Pälsvård

S

sara_folke

Jag har en ganska gammal fjording(20 år) och hon vill inte släppa sin päls. Hon har fortfarande kvar mycket av vinterpälsen och det bli alldeles för varmt för henne nu. När vi köpte henne förra sommarn hade hon inte släppt den då heller. Så jag undrar om man ska göra något åt det? Ska man raka av pälsen? Hon har också lätt klåda där pälsen är som tjockast. Mvh Sara

Sv: Pälsvård

Min 26 åriga fjording släpper inte heller pälsen, så klipper honom. Tycker att det är mest humant mot honom.

Har fått höra den teorin väldigt sällan, men visst han har tjock päls och det är det visuella symptomet på sjukdomen. Min visar inga andra symptom än tjock päls som han inte släpper, cushings är ju så mycket mer än bara tjock päls. Veterinärer, hovslagare, tränare etc säger är helt normalt för en så pass gammal häst. Äldre hästar har ju tunnare underhudsfett, sämre metabolism och det leder till att de fryser lättare.

Alla hästar får inte alla symtom, men den långa pälsen brukar tala för det, och en stor andel av gamla hästar får Cushing´s.

Hur svårt kan det vara att göra ett prov undrar jag ? Då har man ju tagit bort en möjlig orsak eller kanske hittat felet ? Varför väljer man att gissa undrar jag ?

Nej det är inte normalt!!! Bara för att hästen är gammal så ska den inte ha 10 cm päls som den aldrig fäller. Otroligt dåligt att veterinärer ff säger att det är "helt normalt". 20 år för en fjording är dessutom inte särskilt gammalt. Men dom vet tyvärr inte ett jota om varken diagnosticering eller behandling såvida dom inte är särskilt intresserade i ämnet.

Tror att det går omkring jättemånga gammla hästar med cushing/ppid med symptomer som viftas bort med att jamen den är ju gammal. Pälsproblem är oftast det första symptomet, dock inte alltid.

Antigen det eller så har den någon annan form av sjukdom eller brist på något. Normalt är det iaf inte....

Sjävklart ska du klippa den så den inte lider, men försök ta reda på om den kan ha cushing el nåt annat problem. Att den har mkt päls kan ju kännas som en bagatell, men sen när den får fång, tappar vikt, får hovböldar, infektioner osv så är det inte det längre....

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 104
Senast: Jeps
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 109
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 025
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Fler här har ju hundar med mycket päls. Som van från dobermann där man liksom badar hunden när den är skitig typ några gånger som valp...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka