Pållen kliar sig, löss?

S

Solfari

Vår pålle har börjat klia sig!
Vi har nyligen köpt en islänning med MYCKET päls.
Han har nu stått inne på nätterna i en månads tid och har nu börjat att klia sig mycket. Anade väl att detta skulle komma, men avvaktade med klippning ändå....
Det har främst kommit små, nästan kala fläckar vid nacken under grimman och lite på ryggen. Tänkte inte på det först utan trodde bara att de andra bus-nafsat efter honom.
Har nu klippt honom och använt Switch och hoppas att det skall hjälpa.
Vet någon hur lång tid det tar innan man ser skillnad på att han slutar klia sig? Om det nu verkar vill säga. Har även Etotal i beredskap då det funkade bra på en shettis vi lånade en gång som var full med löss i manen. Skillnaden var att man då kunde se lössen, detta är jag inte säker på när jag kollat på islänningen:confused:
Några med tips och råd?
Skall även köpa en klippmaskin på tisdag. Vad rekomenderas: En DeLaval eller en Heiniger? Har väl räknat med en 4000kr för att få en riktig. Någon som har testat de olika på marknaden?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pållen kliar sig, löss?

Hejsan!

Det kanske är pälsätare som din häst har? Min häst har haft det..
Jag måste få berätta. I september 2007 så upptäckte jag att Garpur hade fått päls under manen avskavd. Trodde först att han hade kliat sig men sedan dagen efter såg jag att han kliade sig jätte mycket i hagen. Som tur var så var veterinären där och skulle vaccinera några andra hästar och kollade på det. Då kollade hon på det och skrev ut en salva som heter Celeston som skulle strykas på 2ggr om dagen. Men det funkade inge bra, så jag fick ett nytt recept på ett medel som heter Sebacil och det är emot skabb och andra hudparasiter. Och det skulle man tvätta 1 gång i veckan i tre veckors tid. Och det fungerade jätte bra! Redan efter första tvätten så märkes det att Garpur blev lugnare och det kliade inte lika mycket. Efter de andra två tvättarna så försvann det helt!

Så jag rekomenderar verkligen Sebacil om din häst har pälsätare, för det funkade jätte bra och det var inte svårt att tvätta heller. Man blandade det med en viss mängd vatten och viss mängd Sebacil och sedan tvättade man hela hästen och undvek ögon och mer känsliga ställen.

Några bilder på Garpurs "klåda"

Halsen under manen:
http://www.forumbilder.se/show.asp?iid=FB97E2FF

Bogen:
http://www.forumbilder.se/show.asp?iid=647EBFD8

Och en mycket nöjd Garpur efter "behandlingarna" :) Såå himla söt min lilla häst som står och solar
http://www.forumbilder.se/show.asp?iid=EC61468C

Hoppas du förstår något av mitt långa inlägg :)

Lycka till!

Mvh J

jag sticker in med en fråga ang. kliande.

Kan hästar smittas av skabb från en skabbräv. Har nämligen en stackars skabbräv som gåt omkring runt stallet. Och kan den smitta hästarna med skabb? :confused:

Nej, det kan den inte. Däremot hundar kan smittas. Vi hade det här uppe och då svarade PL att hästar och kor mfl inte smittas av skabbrävar.

Tack Pluppen!
Det är precis så det ser ut. Nu verkar han dock ha lugnat sig, men det kan ju komma upp igen. Jag har haft vet. kontakt och blivit rekommenderad att se om det sprider sig på någon vecka eller om det har avstannat. Men dina bilder bekräftar nog min tanke på pälsätare.:bow:
Men hur skall det gå till med att tvätta honom nu i vintern? Finns det kanske någon annan form av Sebacil?

Tack! vad skönt!
Jo, hundar visste jag..egna hunden har blivit drabbad 2 gånger detta året:mad:

Tack Pluppen!
Det är precis så det ser ut. Nu verkar han dock ha lugnat sig, men det kan ju komma upp igen. Jag har haft vet. kontakt och blivit rekommenderad att se om det sprider sig på någon vecka eller om det har avstannat. Men dina bilder bekräftar nog min tanke på pälsätare.:bow:
Men hur skall det gå till med att tvätta honom nu i vintern? Finns det kanske någon annan form av Sebacil?

Vad bra och roligt att du fått det bekräftat :)

När Garpur hade sina pälsätare så var det ganska kallt ute. Så jag tvättade honom på eftermiddagen och sedan torkade jag honom med handduk så blev i princip torr. Sen fick han stå inne i stallet med vintertäcket till kvällen då han fick gå ut till sin lösdrift igen. Det funkade hur bra som helst, inga problem :)
Jag vet ingen annan form på Sebacil. Det jag hade var ju flytande på 500ml. (som man spädde ut med vatten enligt instruktionerna) Men du kan ju ringa till en vet. eller dyl och höra om det finns någon annan form av Sebacil. Det är värt ett försök iaf ;)

Lycka till och skriv sen hur det går :)

Mvh Jozzy

Hej!

Hur gick det med hästen?

Mvh Jozzy

Om man vill slippa att tvätta nu under vintern så köp Frontline på apoteket (receptfritt) och spraya på fläcken/arna och runt om en gång i veckan under 5-6veckor. Går lite fortare om man tvättar samma område/n med ohyreschampo först.

Jobbade med nyimporterade tinkerhästar som de flesta hade någon typ av ohyra när de kom så blev van att behandla ohyra. Tycker Frontline är lika bra som Sebacilen om det är pälsätare och hästen inte är väldigt drabbad utan man behandlar så snart man ser det. Har man flera drabbade hästar så är Sebacilen mer ekonomisk än Frontlinen men har man en häst är det tvärt om.

Switch orsakar allergiska reaktioner på många hästar, många som snarare börjar klia sig efter att man satt medlet på dem.Tänkte bara varna.

Liknande trådar

Hästvård Det har kommit en ny häst till stallet. Unghäst. han kom för två veckor sen och för drygt en vecka sen började han fälla konstigt på...
Svar
17
· Visningar
10 188
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII