Pålle funkar inte på havre!

M

Mumlan

Skulle någon här kunna hjälpa mig att se över min foderstat? Jag har precis insett att min pålle blir tokig av bara havre som kraft nu när han blivit bättre i konditionen och orkar mer i grunden. Pålle är ca 600 kg tung och Irish Cob, går ca 6 dagar i veckan dressyr/konditionsträning i skogen/bomarbete. Jag skulle tippa på att det hamnar på Lätt till medel tillägg (har räknat med 20%). Jag får hans behov till 72MJ och nuvarande foderstat ser ut så här:

10-11 kg ensilage MJ6, SMRP 38, Ca 2,4, P 1,4 TS 64%
0,5 havre under övergång
0,5 korn
0,5 Mustang Orginal (havrefritt)
0,1 Betfor (för att få ner nedanstående :smirk:)
0,5hg mustang blå mineraler
vitlök

Vad tycks, har jag räknat rätt :confused:? Kan jag göra den bättre? Jag vill inte att han skall bli explosiv utan mer jämn i energin...
 
Varför ska du ge han massa olika sorters kraftfoder?? du har ett bra ensilage. :)

Du kan ge han 12 kg ensilage = 72 mj och smbrp/mj 6,33
men för att få i han mineraler kan du ge han 100 g betfor + 80 g miner vit = 73 mj och smprb/mj 6,33
 
Jag förstår inte heller varför du ska hålla på och pytsa? Med en ts-halt på 64% och en giva på 10-11 kilo så tycker jag dessutom att du hamnar på en för låg grovfodergiva. Om din häst blir "tokig" beror det snarare på ett energiöverskott än av havren i sig, varför jag också skulle råda dig att öka på ensilaget med ett par kilo och skippa de andra fodermedlen, med undantag för mineraler.

Den foderstat du ger nu ligger på 89 MJ, vill du komma upp i motsvarande med hösilage ska du alltså ge 14-15 kilo. Men frågan är förstås om han behöver så mkt energi?
 
Hur räknar du då? Jag får det till ca 73. Och vi får inte mer ensilage, det är det som är problemet...
 
Har du angett värdena för hösilaget per kilo torrsubstans menar du?

En häst mår dåligt av en för låg grovfodergiva, om ni inte får (?) mer hösilage kan du kanske köpa eget foder, kanske till och med halm?
 
Ja, värdena är per kg TS. Då förstår jag hur du räknade när du fick så konstiga värden...
 
Eftersom du har ett bra silage kan du byta ut havren rakt av mot Mustang original, men du sänker Smrp/MJ-kvoten lite grann.

Du kan alltså ge 10-11 kg silage 1 kg mustang och 0,5 kg korn. Du bör däremot byta ut Mineralerna (blå) mot Gul istället. Du får för lite fosfor i foderstaten annars.

10 kg silage
1 kg mustang original
0,5 kg korn
75 gr Mustang miner gul

MJ 78
Srmp/MJ 6,54
Ca/P 1,65

mvh Jessica
 
Det låte vettigt. Just nu får han havre under övergångsperiod det är meningen att han ska få bara Mustang så småningom. Hoppas att han inte får "havre galenskapen" på samma sätt nu...
 
Du behöver väl inte ge annat kraftfoder än Mustang det gör inte jag till mitt fullblod hon får fri tillgång till hö + Mustang original, det fungerar bra på henne som också blir lite galen av havre.
 
Nej jag skall ta bort allt det andra nu har jag tänkt. Hoppas att Mustang funkar bra som enda foder för min "knäppis" oxå!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
M
Foder & Strö jag vet att det finns ett gäng liknande trådar men då jag inte riktigt kan med sökfunktionen och inte riktigt förstår mig på...
Svar
2
· Visningar
959
Senast: mosig
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 284
Senast: traff
·
M
Foder & Strö Hej! Här kommer ytterligare ett rop på hjälp ifrån en hästägare som drabbats av kvothysteri som det så fint kallades i en annan tråd...
2
Svar
29
· Visningar
3 798
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp