PANIK +Hittekatt..

E

Explicit

En katt (hona) har befunnit sig under en längre tid i vår närmaste by.. Övergiven och ensam har hon vandrat runt husen och tiggt mat och varit väldigt kelen.

Vi fick reda på det i onsdags och på torsdagen var hon infångad och fick komma hit till hela byn's glädje.. typ..
Våra två katter (ja, Kajsa har en efterträdare vid namn Ärtan som är en mkt busig och liten skepparkatt och nu Tom's vapendragare i allt) har inte precis varit överlyckliga. Tom har varit ganska lugn men Ärtan fräser och står i.

Hittekatten har varit på övervåningen i vårt kontor tills idag när hon gick ner och var i köket. Tom kom in (han går ju ut och in) och upptäckte henne och några timmar senare släppte min man ut honom. Trots att jag sagt till honom att Tom ska vara inne tills dom vant sig med varandra..

Och nu är Tom spårlöst försvunnen. Han brukar alltid ( i alla fall nästan alltid) sova inne och komma när vi ropar. Nu kommer han inte..
Tror ni att han gett sig av????? Vad ska jag göra?? Det är ju becksvart ute och egentligen är det ju inte mkt jag kan göra just nu men jag känner att jag är såå jävla rädd att han inte kommer tillbaka.

Var det fel att ta in hittekatten?? Hon kan va typ 1-2 år skulle jag tro. Dom har inte bråkat eller så men hon morrar om Tom kommer nära..
Kunde ju strypa min jäkla karl som släppte ut honom... Men det känns ju onödigt så här precis innan jul. ;-)

Men nu får jag nästan panik.. Tänk om han försvinner precis som Jerry.
Snälla vad tror ni???
Ska jag lämna hittekatten till djurens vänner eller nått???????

Sv: PANIK +Hittekatt..

Glömde..

Hur behandlar man öronskabb.. tror hon har det men även om hon är kelig vill hon inte att jag håller fast henne nog för att göra rent dom..

Öronskabb kan du behandla med Frontline som finns på Apoteket. Droppas direkt i öronen tror jag, har aldrig haft skabb på mina och alltså sluppit behandla.
Angående Tom så tror jag nog att han kommer tillbaka, mina föräldrars katt protestsov ute när dom hade syrrans hundar hemma i början.
Att det är problem i början är helt normalt, katter är revirdjur och den nya inkräktar på deras revir. Hurpass det kommer lösa sig är egentligen upp till dina tidigare katter. Ibland löser det sig (kan dock ta upp till flera månader) och ibland funkar det helt enkelt inte. Ett tips som har hjälpt många, dock inte alla, är att köpa nått som heter Feliway hos veterinären eller på Apoteket. Du kanske har hört om DAP som används på hund? Feliway är motsvarande för katt, syntetiska feromoner som verkar lugnande på många. Det finns att köpa som man sätter i väggen och fäster en liten flaska i, så puffar den ut ämnet då och då ut i luften. Kostar runt 500 kr för startpaketet (sen kan man köpa refillflaskor billigare) och räcker i ungefär 4-6 v.

Håller tummarna för att det funkar och blomma till er som tagit er an kissen.

Edit: Tjejkatter är alltid fräsigare än killar, riktiga ragator kan dom vara :p

Andas :)

Har Tom kommit tillbaka nu?
Jag tror inte att han rymmer för att ni tagit in fröken Ny. Ha is i magen nu och när han kommer tillbaka så ge massa kel och gottis, så han inte kommer i skymundan eller något för den nya katten. Att det är fräs och sånt får man räkna med, speciellt med damer, jösses min klantiga hankatt höll på att ge mina 2 tjejer hjärtattack här hans första 3 månader. Han var så oartig att han inte ens bad om lov att få gå fram och nosa, oj vad töserna fräste och HATADE honom. Men nu tvättar alla varann och sover tillsammans.

Underbart fint av er att ta in den stackars hemlösa katten, fy skäms åt dem som brustit i sitt ansvar gentemot denna katt tidigare i hennes liv. Ge nu inte upp! Hon kommer bli en fin, tacksam härlig liten vän och när er kattflock fått chans att stabilisera sig i sin nya konstellation och alla vet vart de har varandra så kommer det säkert gå jättebra.

