Päls och hovar

H

Honeypixie

En liten undran: B-vitamn kan ju ges för att främja pälssättning. För oss människor är ju B-vitamin bra för hår och naglar, kan detta appliceras på hästar? Alltså, är B-vitamin bra för hovarna också?

En häst som går i samma hage som min har hovar som verkar vara gjorda av porslin, och har än så länge satt dåligt med vinterpäls. Skulle B-vitamin kunna vara en lösning för båda problemen?

Sv: Päls och hovar

Har hästen bara en fungerande grovtarm så fixar den sina B-vitaminer själva. Vid pälsfällning och pälssättning är det proteiner som behövs, och detta i god tid. om man ger hästen för lite protein, vilket behövs när den ska sätta ny päls, så blir den hängig, inte för att den har B- vitaminbrist utan för att det är en proteinbrist eller obalans i foderstaten.

Ang hovarna, det går inte säga. Det kan vara medfött, dvs ärft dålig kvalitee, dålig foderstat, dålig hovslagare, illa tillpassade skor, fel söm, fel skor osv osv osv.

Sv: Päls och hovar

Enligt min erfarenhet ja. När jag började ge bakjäst till hästarna så fick gammelhästen jättefina hovar, vilket förvånade hovslagaren. Det är ju b-vit i jäst men jag tror att jästen gör så att den främjar hästens egna b-vitaminer också.
Jag tror inte att b-vit på flaska eller pellets gör att hovarna blir bättre.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 779
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 392
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix