skulle jag nog be någon åka med, så jag kunde sätta mig i transporten om hästen skulle bli orolig.

OBS! Det är olagligt att åka i transporten! Men i det här läget så kände jag att det skiter jag i… Huvudsaken är att hästen blir lugn och lär sig åka transport igen. Men man kan ju försöka hålla sig till små, otrafikerade vägar och inte ge sig ut på långturer…
 
Sv: Panik i transporten

Testa brett som andra sagt.
Har du möjlighet att låna kamera av någon (om du inte redan har en) och sätta in för att se vad han gör?
 
Sv: Panik i transporten

Ganska vanligt att hästar som förut åkt smal plötsligt blir bredåkare.

Äldre häst kan få sämre balans men även höga hältor (knä) kan ge besvär som gör att de plötsligt vill stå bredare. Kan vara bra att ha i baktanken.
 
Sv: Panik i transporten

Skulle du kunna ha med dig en kompis till stallet, som kan köra bilen och du vara med i transporten och se vad det är som går snett. En kort sträcka, om kompisen kör försiktigt och långsamt. Det kanske inte är lagligt men jag skulle nog göra så för att få se vad som händer.
 
Sv: Panik i transporten

kan det inte också vara en reaktion mot dubb däckens ljud? hört att många hästar inte tycker om det ljudet...
 
Sv: Panik i transporten

Olycksrisken är ju gigantisk! Hur vågar man ens ge ett sådant farligt råd när man vet att hästen är instabil?

En KAMERA ger samma svar utan risk för allvarliga personskador. Det finns verkligen en markerad gräns mellan ekonomisk och dumsnål, och att spara in på de slantarna (eller mödan att låna) och istället riskera livet (bokstavligen!) känns ju helt vansinnigt.
 
Sv: Panik i transporten

men även höga hältor (knä) kan ge besvär som gör att de plötsligt vill stå bredare. Kan vara bra att ha i baktanken.

Där gick det upp ett liljeholmens för mig! Jag hade en som jag fick ta bort pga ett bakknä, och jag fattade aldrig varför han började åka dåligt i samband med att vi påbörjade utredning.
 
Sv: Panik i transporten

Hjälp!! Har kört min häst mycket och det har alltid gått bra, sist jag var och tränade för ca 2 mån. sen fick han totalt panik i transp. På vägen dit var han väldigt nervös o gungig och slet av en del svans. På vägen hem var det totalt panik, glad man kom hem överhuvudtaget. Sparkar, hoppande, avsliten sko, massor med svans avsliten och sår efter skon. Ingen aning om vad som hänt där inne och vad han möjligtvis skulle kunnat bli skrämd av. Får idag in han i transp utan problem men så fort vi kör så får han samma panik igen... Någon som har tips och ideer om hur man kan få han lugn där inne igen, är ju inte så att man kan åka med han därinne och lugna han. :(

Skada var det första som slog mig.
Kan han ha ont någonstans?
Tänk dig själv om du skulle vricka fotleden och sedan vara tvungen att ställa dig i ett rullande fordon och behöva hålla balansen med din skadade led..
 
Sv: Panik i transporten

Många hästar blir stressade av ljdet under transporten. Vet trav och galopphästar som vägrar att lastas om man inte stoppat bomull i öronen på dem. Ljudnivån i en trailer överstiger lätt 80, 90 db. Många tänker inte på det. Och tranporterna är ju oftast allt annat än "ljudisolerade" för att spara vikt...
 
Sv: Panik i transporten

Har också en häst som alltid åkte smalt så plötsligt började han trampa runt i transporten. Trampade sig själv och skadade sig några gånger. Vi fattade inte vad som va fel, en dag när vi skulle köra honom fick han fullständig panik la sig på mellan väggen och va genomsvett. Han hade problem med SI leden. Blev behandlad av Håkan Lundell kiropraktor underbar man som åker runt i Sverige och behandlar hästar. Nu åker han brett för säkerhets skull och det är inga problem
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 662
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 046
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 964
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp