Pålagringar i kotleden

klasselover

Trådstartare
Eftersom att min häst haft ett annorlunda rörelsemönster i traven i princip sen jag köpte honom (u.a. vetbes), inte halt utan det ser bara annorlunda ut, så har jag tagit ut veterinär som gissade på växtvärk (f.07), men tänkte även i osteochondros-banorna, trots att det är nästintill obefintligt på ponny/kallblod vad jag förstått, han tyckte jag skulle avvakta en månad därefter kontakta klinik om det inte blivit bättre. Vi har mest arbetat i snön senaste två månaderna, dvs korta pass i djupare snö samt mycket skritt på vägarna, och han har varit märkbart bättre i snön. Åkte till ridhuset för att stämma av lite för ett par veckor sen och han har aldrig varit så dålig, snubblade fram i traven och det kändes som han dök för mig hela tiden. Beställde direkt tid på klinik, var där igår..

Efter böjprov, longering, ridning, bedövning av kotleden (då vet vid böjprov märkte att han stretade emot och var stel i kotleden, dock ej halt när jag sprang med honom) och röntgen visade det sig att han har en början till pålagring i kotleden höger fram, man såg lite lite på röntgen, hon gissade på att han haft kotledsinflammation en längre tid, men pga att han var underviktig och väldigt tanig när han kom till mig så trodde hon att kroppen inte kunnat läka ut den av sig själv, utan av den anledningen har det blivit en början till pålagring. Nu sprutad med kortison + hyaulonsyra, återbesök om 3 veckor, får se om han blivit bättre då annars får vi spruta igen..

Hästen är som jag skrivit 3,5 år, fjording av lättare modell.

Jag är inte direkt insatt i pålagringar osv, och vad nu veterinären menade med början till det, dvs kan det stanna av? :confused: Vad kan jag förväntas kunna använda honom till? Tycker det vore väldigt synd att han skulle behöva gå som promenadhäst... Hästen är alltså ohalt, aldrig visat hälta.

Tacksam för svar från er som har erfarenhet...
 
Sv: Pålagringar i kotleden

Min tanke är att du ska låta en BRA kiropraktor gå igenom hästen och samarbeta med veterinären i behandlingar. En så ung häst får inte början till pålagringar av bara lätt arbete. troligen är det något annat som spökar så att han överbelastar sitt högra framben. Kan sitta uppe i ryggen, ländryggen, SI-leden, bakknäna osv. Jag tror inte att kotan är det primära problemet. Och hittar ni roten till det onda bör hästen absolut gå att använda trots en början till pålagring:).
 
Sv: Pålagringar i kotleden

Kiropraktor har känt igenom honom första gången jag misstänkte att något var fel, hittades då en låsning i korset som rättades till och har kollats igen, den är borta.. Det veterinären trodde var att någon olycka i hagen kunde varit anledningen till kotledsinflammationen... Hästen har varit väldigt framtung att rida och har därför jobbat mycket med att "lyfta upp honom" eftersom han gärna lägger för mycket vikt fram, kanske det som delvis kan vara ett fel? Ska se om jag kan få tag på en annan kiropraktor, inte för att jag inte litar på den jag har, utan för att få fler synvinklar... Tack för svaret :)
 
Sv: Pålagringar i kotleden

Fast olycka i hagen och kotledsinflammation låter ganska otroligt i mina örön? Att han är extremt framtung tror jag mer är en anledning. Det kan gå ganska fort att få kotledsinflammtioner på framtunga hästar tyvärr. Där är ridningen det allra viktigaste att få rätt med så att hästen arbetas i en bättre form-vilket jag vet kan vara supersvårt!
 
Sv: Pålagringar i kotleden

Får helt enkelt bli tömkörning och körning när det blir igångsättning (hemsk tanke om det inte blir så), han är inkörd och går mycket bättre då..
 
Sv: Pålagringar i kotleden

En pålagring kan inte försvinna, men de kan 'avstanna' ja. Sen är det väldigt olika hur mycket en pålagring stör hästen, vissa kan ha små som ger stora symptom, och andra kan ha större som ger små symptom.

En pålagring kan stanna av en period för att sen öka, så oavsett är det inget man vill se, men det behöver inte innebära att 'allt är kört' och att han bara kan bli promenadhäst.

En pålagring kommer succesivt, och i början så kan man på röntgen se just att de är 'nybildade', dvs precis har bildats, antagligen det din veterinär menade.

Håller tummarna att det går bra för er, men skulle likt andra försöka se om det finns någon annan anledning än att han är 'byggd så' (t ex) till framtungheten.

Min L har som sagt pålagringar BF (tyvärr). Han är behandlad 2 ggr med kortison, och då det inte hjälpte behandlad med IRAP. Vi har inte utvärderat den behandlingen än då vet 'inte vill se oss' förrän om några månader, när han är igångsatt, eftersom som hon uttryckte det 'artroshästar far inte bra av vila, svaret får vi när han är igång'. Men såvitt jag kan se såhär långt har IRAPEN gett resultat, bara hoppas det gett resultat fullt ut, och att han kan fungera som ridhäst.
Han var heller inte halt förresten, däremot syntes det på hur han tog för sig och på bjudningen på volt, samt då på böjprov.
 
Sv: Pålagringar i kotleden

Det känns verkligen som det skulle vara sekundärt, om det nu inte blivit så allvarligt pga framtungheten... Cero var igång nu när han sprutades, skulle precis gå på vila. Han var ju alltså inte halt när vi böjde och sprang, utan reagerade bara när hon tryckte ihop benet. Traven blev dock "renare" när bedövningen satt i.

Om någon skulle vilja se honom i trav så har jag en film, dock inte den bästa då vi rider i snö större delen av tiden.. Ungefär en månad gammal film. Det känns som trav när man rider (har en duktig tjej i stallet som kollat när han rör sig med/utan ryttare samt ridit honom, det syns men känns inte, och ingen av oss eller någon annan som sett honom kan sätta fingret på vad det är, kallades islandshästen ett tag då det emellanåt nästan ser ut som något töltliknande).

http://www.youtube.com/watch?v=q6TCt1dyH9A
 
Sv: Pålagringar i kotleden

En pålagring är ju alltid sekundär, eller hur menade du? Att själva ledinflammationen i grunden beror på annat än framtungheten? Kan det ju absolut vara, och har han haft inflammationer länge kan han ju varit framtung pga det (det gjort ont).
 
Sv: Pålagringar i kotleden

Ja det var så jag menade, att han överbelastat framdelen pga av något annat...
 
Sv: Pålagringar i kotleden

Igår var jag på kliniken igen, helt ren både på före och efter böjprov och på böjt spår! :) Eftersom pålagringen ligger på ett ställe som troligen inte påverkar honom så mycket så ska vi lite långsamt sätta igång honom från marken och se till att han inte lägger vikt på frambenen, därefter sätta igång med lite ridning om några veckor... Så det är bara att hoppas att det går bra nu!
 
Sv: Pålagringar i kotleden

han "dök" säger du... men ni håller er uppe eller? spana in mitt inlägg om hästen som "svimmar", och hoppas på betydligt kortare tid att bli frisk än vi har (fortfarande) kram från Linda och Geysir
 
Sv: Pålagringar i kotleden

Men du.

Fjordhästar är ju överlag lite senare i utvecklingen än hästar av halvblodstyp. Att då sitta och rida i djupsnö + barbacka + nedsittning + ur balans är ju som gjort för skador. Det gör man inte på en 3-åring, oavsett ras (för den var ju tre när det filmades)!

Pålagringar är en kronisk åkomma och hästen blir aldrig "frisk", kan dock läka så pass att leden håller för viss belastnnig ändå. Vissa hästar får aldrig tillbaka besvären och kan ridas precis som vanligt, alla håller för lättare ridning med avsevärda restrektioner. Det är väldigt olika och det kan bara tiden utvisa.

Om jag var du skulle jag ta mig en allvarlig fundering över hästens utbildning. Det låter mycket klokt att jobba den för hand en tid. Dock, att arbeta en häst för hans kräver erfarenhet och stora kunskaper, inget man bara gör. Om jag var du skulle jag ta mycket hjälp av proffessionell tränare/beridare, det är en minst lika stor investering som de veterinärbesök ni varit på.
 
Sv: Pålagringar i kotleden

Det var under en lektion när han "dök", dvs snubblade hela tiden.. Har inte märkt av det sen dess!
 
Sv: Pålagringar i kotleden

Jag reagerade också på att det såg ut att vara lite väl tungt arbete för en så ung häst, framförallt för ett kallblod, och helt obalanserat. Jag vågar knappt rida i djupsnö med min 9 åring som är helt igång för att djupsnö tar så förbannat hårt på dem och kan bli förrädiskt om man inte tänker till.
 
Sv: Pålagringar i kotleden

jo, jag trodde också att dyka var samma som snubbla, men efter vår andra krasch insåg jag att det var två väldigt olika saker. Var rädd om er och gör hellre en hältundersökning för mycket än att ni går och gör illa er / kram från Linda och Kung-G
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 372
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 152
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 669
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp