Pålagringar i hovleden, varför?

Andorra

Trådstartare
Det har konstaterats med röntgen att min häst har pålagringar och början till hovbroskförbening i båda framhovarna.
Hur uppkommer pålagringar?
Överbelastning? Fel benställning? Felaktig hovvinkel? Felaktig ridning?

Känner mig som en skurk och vill gärna veta vad som kan ha påverkat detta.

Sv: Pålagringar i hovleden, varför?

Pålagringar kan vara medfödda, annars är det väl så att en pålagring skapas pga en irritation i benhinnan/benet typ. Så en häst som har en medfödd dålig benställning skulle kunna felbelasta en led och få en pålagring, eller en häst som belastas på ett för den olämpligt vis. Eller om hästen är instabil i lederna så kan den ökade rörelsen i leden orsaka pålagring.

Jag tror att det är extremt svårt att säga med säkerhet var de kommit ifrån.

Vet av egen erfarenhet att man känner sig som en skurk, men så länge man gjort så gott man kunnat så kunde man ju inte göra mer. Nu har ni ju upptäckt detta i alla fall och det är ju bra.

Det kan vara så enkelt att den fått en vrickning i hagen som inte uppmärksammats utan har belastats för mkt innan den läkt. Tyvärr behövs inte mer om man har otur. Lätt hänt att missa tex på unghästar som härjar runt och sällan visar så mkt om det inte är en rejäl vrickning.
Medfött är aldrig pålagringar utan det behövs en skada för att en pålagring skall uppstå, den enda medfödda bit som kan påverka är om de har tåliga ben/leder eller inte, sen kan man nästan mer belasta det på hur de är uppfödda än att det är genetiskt medfött även om man faktiskt ser att vissa hästar klart nedärver avkommor med svagare ben.

Just när det gäller hovleden är det ju också svårare att palpera än tex en vrickning i kotan dels fyller de oftast sig mindre dels är det svårare att registrera värme.

Enligt veterinär kan pålagringar vara medfödda. Kanske räknas som missbildning då.

Enligt veterinär kan pålagringar vara medfödda. Kanske räknas som missbildning då.
Hur fungerar det där, kan en häst förbli hältfri med pålagringar? Är inte pålagringar en reaktion där leden vill skydda sig? Det ligger ju ändå där och "skaver" isåfall?

Min häst visade ju sig ha lösa benbitar i ena kotan nu när han skadade ledkapseln och vet. vet inte om dom blev till under olyckan nu eller om han haft dom hela livet. Dom kan ju tydligen "växa fast" i vävnaden och på så sätt inte störa leden. Men det är inte så med pålagringar antar jag(?) där ligger det väl och stör hela tiden? Det är väl ganska viktigt att ledytan är slät för att inte orsaka en reaktion?

I det fallet jag känner till så var hästen inte opåverkad, det var tydligen stora pålagringar som var exakt lika på båda bakknäna, enligt vet var de troligast medfödda. Men jag gissar att de skavt och blivit större med tiden, hästen var väldigt ung och fick tas bort.

En bekant till mig hade en gammal häst med pålagringar i fram (minns ej säkert var) och den var fräsch så länge man red den rätt. Så det kan nog vara olika. Tänker att en pålagring som uppkommit pga felbelastning som tex felaktig skoning kanske kan vara besvärsfri om hästen skos korrekt, då kanske pålagringen inte är i vägen längre.

Det här är kanske inte helt samma läge men min 6-åring har pålagringar i kotleder fram. Upptäcktes i somras då han fick en hovledsinflammation ena fram o jag röntgade honom mer noggrant, först trodde jag det var kört, även om pålagringarna var rätt lika på båda och relativt lindriga.
På hans röntgen från köpet kan man ana (när man vet om det) det som syntes vid de nya plåtarna (andra vinklar) så det är inget nytt.

Men han svarade väldigt bra på behandlingarna och är idag hur fräsch som helst. Vi har dock återkommande återbesök för att hålla koll o ingen hoppning än sålänge.
Veterinären kan ju så klart inte svara på varifrån pålagringarna kommit men hans benställning fram är inte korrekt och han har haft en skada i ena framknäet (syntes på röntgen att det varit ett kraftigt trauma antingen som föl eller senare, inget jag fick veta när jag köpte) och att det isf kan ha kommit av avlastning under den skadan. Eller så är det medfött, eller så har han gått med inflammationer..
Hästen är välbalanserad o jag är än mer mån om att han rids "rätt" och varierat nu och hittills har det funkat.

Det har konstaterats med röntgen att min häst har pålagringar och början till hovbroskförbening i båda framhovarna.
Hur uppkommer pålagringar?
Överbelastning? Fel benställning? Felaktig hovvinkel? Felaktig ridning?

Känner mig som en skurk och vill gärna veta vad som kan ha påverkat detta.

Pålagringar bildas på felbelastade/överbelastade leder när hovarna lutar fel. Hovbroskförbening orsakas när brosket ständigt är ihoptryckt av att hoven lutar bakåt. I utvidgat läge består brosket till hälften av vatten, när "stötdämparna" är i botten kommer aldrig vätskan tillbaka in i brosket och det förvandlas "torkar" sakta till ben.

Verkningen är det som bestämmer varje gång om hoven ska stå naturligt rakt på marken eller luta framåt eller bakåt. Nuförtiden lutar de flesta hovar mer eller mindre bakåt, det används rent allmänt ingen regel inom hovslageriet för vad som är rakt för hästen från sidan sett.

I gamla böcker står tydligt att strålen visar hovens naturliga vinkel mot marken. Strålen är alltså fysiologiskt vågrät. Detta är hovvårdarens ansvar, hästägaren kan göra det enklare genom att inte ha för långa skoperioder men det hjälper inte om hästen ändå verkas felaktigt. MVH

Hur menar du med "lutar bakåt"?

Pållen har sedan förra sommare haft problem med bakkärran. Misstänker att han avlastat bak och därför "hängt" mer på framdelen. Han är också byggd i nedförsbacke vilket säkert inte gjort saken bättre.

Att en hov lutar bakåt kan jämföras med att vi skulle ha en klack under tån istället för att stå rakt på foten som när vi står barfota.

Vi förändrar vår naturliga barfotavinkel mot marken med klackar av olika höjd, vi ändrar hur mycket vi vill vår fot ska luta framåt. Vi gör aldrig så att vår fot lutar bakåt med en klack under tån eftersom det är omöjligt att gå så. Om man prövar märker man strax att man även får ont både här och där, ex ländrygg och vader.

På samma sätt bestämmer verkningen hur hoven ska luta, framåt eller bakåt.
Det blir lätt fel om man inte vet vad som är rakt för hästen.
Eftersom strålen är en trampdyna visar den hovens naturliga vinkel mot marken, hoven/bärranden måste alltså verkas till samma vinkel som strålen för att hoven ska stå naturligt rakt på marken.
Det är lättare att se om inte strålen verkas, det står faktiskt i alla böcker att man inte ska göra det utan bara ta bort lösa flikar.

Hovens tillväxt gör att hoven börjar luta igen och måste verkas rakt igen, och därför är en rekommenderad skoperiod 5-6 veckor. MVH

Att en hov lutar bakåt kan jämföras med att vi skulle ha en klack under tån istället för att stå rakt på foten som när vi står barfota.

Vi förändrar vår naturliga barfotavinkel mot marken med klackar av olika höjd, vi ändrar hur mycket vi vill vår fot ska luta framåt. Vi gör aldrig så att vår fot lutar bakåt med en klack under tån eftersom det är omöjligt att gå så. Om man prövar märker man strax att man även får ont både här och där, ex ländrygg och vader.

På samma sätt bestämmer verkningen hur hoven ska luta, framåt eller bakåt.
Det blir lätt fel om man inte vet vad som är rakt för hästen.
Eftersom strålen är en trampdyna visar den hovens naturliga vinkel mot marken, hoven/bärranden måste alltså verkas till samma vinkel som strålen för att hoven ska stå naturligt rakt på marken.
Det är lättare att se om inte strålen verkas, det står faktiskt i alla böcker att man inte ska göra det utan bara ta bort lösa flikar.

Hovens tillväxt gör att hoven börjar luta igen och måste verkas rakt igen, och därför är en rekommenderad skoperiod 5-6 veckor. MVH

Jag tycker faktiskt att du gör det hela lite väl enkelt för dig själv genom att inte verka förstå helheten.

Med helhet menar jag orsak och verkan.

Jag tycker faktiskt att du gör det hela lite väl enkelt för dig själv genom att inte verka förstå helheten.

Med helhet menar jag orsak och verkan.

Helheten jag lärt mig är att alltid se till att hålla hoven normalt lång och undersidan i naturlig vinkel mot marken. Samtidigt ska hoven förstås vara rak i sidled. Då har hoven en rak tåaxel både från sidan och framifrån sett.

Det är inte precis enkelt alla gånger att uppfylla dessa regler, särskilt om skoperioderna är för lite för långa.

Orsak och verkan kan då vara att hoven tillåts att flyta ut framåt och bli onaturligt lång. Då blir undersidan/sulan tillplattad istället för naturligt skålad och det kan göra att det blir svårt att få bärranden i strålens vinkel, man måste höja trakten eftersom det inte finns något att verka i tådelen. Då har man skapat ett problem åt sig själv.

En annan orsak o verkan är att både en för lång hov och en felvinklad undersida och inte minst en kombination av båda, påverkar både hästens ridbarhet och hållbarhet enormt mycket. Hästen blir rörelsestörd.

Vill gärna förstå vad orsak och verkan innebär för dig. MVH

Min häst har varken varit för lång i tån eller för låg i trakten.

Det kan berör på flera faktor som arv där ben ställning ingå.
Fel verkning,
Dålig foderstat,
Skada.
Ridning.

Var det Coari som sa "man for se över hela bilden" :)

Hästarbestå inte av enbart hovar, hör och häpna, proplem i ben och hovar kan ha andra orsaker än felverkning.

Min häst har varken varit för lång i tån eller för låg i trakten.

Det finns många hästar som inte har lång tå eller låg trakt som ändå har ett mycket stort problem som påverkar hållbarheten. Ett problem som i allmänhet inte uppmärksammas av svensk hov- eller veterinärvård.

Det innebär att bärranden är verkad i en annan vinkel än den strålen har. Att man inte förstår att strålen är det som är RAKT för hästen.
Under hoven ser man då att strålen lutar mer eller mindre nedåt i hoven för att bärranden har en avvikande vinkel. Det är alltså bärranden som lutar fel eftersom strålen/trampdynan är rak.

Hästar är extremt känsliga för att stå o gå o landa på fellutande hovar, både hovarnas och de nedre benens leder felbelastas och överbelastas, dvs utsätts för mycket större krafter än de är gjorda för att klara av. MVH

Du skriver ju samma sak i varenda tråd, vad det än gäller.. slår vad om att du tom anser att exem uppstår pga felverkade hovar..

Det var inte så att hästen hade OCD i bakknäna och fått pålagringar pga det?

Och på vilket sätt förhindrar en korrekt verkning att en häst med felaktig benställning, felaktig sadel, som rids dåligt som har ärftliga deffekter etc inte får problem med smärtor, pålagringar eller andra problem.

Felaktig verkade hovar kan skapa problem, korrekt verkade hovar kan motverka problem inom många områden till viss gräns men korrekt verkade hovar är inte någon granti för att hästen förblir frisk, det finns fler variabler där.

Du skriver ju samma sak i varenda tråd, vad det än gäller.. slår vad om att du tom anser att exem uppstår pga felverkade hovar..

Håller med men hon kanske är smart.
I stället för att skriva ett nytt inlägg hela tiden så kopierar hon bara sitt första å enda inlägg och sprider det som en löpeld genom trådarna.:crazy:

Hennes trovärdighet hos mig va stor i hennes första inlägg, sedan kom det ena avslöjandet efter det andra. :(

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 920
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21