klasselover
Trådstartare
Eftersom att min häst haft ett annorlunda rörelsemönster i traven i princip sen jag köpte honom (u.a. vetbes), inte halt utan det ser bara annorlunda ut, så har jag tagit ut veterinär som gissade på växtvärk (f.07), men tänkte även i osteochondros-banorna, trots att det är nästintill obefintligt på ponny/kallblod vad jag förstått, han tyckte jag skulle avvakta en månad därefter kontakta klinik om det inte blivit bättre. Vi har mest arbetat i snön senaste två månaderna, dvs korta pass i djupare snö samt mycket skritt på vägarna, och han har varit märkbart bättre i snön. Åkte till ridhuset för att stämma av lite för ett par veckor sen och han har aldrig varit så dålig, snubblade fram i traven och det kändes som han dök för mig hela tiden. Beställde direkt tid på klinik, var där igår..
Efter böjprov, longering, ridning, bedövning av kotleden (då vet vid böjprov märkte att han stretade emot och var stel i kotleden, dock ej halt när jag sprang med honom) och röntgen visade det sig att han har en början till pålagring i kotleden höger fram, man såg lite lite på röntgen, hon gissade på att han haft kotledsinflammation en längre tid, men pga att han var underviktig och väldigt tanig när han kom till mig så trodde hon att kroppen inte kunnat läka ut den av sig själv, utan av den anledningen har det blivit en början till pålagring. Nu sprutad med kortison + hyaulonsyra, återbesök om 3 veckor, får se om han blivit bättre då annars får vi spruta igen..
Hästen är som jag skrivit 3,5 år, fjording av lättare modell.
Jag är inte direkt insatt i pålagringar osv, och vad nu veterinären menade med början till det, dvs kan det stanna av? Vad kan jag förväntas kunna använda honom till? Tycker det vore väldigt synd att han skulle behöva gå som promenadhäst... Hästen är alltså ohalt, aldrig visat hälta.
Tacksam för svar från er som har erfarenhet...
Efter böjprov, longering, ridning, bedövning av kotleden (då vet vid böjprov märkte att han stretade emot och var stel i kotleden, dock ej halt när jag sprang med honom) och röntgen visade det sig att han har en början till pålagring i kotleden höger fram, man såg lite lite på röntgen, hon gissade på att han haft kotledsinflammation en längre tid, men pga att han var underviktig och väldigt tanig när han kom till mig så trodde hon att kroppen inte kunnat läka ut den av sig själv, utan av den anledningen har det blivit en början till pålagring. Nu sprutad med kortison + hyaulonsyra, återbesök om 3 veckor, får se om han blivit bättre då annars får vi spruta igen..
Hästen är som jag skrivit 3,5 år, fjording av lättare modell.
Jag är inte direkt insatt i pålagringar osv, och vad nu veterinären menade med början till det, dvs kan det stanna av? Vad kan jag förväntas kunna använda honom till? Tycker det vore väldigt synd att han skulle behöva gå som promenadhäst... Hästen är alltså ohalt, aldrig visat hälta.
Tacksam för svar från er som har erfarenhet...