Pälsätare, ringorm eller svamp?

A

amanin

Ena hästen har fått några kala hårlösa fläckar ett par cm. under mankammen. Det verkar inte som om det kliar, och inga av de andra hästarna har något liknande. Det ser INTE ut som ringorm utav vad jag kan se, fläckarna är oregelbundna, både små och stora, och som sagt helt kala. Till saken hör att denna hästen har en väldigt tjock man, och efter den senaste tidens ihärdiga regnande varvat med värme då och då har jag snarare teorin om att det skulle vara någon typ av svamp som trivs i det varma, fuktiga under manen. Skulle det vara pälsätare eller löss tycker jag att de borde gått på även shettisdamen, eller spridit sig mer och inte bara gömt sig under manen. De andra två hästarna har en längre men mycket tunnare man och brukar inte vara lika varma under manen.

Vad tror ni det kan vara? Låter det som någon form av svamp?

Sv: Pälsätare, ringorm eller svamp?

Jag är också nyfiken, vi har en kallblodstravare i stallet med samma sak fast hans är mer en sammanhängande linje.

Vi har också funderat på om det är värme i kombination med mkt man som är problemet. Hästen verkar inte lida av det annars, kliar sig inte eller så.

Sv: Pälsätare, ringorm eller svamp?

men ringorm är ju en svampinfektion :crazy:
hur ser det ut med insekter? hästen kanske har lindirg knottallergi?
däremot kan ringorm visar sig i orgelbundna fläckar... i vanliga fall ska det börja på huvudet och myckte utsatta ställen men det finns ju alltid undantag..

hrm, har aldrig sett att en häst har fått sår av värmen under manen fakti9skt, låter inte så troligt..
men det finns ju skabbaktiga parasiter, eller löss helt enkelt asom sitter gärna i den varam och tjocka manen... fråga vet och sen behandla omgående, även de andra hästar som varit i kontakt isf.

Liknande trådar

Hästvård Det verkar som att mitt två åriga russ har fått pälsätare. Märkte det för max två veckor sedan. Såg att hon hade några få fläckar på...
Svar
3
· Visningar
10 837
Senast: Manji
·
Hästvård Hästen har ett par kala fläckar på halsen och vid manken. Ser ungefär ut såhär (lånad bild), som ringorm: Och här är halsen...
Svar
5
· Visningar
5 644
Senast: lenaloo
·
Hästvård Min halvblodsvalack har en bedrövlig man & svanstillväxt. När jag köpte honom förra sommaren så hade han i princip bara några "testar"...
Svar
1
· Visningar
835
Senast: bananflugan
·
Hästvård I stallet finns en fölunge som är 6 v nu som kliar sig så pass mycket så pälsen åker av. Värst är det på undersidan av halsen (passar...
Svar
6
· Visningar
2 806
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30