pälsätare

I

islands_lover

jag tror att min islänning har fått dessa betingelser :devil: . vad gör man? behandling?

Sv: pälsätare

Tja.. Marsvin kan man bada i Dermocan med 10 dagars mellanrum vet jag, så brukar det försvinna.. Men hästar vet jag inte.. :p

Etotal-puder kanske funkar? Ska ju funka vid löss.. :crazy:

Vet inte. Men det bästa är väl att prata med veterinär för att få det bekräftat att det är pälsätare? H*n vet ju hur du ska behandla i vilket fall.

du har nog rätt, men jag tänkte bara att om det var någon som visste kanske ett typ av schampo man kan använda

jag behandlade min häst med etotal för två år sen och det funkade kanonbra! Då var det receptfritt och köptes på typ "lantmännen" och andra likande ställen. Har en del kvar i sadelkammaren, men hoppas att jag slipper använda det igen.

Jag vet inte.. Har ingen erfarenhet av det själv, bara hört från andra.

islands_lover skrev:
jag tror att min islänning har fått dessa betingelser :devil: . vad gör man? behandling?
Har han fått det NU? Dom trivs bättre i vinterpäls. Ta switch med 14 dagars mellanrum. Ser det ut som nån skurit med rakblad? Då är det ganska säkert pälslöss. Switcha hela sommaren som vanligt men även när vinterpälsen kommit ifall det finns kvar .

det ser ut som "någon" tuggat av pälsen i en fläck på baken. han har ju inte löst klart ännu, en islänning med mycke päls som bor i norrland...

Har haft både löss och pälsätare på mina islänningar. Har mest använt Etotal, funkar skitbra men blir svårare och svårare att få tag i. Har även använt Switch, funkar det med men mina har varit känsliga för det medlet. Etotal gillar jag bättre eftersom jag inbillar mig att det inte går in i hästen på samma sätt som Switchen.

Fram för puder istället för vätska!!! (ropen skalla, puder åt alla - söndagshjärnsläpp :rofl: )

jag kan ta kort imorrn på ett... då ska jag ut och rida.. :D

och du köpte dom på ...? :confused: apoteket, lantmanna?

Finns löss-schamo för häst på apoteket för hästar. Vi andvände det på ett avels-sto som kom från en som miss-skött henn :eek: Man kunde se lössen krypa i pälsen.. Men det försvann efter tre bad med äckel medlet...

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 061
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter