Pälsfällning kala fläckar

clubman

Trådstartare
Någon mer som har en häst som tappar offantligt mycket päls nu?? Nu har min fått kala fläckar i huvudet där nosgrimman och nosremmen sitter...väldigt dumt ställe...vet inte om det är tränset som skaver då hon är väääldigt känslig för skav.. och extra känslig nu vid fällning. Bara det inte är nån j-a sjukdom!!!:crazy:

Sv: Pälsfällning kala fläckar

Har liknande symtom. Har en islandshäst som har blivit kal på ena ganaschen, ungefär som en femkrona stor, men inte pga skav utan håret har bara låstnat. I övrigt så kliar det väldigt mycket för henne på bakdelen, vid flanken och bak på rumpan. Hon är för tillfället ingen vacker syn. Hon har inte exem, och hon kliar varken man eller svans som exemhästar gör. Hon är tvättad med grönsåpa men kliar ändå. Vår ridklubb har flera hästar med hårlösa utslag och man har misstänkt ringorm, men både vet och ATG trodde inte det, skickade iaf prover för analys. Själv gissar jag på pälsätare som lätt kan förväxlas med ringorm.
Har aldrig upplevt dessa besvär tidigare vårar, så jag vet heller varken ut eller in...

Sv: Pälsfällning kala fläckar

Min har väl inte direkt någon klåda förutom den hon brukar ha då hon är överkänslig mot uv så börjar hon få lite kli i manen nu när värmen kom! Har precis flyttat till nytt stall så det är väl mest det jag oroar mig för att hon har dragit på sig nåt där...nu ska vi i alla fall till veterinär på torsdag så då får de kolla detta oxå! På din låter det ju faktiskt som pälsätare då hon har så mycket kli! Kolla med ficklampa och förstoringsglas vid manken och vid mankammen efter små kryp!!:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 152
Hästvård Ponnyn har börjat fått kala fläckar i ansiktet och under manen! [LIST] Det är en shetlandsponny (dvs mycket tjock päls) och...
Svar
1
· Visningar
2 552
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag förstår inte hur det kan vara möjligt... Min häst får skav av precis allt! Det började bak på ryggen precis där som bossorna ligger...
Svar
11
· Visningar
2 104
Senast: Krizz
·
Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 179
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025