pålagringar

F

floss

min häst har pålagringar, vad göra nu?
skulle behöva bli av med den men hur mkt kan man sälja den för nu??

Sv: pålagringar

hittade detta skrivet av ngn annan: "Tyvärr blir hästen aldrig bra om den har pålagringar (artros). Har den lindriga pålagringar går det säkert att använda den som promenadhäst."

"Den"..? Fy, vad opersonligt det lät... :crazy:

I övrigt undrar jag samma som Snowball, vad säger veterinären?

HeJ!

Det beror ju på var pålagringarna sitter... Min tjej har pålagringar i bakknäna som inte påverkar användbarheten alls.. Hon funkar som en vanlig häst..

/ Lavinia
ps. artros och pålagring är inte samma sak. Artros är en ledförslitning där brosket försvunnit och benpålagring är en pålagring av ben.. Det ena utesluter dock inte det andra. ds

jag vet inte:confused: .. hittade (som jag skrev) det inlägget...

har iofs inte hört det bästa om pålagringar....

Har en häst med pålagringar på armbågen och är helt bra från detta och tränas och tävlas i 1.20 - 1.30

Var med min pålla på kliniken för en vecka sen...
(egentligen för tandkontroll och en 1000-mila service)

Pållan var då halt vid böjprov höger fram, plåtarna visade pålagringar i carpus... Hon behandlades i knä och kota.
domen kommer om två veckor... :(

Hoppas att hon kan hålla och vara promenadhäst utan att fara illa...
far illa gör jag när nån skriver...
"pålagringar.. måste bli av med han...osv.... :cry: "
(så mycket är alltså hästen värd...)

precis vad jag tycker! Hästen i fråga är väl värd att få ett drägligt liv även om den inte kan tränas och tävlas. Det finns nog många hästar som trivs med att vara sällskapshästar. Kan man inte ha kvar hästen själv så bör man göra allt i sin makt för att hitta en bra lösning innan man ger upp, enligt mig.

Bara för att den har pålagringar behöver man inte måla :devil: på väggen.
Min ena har det, och den hoppar 1.40 klasser med placeringar.. ingen som har ont här inte.
Gäller bara att man har koll på det och tränar hästen efter dom förutsättningar som den har.

Om du behöver sälja den oavsett så får du väl kanske räkna med att du får sänka priset ganska rejält, men det är ju också beroende på vad det är för typ av häsr, ålder, och vad den ska användas till?

Min häst har pålagringar men kan inte hoppa nå höga höjder och inte rejsa runt i skogen i fullgalopp hur långt som helst. Men veterinären sa att när han blir äldre kan det börja störa ridningen.

Min häst hade pålagringar i båda bakknäna. Men sen hade han även lösa benbitar. Men detta fall var det värsta min veterinär hade sätt så det fanns inget att göra för honom. Han var ständigt halt. Han avlivades för några månader sedan.:(

Men vad säger veterinären? Går han att rida på? Annars om han bara får gå som sällskap så får du nog inte så mycket.
Har du ett sto annars kan hon gå i avel.

Någon som kan svara på hur allvarligt det är med pålagringar på hovbenet? Är det ett speciellt utsatt ställe eller "lindrigare"? Vill väldigt gärna veta!

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 813
Senast: Strandad
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
716
Senast: Ajda
·
Hästvård Min islandshäst har pålagringar I lumbosacralleden och si-led vänster sida. Några mer med islandshäst som har haft detta? Vilken är...
Svar
3
· Visningar
705
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31