Å ibland blir de inte bästisar, men det går bra ändå. Jag tog hem en skygg förvildad honkatt med mycket bestämt humör till mina föräldrars katter för 6 år sedan, hos dem fanns en primadonna till honkatt redan som hade regerat länge på tronen, och plötsligt kom en hemsk ny katt och satte henne på plats!? :eek: De två blev aldrig bästisar men levde 5½ år tillsammans och "ägde" varsin del utav huset. Primadonnan var utekatt och trots sin avsky emot den nya katten stack hon aldrig sin kos. De hittade sina roller efter ett tag där de kunde leva tillsammans, även utan att vara bästisar. Det blev harmoni i flocken ändå.

Men det gäller att ha is i magen, de flesta ger upp alldeles för snabbt.
Så håll ut, det fanns nog en mening med att din nya lilla jul-vän kom till er :bow:

PS: öronskabb är mycket smittsamt så om du nu har släppt ihop nya kissen med dina andra 2 så gör du klokt i att behandla dem alla 3.

Lycka till nu!!

Öronskabb kan du behandla med Frontline som finns på Apoteket. Droppas direkt i öronen tror jag, har aldrig haft skabb på mina och alltså sluppit behandla.

Frontline bör droppas i nacken.
Det är ett allroundmedel mot yttre parasiter, fast används mest just mot öronskabb.

Jag håller med om att Feliway kan vara ett gott tips. Kan inte skada men har hjälpt väldigt många.
Inte lugnande i sig, snarare inger känsla av trygghet och "hemlikt".

Tack för att du bryr dig om den som blivit hemlös! Heders!

Senast ändrad av en moderator:

TACK för svaren!! Tom har kommit in igen och sedan efter en stund gett sig ut igen. Han visar väldigt tydligt att han vill ut igen (gillar inte att gå på låda men gör det) och förhoppningsvis kommer han in igen.

Det var ju helt omöjligt att lämna lilla "Ny" ute i det kalla så nu är hon här i alla fall. Hon spenderar tiden mest med att gömma sig på olika ställen på övervåningen men hon har i alla fall fri tillgång på mat, vatten, låda och en varm och mjuk plats att sova på.
Så hon får helt enkelt ligga och fundera tills hon vill komma ut och bli en del av familjen.

Skrattade gott åt Veronicans katt som inte brydde sig om fräs ifrån de andra katterna. Vår lilla Ärtan när hon kom hit bara slängde sig över Tom och kelade med honom och struntade i att han fräste och inte ville kela med henne.
-Stick, sa Tom. -Pyttsan heller, sa Ärtan och kelade glatt vidare! Liten som hon var, vägde bara 0.9 kg då så var hon så våldsam att hon nästan fällde Tom när hon slängde sig över honom om och om igen! :-D

Håll tummarna gott folk! Hoppas verkligen att det funkar med lilla Ny.
Sen tror jag det är bäst att ge hela gänget Frontline. Har det redan hemma så det får bli en kur på dom lagom till Jul.
Säkert uppskattat.. ;-)
/Explicit

Har väl inte mycket att tillägga förutom att jag tycker det är väldigt fint gjort av dig att ta in denna lilla försummade kisse. Kommer nog vara hennes livs bästa julklapp!

jag tycker det är väldigt fint gjort av dig att ta in denna lilla försummade kisse. Kommer nog vara hennes livs bästa julklapp!

ja, kanske rent av hela familjens julklapp.

en god gärning så här i juletid sitter extra gott. Jesusbarnet och Maria Guds moder och allting...

Det kommer nog att gå jättebra ,men du får ge det lite tid.
Tycker också det var jättegulligt gjort av dej att ta hand om kissen.
Lycka till

Liknande trådar

Övr. Katt Hur gör man det på bästa sätt?! :confused: Ska ev flytta (håll tummarna att vi får huset :p ) då kommer vi att föra ihop mina två...
Svar
10
· Visningar
3 973
Senast: Kratus
·
E
Övr. Katt Skaffade lilla Ärtan i början av december. Hon var väldigt liten som kattunge och därför har vi hittills inte släppt ut henne. I...
Svar
9
· Visningar
1 440
Senast: Heulwen
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
E
Övr. Katt Hej på er!! Nu är goda råd dyra!! :confused: Som flera av er vet så blev vår underbara lilla Kajsa överkörd för drygt en vecka...
Svar
9
· Visningar
1 204
Senast: Explicit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?