Pälsätare

FlinkaFinkist

Trådstartare
Min unghäst har nu fått diagnosen av vet igår att han har drabbats av pälsätare.
Han blir 4 nu till årsskiftet och ser allmänt skabbig ut. Tappat stora tussar, kliat upp sår på halsen och man kan dra loss håret i penslar.
Han blev misskött under vårmånaderna med foder etc och avmagrade ordentligt!.. så vi lever fortfarande med sviterna ex ett försvagat immunförsvar då någon sa att pälsätare gärna drabbar mindre rustade djur om miljön som bjuds dessutom är rätt.
*Ivomec- han har sen våren haft oerhört dålig pälskvalité som vi försökt få till med olika metoder men vet tyckte att eftersom maskmängden varit HÖG både vår och höst så kör vi en total rensning så kunde jag ta träckprov igen till våren och förhoppningsvis ökar pälskvaliten nu.
Jag fick även rekommendationen att söka efter Flusa och Cheval- borttagna av kemikalieinspektionen- men att någon butik kanske hade ett restlager kvar.
*Duscha honom med lactacyd för att hålla nere ph-balansen i pälsen och göra den mindre gästvänlig.
*Kommer att göra ändringar i foderstaten.
*Ska även använda Advantage- ett lusmedel för hund 4x4ml som skulle funka...
*Skulle även klippa honom för att enklare komma år vid duschning.
*Tvätta all utrustning.

Vad har ni fått för rekommendationer vid detta. Finns ju inget godkänt lusmedel för häst att få tag på- så det kan vara svårt att veta vad som är bra att använda.
Switsch ska tydligen fungera då min kompis upptäckte liknande symptom på sin unghäst i somras- hon använde det och det blev aldrig någonting mer av det.

Tänkte det kunde vara lite bra att få igång samtalet då pälsätare inte verkar vara det enklaste att hålla på med och metoderna skiljer sig :)

Sv: Pälsätare

De som jag känner som haft pälsätare har bara helklippt hästarna och sen har de försvunnit.
De verkar inte trivas om de inte har ngn päls att bo i?

Har en shettis som blev lämnad hos oss, mager, tovig, full med mask och helt täckt med loppor och loppägg.

Vet skrev ut medel att tvätta med, men hjälpte inte.
Fick ett tips av en äldre hästherre att först tvätta hästen med grönsåpa sedan blanda en dosa lössnus (grov), lika mycket t-sprit och en 0.5 l vatten, blanda så gott det går och sedan smörja in hästen, upprepa 2-3 dagar, sista dagen bara tvätta med grönsåpa. Luktar helvete men funkade i mitt fall.

Jag har använt switch. Det är väldigt starkt, men har hjälpt bra. Har även rakat det angripna området och en bit runt om. -är det en oinriden unghäst som går i flock så spelar det ingen roll, men är det en ridhäst som man ska använda kanske man vill göra någon snyggare klippning ;)

Har läst på andra forum och min kompis som också använde switch att det funkade för dom och att både klåda och pälsen ordnade till sig-men det kan ju vara att huvudområdet inte är till för pälsdjur fast starkt nog för att de inte ska vilja vara kvar?
Spekulerar bara :)

Har en shettis som blev lämnad hos oss, mager, tovig, full med mask och helt täckt med loppor och loppägg.

Vet skrev ut medel att tvätta med, men hjälpte inte.
Fick ett tips av en äldre hästherre att först tvätta hästen med grönsåpa sedan blanda en dosa lössnus (grov), lika mycket t-sprit och en 0.5 l vatten, blanda så gott det går och sedan smörja in hästen, upprepa 2-3 dagar, sista dagen bara tvätta med grönsåpa. Luktar helvete men funkade i mitt fall.

Ja för t-sprit är säkert nyttigt att smörja in hästen med flera gånger om dagen med:crazy:

TS: Klipp hela hästen och tvätta/behandla med de medel som vet rekomenderar.

Jag har haft shettis med pälsätarlöss (vanligt på just shettis tydligen). Jag gick i taket och blev smått hysterisk när jag fick förstod vad det var, men det var en onödig reaktion. Lössen vill ha päls för att trivas så helklipp hästen och fläta upp man och svans så det inte är varmt och mysigt någonstans. De försvinner av sig självt då.

Klipp en lusrand, c:a 7 cm bred under hela manen på bägge sidor från öronen till bakom manken. Har alltid fungerat och görs även på Island vad jag förstått.

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift

Ja för t-sprit är säkert nyttigt att smörja in hästen med flera gånger om dagen med:crazy:

en dl utspädd med vatten 1 gång om dagen i max 3 dagar, inte flera gånger om dagen (vad du nog har fått det i från? ). som sagt det fungerade för min ponny upprepade dock bara två dagar. Har inte sätt en lus sedan dess och inget ägg heller :banana:

en dl utspädd med vatten 1 gång om dagen i max 3 dagar, inte flera gånger om dagen (vad du nog har fått det i från? ). som sagt det fungerade för min ponny upprepade dock bara två dagar. Har inte sätt en lus sedan dess och inget ägg heller :banana:

Läste flerra ggr. Ber om ursäkt. Jag skulle ändå aldrig smort in min häst med t-sprit. Enligt mig lika idiotiskt som att de förr smorde in hästarna med motorolja mot exem:crazy:

Köp Etotal på Lantmännen så behöver du inte göra mer än så. Pudra över hästen och pudra igen 10 dagar senare. Det går någon myt om att de ändrat receptet så det inte funkar längre, men det är trams. Det var bara för att de ville att hästmänniskor skulle sluta köpa det antar jag.

Han är nu helklippt, väntar med spänning för att se resultat. Svårare att se skillnad nu när han inte har någon päls att gå efter liksom, men jag tror nog också att det kommer göra susen :)

Hur lång tid brukar det ta innan det liksom "försvinner" helt? någon som har en uppfattning.

Kört en kur hundlusmedel 4x4ml för några dagar sedan också.

De pulvermedel som tidigare fanns (Neguvon och Etotal) har försvunnit från marknaden. Visserligen säljs fortfarande ett medel som heter Etotal Ekto men det är inte alls samma sak som det tidigare godkända medlet Etotal. Medan Etotal innehöll ämnet malation, finns det cypermetrin i Etotal Ekto, som fungerar på ett helt annat sätt. Det är dessutom avsett för minkar.

Sista datum för användande av "gamla" Etotal var 1997-12-31

Så var det med den myten, använde Etotal på 90-talet då vi hade får-uppfödning. Hade några kvar in på 2000 talet som vi använde med framgång på pållarna mot pälsätare. Provade sedan den nya med cypermetrin som inte alls fungerade.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Att innehållet ändrades för många år sen är inte trams! Dessutom är preparatet avregistrerat sen snart 2 år!
PL

Jag kan nöjt meddela att det inte krävdes så värst mycket preparat heller..
Det räckte definitivt med att raka av pälsen så hade såren inom några dagar börjat läka- ett tecken på att det slutat klia. Samt att han inte längre kände behovet av att backa upp rumpan mot sadelhängarna för o klia låren >.<
Någon dag innan droppade jag dock lusmedel för hund 4x4ml längsmed ryggen på honom ändå eftersom vår klippmaskin till en början totalt slutade funka.

tack för alla tips ändå- inte varje dag man får såna problem!

Jag menade inte att det var trams att de ändrat innehållet, utan trams att det inte skulle funka på häst.

Dessutom såldes det för fram till cirka ett år sedan, ett år efter avregistreringen kan man köpa det för att återförsäljare ska få möjlighet att sälja ut sina lager. Så det var tur att man hamstrade ;) :angel:

Tvättade med ngt specialschampo och pudrade med ett lusmedel som var till mink och hm hade på Switch. Allt enl veterinärens order. Behövde inte klippa honom, upptäckte de troligen väldigt tidigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka