Mamman är frösådd, vet inte vem som är "mormor", har köpt fröerna.Vilken söt! Vem är frömamman?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mamman är frösådd, vet inte vem som är "mormor", har köpt fröerna.Vilken söt! Vem är frömamman?
De vill stå ljust. Ställer du dem i norrfönster kommer de troligtvis bli långa och gängliga istället för buskiga, eftersom de kommer söka sig mot mer ljus (som ju inte finns).
Det där med ljust kan nog inte överskattas. Dessa står i ett mycket ljust söderfönster men har ändå fått litet ljusboost den här vintern.
Visa bifogad fil 58946
Intressant. Det går litet grann emot det jag erfarit och hört av andra, kanske det finns skillnader mellan sorter? Dessa har stått utomhus i söderläge hela sommaren och trivts finfint.Ok, för min har stått tidvis i ett söderfönster i sommar och den tyckte inte riktigt om det. Bladen brändes. Även när den stod på ett bord som stod precis vid fönstret och hade en väldigt tunn gardin mellan sig och fönstret.
Dagar då det var mulet trivdes den. Men den starka sommarsolen tyckte den inte alls om. Kanske får den flytta dit nu på vintern.
Mina palettblad har bott i öster-fönster under sommaren, det har varit lagom. Vintertid brukar de få stå i söderfönster, men skulle säkert må bra av lite extra ljus för att bli riktigt fina.Ok, för min har stått tidvis i ett söderfönster i sommar och den tyckte inte riktigt om det. Bladen brändes. Även när den stod på ett bord som stod precis vid fönstret och hade en väldigt tunn gardin mellan sig och fönstret.
Dagar då det var mulet trivdes den. Men den starka sommarsolen tyckte den inte alls om. Kanske får den flytta dit nu på vintern.
Intressant. Det går litet grann emot det jag erfarit och hört av andra, kanske det finns skillnader mellan sorter? Dessa har stått utomhus i söderläge hela sommaren och trivts finfint.
Mina palettblad har bott i öster-fönster under sommaren, det har varit lagom. Vintertid brukar de få stå i söderfönster, men skulle säkert må bra av lite extra ljus för att bli riktigt fina.
Vilka är era favoritsorter?
Vilken sort är detta? Den är så himla äckelpäckelsnygg! Även den mörklila under med ljusgröna kanter på bladen var väldigt läcker!
Värt att testa? Är ju gratis i så fall.I kommun rabatterna i grannstaden växer det otroligt vackra palettblad (eller de var fina, nu not so much). Jag tycker det är synd att de kommer grävas väck och slängas. Så tänkte fråga kommunen om jag får gräva upp en planta och se om jag kan lyckas få den att överleva men är det ens värt besväret? De har stått sen i försomras och bor fortfarande ute i kylan
Annars kan du ju råka ta några sticklingar när du råkar gå förbi. Då behöver du ju inte gräva upp nåt.I kommun rabatterna i grannstaden växer det otroligt vackra palettblad (eller de var fina, nu not so much). Jag tycker det är synd att de kommer grävas väck och slängas. Så tänkte fråga kommunen om jag får gräva upp en planta och se om jag kan lyckas få den att överleva men är det ens värt besväret? De har stått sen i försomras och bor fortfarande ute i kylan