Pälsuppsamlare i tvättmaskinen

squarepants

Trådstartare
Jag tvättar hundarnas filtar och torkhanddukar ganska ofta, och även våra människofiltar som vi har i soffan, och dom är alltid fulla i hår. Hur mycket jag än ruskar och skakar innan jag tvättar blir det alltid fullt med hår som ligger löst i maskinen när jag tvättat klart. Det innebär i nuläget att jag får stå och torka ur hela jäkla maskinen innan jag tvättar kläder eller handdukar.

Därför undrar jag om det finns något man kan lägga med när man tvättar håriga saker som liksom samlar upp håret? Jag läste någonstans att man kan lägga i vanliga disksvampar, och det funkar någorlunda men till en maskin filtar får jag lägga i 4-5 svampar för att allt hår ska komma med, och jag tycker inte det blir bra när jag återanvänder dom. = Dyrt i längden och slöseri när jag tvättar 4-5 maskiner i månaden med sådant.

Ge mig era bästa tips!
 
Sv: Pälsuppsamlare i tvättmaskinen

Har du tillgång till torktumlare så tumla filtarna utan värme innan du tvättar :idea:
 
Sv: Pälsuppsamlare i tvättmaskinen

Jag brukar köra tvättmaskinen tom en gång ifall jag tvättat något med mycket hund/hästhår. Ett kort snabbprogram, det brukar funka bra. (utan tvättmedel el liknande)
 
Sv: Pälsuppsamlare i tvättmaskinen

Jag brukar ha med några tvättlappar i skumgummi när jag tvättar hundsaker eller kläder som är fulla med hundhår. Funkar rätt bra, de minskar absolut mängden lösa hår i maskinen även om de inte lyckas fånga alla strån. :)
 
Sv: Pälsuppsamlare i tvättmaskinen

Jag har samma bekymmer som TS (fast det är kläder som blir fulla i katthår mm från soffa osv). Så jag lämnar att spår för att följa tråden :D
Har inte möjlighet att skaffa torktumlare här tyvärr.
 
Sv: Pälsuppsamlare i tvättmaskinen

Tyvärr har jag ingen tumlare och köra maskinen tom vill jag inte.

Skumgummitvättlappar var smart! Blir ju samma princip som tvättsvamparna men billigare, ska testa det :)
 

Liknande trådar

Relationer Efter att jag läste den andra tvättstugetråden så började jag fundera på vad som är förväntat i en tvättstuga- om man bortser från att...
Svar
19
· Visningar
1 241
Senast: tolksele
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 436
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips. Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull...
Svar
7
· Visningar
1 918
Senast: BobberiBoo
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp