Paniiiiiik inför gymnasievalet !!

C

chatéau_

Jag har verkligen PANIK nu .. Jag vet inte vad jag ska söka för ridgymnasium !
Men i början av detta året så sökte vi ju på höstbetygen och jag sökte då:

1. Hallands Ridgymnasium, Varberg
2. Djurgymnasiet, Stockholm
3. Hallands Ridgymnasium, Kungsbacka
4. Plönninge gymnasiet, Halmstad

Och senast nästa vecka så får jag mina preliminära besked om hur jag har kommit in o.s.v .. Men att jag har då tid på mej till den 7 maj att ändra ordning på mina val , eller lägga till eller ta bort något ! Men jag har beslutsångest verkligen ..

Jag kan inte bestämma mej om jag ska byta plats på Varberg och Stockholm eller inte ???? :(
Helst så vill jag gå skolan i Varberg , för där satsar dom verkligen på ridningen verkar det som. Och dom har egna hästar o.s.v.
Men jag vill hellre BO i Sthlm , men vill inte gå i den skolan .. dom har inte ens egna hästar , och man är i stallet 10 dagar per termin bara , det är ju helt stört ! Ja menar , man kommer ju tappa allt inom ridningen och så .. även fast man går ett ridgymnasium :S

Så alltså , jag vill bo i Sthlm men jag vill gå i skolan i Varberg .. jag känner en massa folk i Sthlm , mycke därför !

Men så är det nån som har nå förslag ? Nån som gått i Varberg eller i Sthlm ?? Nån som vet hur det är på skolorna , bra/dåligt ??

Så snälla , hjälp mej :P är ju ändå jag som gör beslutet sen .. men vill ha lite tips och råd i alla fall :)

MVH Jessica:)

Sv: Paniiiiiik inför gymnasievalet !!

Ärligt tarlat!
Vill du till S-holm enbart för att du vill bo där? Och för att du känner mer folk där?

Nu vet jag inget om de olika ridsportgymnasierna men det du beskriver låter väl ändå Varberg bäst?!
Det låter lite på ditt inlägg att det ändå är där du vill gå. Och bekymra dig inte för kompisar, det kommer du få nya, vilken skola du än väljer.
Satsa på den skolan som ger den bästa utbildningen, S-holm kan du flytta till senare!

Lycka till med dina val!

Asså jag vet knappt själv hur jag vill göra , är så förvirrad , känns så tidigt att välja nu liksom :) Jag har ju ingen aning om vad jag vill bli å så !
Jo asså , ja har vart inne på varbergs skolan längre liksom , men som sagt , det är svårt .. ja vet att det säkert inte kommer att vara några problem att skaffa kompisar o.s.v ! Men du vet , man blir ju ändå orolig liksom !
Men nu den 23 april så ska jag och en till tjej iaf ner och kolla på skolan i Sthlm , så får vi lite mer info i alla fall !

Det är ju inte ens säkert att jag kommer in i Varberg heller , det är nämligen högre poäng . Men så blir det så att jag kommer att gå i Sthlm så måste jag försöka hitta nån häst att träna å tävla , så man inte tappar allt man kan liksom :)

MVH Jessica

Om jag får säga vad jag tycker så gå inte någon hästlinje. Arbetsmarknade när väldigt väldigt dålig...svårt att få ett vitt jobb. Många som driver stall mm vill bara ha pratikanter.

Tvärr gick jag häst och har änn i dag (ca)9 år efter studenten inte haft ett vitt hästjobb.

Tycker man om hästar han man hålla på med det på fritiden, jag trodde att man skulle starta eget mm med det är VÄLDIGT svårt att få det att går runt och att kunna ta ut lön.

Fick jag väla i dag så skulle jag satsa på ett bra yrke och ha häst på sidan om.

Bara min åsikt

Djurgymnasiet är INGET ridgymnasium, så om du vill ha ridningen på skolan får du välja Varberg.

Men varför inte ta djurgymnasiet och ha ridningen på sidan om? Medryttare, Ridskola etc.¨
Måste ju vara det bästa valet.

Hej!

Jag är själv en elev på Varbergs Ridgymnasium. Jag valde det för att det är mycket ridning på schemat, och för att man fick ha med sig egen häst.

Det jag tycker du ska vara medveten om innan du börjar där är att:
-Skolan erbjuder inte boende, de kan hjälpa till att hitta något, men jag vet av erfarenhet att det inte är kvalitativa boenden de erbjuder, plus att jag fick problem då jag skulle flytta ifrån boendet de ordnat. De hade, utan att tala om det för mig, skrivit ett separat kontrakt om att det skulle bo x-antal elever i huset, så då jag flyttade skyllde de på oss för att de skulle få betala min hyra, trots att jag sagt upp kontraktet med hyresvärden (med hans medgivande förstås)
-De säger att eleverna får stalla upp egna hästar gratis, men i verkligheten betalar vi 400:- för spån och gödselhantering, plus att foderkostnaderna är Mycket högre än vanligt! Dessutom har kvaliten på grovfodret varit urusel nu under vintern, men lärarna har fodrat med det ändå, och inte erbjudit ett alternativ för de som inte ville ge sina hästar Mögligt silage.
-Gymnasiets hästar för de som ej har egna sägs vara bra utbildade och ändamålsenliga. Trots att det är ett hoppgymnasium finns bara tre eller fyra hästar som kan hoppa ordentligt.
Då hästen är sjuk eller skadad kan de Inte erbjuda en annan häst istället, utan då får du stå över ridningen tills det blir en häst ledig, eller din ordinarie är frisk igen.
-Gymnasiets ridundervisning följer den 'nya läran', vilket ibland innebär väldigt underliga saker, som att man ska tänka på att rida med händerna som ett cykelstyre (dvs. ta i ena tygeln och dumåste släppa efter på den andra) och under en hoppträning sa hoppläraren ordagrant till mig att "Putta ut hästens bakdel i volten för att aktivera bakdelsarbetet."
-Var beredd på att folk kommer stjäla din utrustning om du tar med egen häst. Skolan erbjuder inga större skåp där du kan låsa in saker som täcken, hjälptyglar, scabrak och ryktsaker. För en del försvinner saker som stigbyglar, tyglar, bett och nosremmar.
-Var beredd på att du inte kan åka hem över helgen om du inte hittar någon som kan ta hand om din häst/lånehäst från skolan
-Var beredd på att betala 2-3000:- i hyra vrje månad
-Var beredd på att det enda mål som skolan erbjuder inte alltid är befintligt. Det har hänt att maten tagit slut för den sista klassen som ska äta.
Samt om du är allergiker, var beredd på att din laktos/glutenfria mat inte alltid är det. En tjej i min klass fick åka in till sjukhuset efter att hon ätit mat med gluten i, trots att resturangen vet att hon inte tål det, och trots att de lovat att alltid se till att det finns mat för henne.
-Var beredd på att ta Mycket eget ansvar. Oavsett vad skolan säger så får du inte alls den hjälp som dfu ibland behöver.
En gång fick Winnie (som tillhör en tjej i min klass) kolik på kvällen. Jennifer som då hade stalltjänst ringde runt till alla i personalen, men ingen svarade. Till sist ringde hon hem till vår Hästkunskaps lärare, vars sambo svarade. Han skällde ut henne för att hon busringde till honom och lade på luren. Så där stod hon, med en sjuk häst och Ingen som kunde hjälpa henne.

Jo exakt, jag funderar på det också! Att då försöka hitta någon privathäst att träna och kanske tävla.. För jag vet att det är typ inge ridning alls på djurgymnasiet, så det är ju mer teori liksom! Så isåfall måste jag försöka hitta någon privathäst, kanske inte det lättaste, jag vet inte!
Men jag har verkligen beslutsångest, jag måste bestämma mej innan den 7 maj, fall jag ska ändra mina val eller inte!

Det är just det, vill jag få ridningen genom skolan eller på fritiden? Just det som är frågan :)

Men tack för ditt tips, har vart inne på ungefär samma tanke :)

Om du inte är säker på vad du vill bli så ska du nog inte kasta dig in i skola/linje där du inte så lätt kan byta riktning.
Får du Högskolebehörighet? För om du går en linje med häst kommer du ut i en begränsad arbetsmarknad.
Det är viktigt att ha olika möjligheter när man inte vet precis.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: Lavinia
·
Träning Jag skulle vilja ha lite råd och tycken som kanske skulle kunna hjälpa mig och min häst. Hon är åtta år och jag har haft henne sen...
Svar
2
· Visningar
1 196
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Dålig rubrik och tveksam placering av tråden men men. Den går ju alltid att flytta på. Hur har ni som flyttat för att plugga gjort...
2
Svar
20
· Visningar
3 708
Senast: Whizzer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?