Pälsfällning?

N

Naggur

En del säger att b-vitamin inte funkar för att hästen ska släppa vinterpälsen fortare. Jag har bara provat att ge i fodret, det funkar inte! Han äter bra mat och går ute hela dagarna och får regelbunden motion. Jag tycker det verkar som han mår bra. Någon som har några tips på hur han ska släppa pälsen fortare? Han har kvar vinterpäls till mitten av sommaren! Nu är han helrakad så jag slipper problemet på kroppen men han har väääldigt håriga ben, han e en islänning. Jag vill inte att alla ska skratta åt han=) vill ju inte direkt raka benen på han=)
Hjälp mig!
Tack på förhand

Sv: Pälsfällning?

Man ger INTE b-vitamin för att hästen ska tappa pälsen fortare utan för att pälstappning/sättning är en krävande process hos djur och då kan det behövas extra tillskott på vitaminer. Vissa hästar bli dåliga (trötta) under tiden då de tappar pälsen och då kan tillskott vara bra att använda. Vad jag vet går det inte att skynda på pälstappningen utan hästen tappar päls efter hur långa dagarna är, när det börja bli ljusare längre så börjar dom tappa pälsen. Mitt enda tips är att rykta och borsta ordentligt, det hjälper iaf på shettisen i stallet...Och varför skull folk skratta åt han? Jag tror inte hästen bryr sig om någon skulle skratta åt han för att han har mycket päls... :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: MayGrace
·
Övr. Hund Vi fick ju hem en 7 mån cockerkille för 5 veckor sedan. Jättego, enkel att ha med sig, går snällt i koppel, är snäll mot alla inklusive...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 775
Senast: ako
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 454
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30