Panik!! fjädrar i hösilaget

annaa

Trådstartare
Jag erkänner, hade inte gått igenom hösilaget jättenoga idag, men nu på kvällen såg jag att det var fullt med fjädrar i balen!!
Har kammat igenom den, men hittar inget kadaver.. Är det risk att hästarna (som redan knaprat i sig en stor mängd av det hösilaget) får botulism nu?

Sv: Panik!! fjädrar i hösilaget

Först och främst är det ovanligt med botulism i Sverige. Risken finns alltid, men det är väldigt ovanligt.

Hästar insjunknar redan efter ett par timmar efter att de fått i sig bakterien, så mår dina hästar fortfarande bra är det ingen fara på taket.

Jag erkänner, hade inte gått igenom hösilaget jättenoga idag, men nu på kvällen såg jag att det var fullt med fjädrar i balen!!
Har kammat igenom den, men hittar inget kadaver.. Är det risk att hästarna (som redan knaprat i sig en stor mängd av det hösilaget) får botulism nu?

Vi har oxå haft fjädrar i vårt hösilage, ingen blev sjuk. Kollade givet att det inte var en död fågel kvar, det var bara lite fjädrar

En gång hittade jag en död (torkad, mumifierat) kaninunge i en storbal som det bara var något kilo kvar utav. Alla hästar friska.

Som sagt var så ovanligt med botulism,, även om det finns.

Tack för era lugnande svar =)

Och ni hade rätt, hästarna levde och var friska idag. jag var orolig att det skulle finnas någon bit av fågeln kvar i höet (det var åtminstone fjädrar från en hel fågel) och att det skulle blivit något gift i höet.
Men som sagt - pållarna verkar inte förgiftade :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 076
Senast: fejko
·
Hästhantering Hej! Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst...
Svar
17
· Visningar
1 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka