pålagringar..

H

hallonsylt

Hej!! Har just fått veta att min häst har pålagringar på ena bakbenet och kotorna fram. Han är behandlad och återbesök sker om tre veckor.
Ni som har erfarenheter,både bra och dåliga,snälla dela med mig.
Har haft häst nästan hela mitt liv men detta är en ny erfarenhet (som jag gärna sluppit). Han är sex år,quarterhäst.

Sv: pålagringar..

Tyvärr måste jag säga att jag inte har några positiva erfarenheter av pålagringar. Jag har det senaste året fått lov att ta bort två av mina älsklingar pga just detta. De blev 6 resp. 8 år gamla. Detta var väldigt svåra fall och det är ju inte alls säkert att din hästs är lika allvarliga.

Problemet med just pålagringar är ju att de skapar kroniska inflammationer och det brukar inte gå att komma ifrån tyvärr. :(
Men som sagt, det beror helt på i vilken omfattning de finns och var de sitter.

Min arab med pålagringar i kotorna fram är i gång igen. Det var snack om operation men vet valde att behandla (spruta) och han svarade så bra på det att det inte blev någon operation.
Det finns hästar som har div röntgenfynd som kan fortsätta jobba ändå. Man får helt enkelt se om det går och inte ha för brått.
// Linda

Det brukar vara svårt - eller omöjligt - att avgöra hur prognosen ser ut utifrån röntgenfynd. Beroende på var artrosen sitter i leden, vad som orsakat den och hur hästens led "väljer" att reagera på den kan hästen vara alltifrån ohalt till fullständigt obrukbar.

En artros är alltid en tråkig diagnos och man ska kanske inte förvänta sig att hästen kommer att kunna fungera som tävlingshäst eller hålla för hård träning.

Försök ha is i magen och avvakta behandlingstresultatet!

Veterinären sa att framtida prognos beror mycket på hur han svarar
på behandlingen,men gud vad det är jobbigt att vänta.
han är riden och tävlad i reining på hög nivå.
Är det så att pålagringar kan stanna upp eller blir det mer och mer succesivt??

min häst har oxå pålagringar :cry: vi vet verkligen inte hur de ska bli med han, så ja tänkt lägga in mig lite här så ja kan hålla koll på era erfarenheter...

Om man kan stoppa inflammationen brukar "bygget" avstanna. En artros är kroppens försvar vid instabilitet och inflammation i en led - ett försök att steloperera leden helt enkelt. Om retningen försvinner avstannar processen. Tyvärr kan en artros i sig ge upphov till inflammation, det blir en ond cirkel.

Har idag också fått diagnosen hälta pga pålagringar på min häst och hade även jag tänkt att följa tråden lite och få lite tips.

För min häst såg prognosen mycket dålig ut gällande att fungera som tävlinghäst:cry:

Är närmast i chocktillstånd. Min häst är en sådan som "aldrig har varit halt", och nu detta....

Finns det ngn mer som har behandlat med framgång och sedan kunnat återgå till träning och tävling som innan?

Jag vill joina artros-klubben:cry:
Väntan på svar är verkligen värst...

Hej!! Har just fått veta att min häst har pålagringar på ena bakbenet och kotorna fram. Han är behandlad och återbesök sker om tre veckor.
Ni som har erfarenheter,både bra och dåliga,snälla dela med mig.
Har haft häst nästan hela mitt liv men detta är en ny erfarenhet (som jag gärna sluppit). Han är sex år,quarterhäst.

Jag håller med övriga; beror helt på vart pålagringarna sitter och om dom växer/inte växer. Jag hade en häst med små till måttliga pålagringar på båda framkotorna. Svarade bra på behandling men efter ett år var han halt igen. En bekants häst hade ganska rejäla och han fungerade som hobbyhäst (lite träning, lite tävling) tills han blev 23 år....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 504
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 967
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31