Pälsvård - hallå experter.

Luff

Trådstartare
Mitt långhår har ju aldrig hört det där att långhår inte har underull så han odlar friskt.
Problemet är att jag inte kommer åt att borsta ut "tovorna" (små tovor ca 2x2 cm, ej filtade utan inspunna i omgivningen).
Hur jag än pillar, petar och borstar så är han helt tjock runt halsen och runt svansfästet.

Detta gör i sin tur att strypet funkar dåligt dvs fastnar.
Jag har klippt bort en del - men vet ni hur en långhårig schäfer med saxklippt hals ser ut..:eek:
Runt svansen så syns det inte ens när jag klipper in i underullen och jag kan klippa bort mängder.
Att schamponera är liite svårt, det är nämligen så att inget vatten eller schampoo når in i dessa tovor.

Vilken borste reder ut dylikt?
Kardor - når inte ens in.
Borste m stålpinnar - tar en del men når heller inte in.

Måste jag straffklippa honom en gång grundligt?

Sv: Pälsvård - hallå experter.

Jo, den fastnar direkt. Den tar ju så brett att den fastnar i många tovor i taget och även om min hund är schysst så går han inte med på vad som helst tyvärr.
Jag har försökt att liksom peta med den men det fatsnar alltid i något.
Jag funderar på om det finns någon modifierad virknål som skulle funka.
Tänkte att trimmare kanske visste om något verktyg.

Har du provat balsamsprej? spruta på tovan och gnid lite med fingrarna och sedan kamma eller borsta. fungerar på min dotters schäferblandning och den hunden har både långt och tjockt med päls.

Aha, det lär intressant - någon speciell sort? För hundar eller hästar eller människor?

Vi kör med vanlig balsamsprej för hundar, har provat ett par olika sorter vilka som varit billigast för tillfället, och alla har fungerat på henne.

Tack för tipsen - jag får shoppa lite då.

Det finns en trimkniv som heter Coat King och den funkar helt underbart på min vovve som har massor av underull(å inte ska ha nån...).
Tidigare släpte han inte ett strå, men när jag tagit igenom med denna, går det bra att sedan kamma med en vanlig borste eller kam å ullen lossnar. Nått jag kan rekommendera.

Aha - kör man med trimkniven som på häst? Dvs bara "kammar" sig igenom.
Stålkammen har inte en chans - eller tar man det efter trimkniven kanske?

Använd coatkingen som en kam och bara kamma ur tills ulleländet är rejält decimerat, så kommer du att få en lättare päls på hunden, som sedan också är lättare att hålla efter. Första urkamningen är ju också den absolut värsta :crazy: :D

Ha en sopsäck i beredskap :devil: :rofl: (skojar liiiiite)

Det blir nog garanterat en vanlig påse iallfall - här åker det av någon L sammanpressat varje kväll bara på 3-4 borstar. Han har en pälsfabrik tror jag.
Ska bli jätteintressant att testa tipsen. Med 27 grader ute så blir han nog inte direkt ledsen över att bli av med lite hår.

Haha - Jag har nu fått en ny hobby, min man tittar oroligt på mig och hunden och säger -Du kanske ska sluta nu. Han ska väl ha lite päls kvar?

Jag gillar Coatking :love:- hunden däremot undrar vad för ont han gjort er som tipsat om detta. Han tillbringade 1 timme m att borstas i förrgår och om det nu slutar regna någongång så ska vi ta en sväng idag igen - det är massor m ull kvar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka