Pålagringar

E

Extasia_ox

Efter en tids "orenhet" så åkte vi till vet med mitt 5åriga arabsto. Hon har inte varit halt utan bara sett lite oren ut, kort i steget. Första besöket gick bra och hon fick antiflamatoriskt och hem o skritta i 3 veckor. När vi kommer tillbaka så är hon bättre i longeringen men visar desto mer på böjprov. Det visar sig att hon har pålagringar i båda framkotorna. Vet sa att om man ska säga hur mycket hon har mellan lite, måttligt och mycket så har hon måttligt. Men hon säger också att det är inte dödsdömt ännu och en annan vet där hade själv en dressyr häst som gick 16 år med pålagringar utan problem.

Finns det någon mer här som har eller har haft häst med pålagingar på kotorna fram och ändå kan rida ungefär som vanligt. Att rida "som vanligt" är ju helt olika från person till person men jag rider mest fritidsridning om man säger så, ingen hets liksom.

Hur tror ni att våran framtid ser ut?

Det känns som framtiden ser ljus ut och jag tror att hon kommer bli bra och kunna gå ungefär som innan, eller jag hoppas iaf.

Sv: Pålagringar

Jag kan tänka mig att det beror på hur och vart pålagringen sitter. Och ffa hur den uppstått. Hur gammal är hästen?

Jag är inne på att köpa en häst som haft en pålagring på ett framknä. Han tävlades aktivt i trav och hade aldrig problem av detta men den togs bort i förebyggande syfte genom op. Han har aldrig varit halt eller oren (varken före eller efter op) och tävlas fortfarande aktivt inom travet med goda resultat.

Så det kan nog gå hur bra som helst, även att tävla. Det beror ju på hur det hela ser ut.

En pålagring som uppkommit av normalt rörelsemönster innebär ju att det finns en förslitning som pågår hela tiden. Och isf är ju risken att pålagringen blir värre med tiden. Om en häst av ngn anledning rört sig felaktigt och detta orsakat förslitningen, och hästen numera inte har det problemet, så borde det ju inte förvärras om inte hästen får tillbaka det rörelsemönster som överbelastat. Därför är det ju en fördel om man har en aning om vad detta kan ha uppkommit av för att kunna ställa en framtidsdiagnos. Här kan det vara bra att anlita en kiropraktor eller liknande så att det inte finns ngn snedhet nånstans som kan orsaka belastningen.

Jag hade absolut försökt gå till botten med hur det hela uppkommit. Ibland lyckas man, ibland inte. Men det finns ju en del vägar att prova. Däremot finns det ju ingen anledning att oroa sig om vet säger att pålagringen inte stör hästen. Frågan är ju om pålagringen orsakar det underliga rörelsemönstret som du beskrev var orsaken till undersökningen, eller om det är tvärt om. Ut med kiro och kolla igenom hästen. Verkar pålagringen störa hästen och den är ung och frisk i övrigt kanske man kan överväga op? Jag har själv ingen erfarenhet av det och vet inte vad som går att göra och inte.

Min förra häst hade pålagringar så jag läste en hel del om det. Hur mkt problem hästen får beror på var dom sitter, om dom sitter i själva leden eller inte. Tintilars häst verkar vara den sort där pålagringarna inte satt illa till. Men om din häst har redan en störning i sitt rörelsemönster av det så tyder det på att det finns i leden. (Hur såg röntgenbilderna ut?) Kort steg är enl vad jag läst typiskt för en häst med pålagringar, min häst gick så. Han var också märkbart försiktig när han gick i brant utförsbacke, har du sett tecken på det också?

Jag kan förstås inte ge medicinska råd men måste tyvärr säga att i ditt ställe skulle jag inte vara glad.......5 år och redan halt av "måttliga" pålagringar låter inte bra. Jag skulle INTE rida en sån häst normalt, inte förrän jag hade gått till botten med problemet och kollat om det går att göra något åt det.

Önskar dig lycka till

Glömde säga, min häst reds de sista åren i sitt liv i stort sett enbart i skritt, men något litet trav eller 20 meters gallopskutt ibland bara för att han tyckte det var kul. Så visst går det i förlängingen att rida en sån häst men man får vara oerhört försiktig och uppmärksam på hästens signaler.

Senast ändrad:

Vet en som har en 25 årig travar valack med pålagringar bfr & h bak, och lösa benbitar som upptäcktes på rtg först som 23 åring.

Han har varit ridhäst/fritidshäst sen han var 7 år, han lessnade på travar livet. Han har inte "tagit det lugnt" i sitt liv & visade hälta först som 23 åring. Han rids numera efter hur han vill, han är en rätt klok farbror -han "talar" om.

Så jag tror nog att det du rider klarar din häst utan problem.

Min 17-åring har pålagringar i kotleden i ett framben och även lite bekymmer med knät i det benet. Han funkar bra som promenadhäst - jag rider kanske 4 - 5 dagar i veckan och promenerar och tömkör resten. Det är ju en fin balansgång mellan att hålla igång hästen och överanstränga den - gäller att hitta en lagom nivå. Jag travar eller galopperar inga långa sträckor, undviker böjda spår och hoppar såklart inte. Men många härliga skogsturer blir det och kortare dressyrpass ;)

Min nioåring togs bort för två veckor sedan. Måttliga pålagringar hasled HB. Ej ens hagduglig:cry:

Jag beklagar att du fick ta bort din häst :cry:

Vi har varit hos kiropraktor och det var inga större fel på hästen. Hon drog och hade sig i alla benen och hon såg fin ut i ryggen, vi behövde inte komma tillbaka. Det var hon som sa att hon var öm i kotorna fram och tyckte vi skulle åka till veterinären.

Veterinären sa sist att ridningen för min häst skulle vara jämn, alltså inte störtrida en dag och inget alls nästa dag utan rida ungefär lika varje dag. Sen att hon ska belasta så mycket som möjligt i bak. Hon trodde till nästa gång vi skulle komma dit så skulle det nog inte vara värre utan hon verkade se ljust på det, om jag tolkade henne rätt. Hon sa även att det enda med detta var att min häst kommer ju inte kunna gå som fälttävlans häst och att hon blir svårsåld men jag har ju ändå inte tänkt sälja henne. Alltså tolkade jag det hela som att det inte var så farligt, fälttävlan är ju en ganska hård gren och det har jag inte tänkt använda henne till.

Först var hon tänkt till distans men sen jag fick barn så vet jag att tiden inte kommer räcka till så nu var jag lite mer inne på western och vi har en westerntränare här hemma som är bra på att få hästarna att lägga tyngden där bak. Hon viller mer än gärna hjälpa mig. Eller akademiskt.

ang träning så tycker jag att Ar är att föredra (om man vill ha en häst mera på bakdelen) framför western, även om western folket oxå har börjat jobba sina hästar mer på bakdelen. c.D kommer ju till torsby. Och så är det ju en tjej till arvika oxå som jag glömt namnet på just nu.

Det finns hästar som fungerar med artroser i kotleder (el annan led) och det finns hästar som inte ens tål promenadridning eller en galopp med kompisarna i hagen.

Det är väldigt individuellt. Graden av röntgenförändringar säger inte så mycket om prognosen. Det finns hästar som ser förskräckliga ut i lederna men ändå har mindre inflammationer (=smärta) än hästar med lindriga pålagringar.

Du behöver inte ge upp än. Försök ändra ridningen så att hästen flyttar mer vikt till bakdelen. Se hur det fungerar.
Rent medicinskt så är måttliga artroser hos en femåring inget vidare. Men som sagt, det är upp till individen!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 748
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 869
Senast: Jamtland
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 465
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30