Painthärstammning

cowgirl73

Trådstartare
Hade lagt in en tråd om detta men den verkar ha försvunnit....

Visserligen sa jag att jag inte skulle ha hästen men jag skulle ivartfall vilja veta vad den går för stammässigt.

Hittade ett paintsto med stammen:

Far : Doc´s Smoking Lena
Mor: Copper Sandy
Morfar: Refund

Jag har hittat samtlige via internet men jag vet ju itne vilken typ av blod det är.....
Stoet är ganska rejäl, kortbent, lång i kroppen, verkar ha en del vallinstinkt, stabil och lugn men inte tråkig....

Är det något att aval på ?
Vilken typ av blod är lämpligt att avla henne med ?

Funderar fortfarande på henne.....trots en del andra brister :)

Tacksam om någon som är insatt kan ge lite info.

Sv: Painthärstammning

Om det är något att avla på är ju omöjligt att säga. Lång i kroppen och kortbent låter ju inte lovande... du får nog berätta mer om henne. Min känsla är dock ranchhäst, med största säkerhet en tobiano?

Har hon några meriter, helsyskon med meriter, avkommor med meriter, halvsyskon på mödernets sida med meriter? Vad har hennes mamma gjort? (mödernet för mig är jätteviktigt) Har hon några avkommor alls och hur ser dom ut, vad har dom för pappa, vad har hon ev gett tidigare med vilken typ av hingst osv osv?

Blodmässigt skulle jag säga ranch/cow/reining -även om hingsten har gått en del allround. Eftersom stoet har gamla linjer hade jag valt en modernare typ av hingst. Såvida hon passar att betäcka i övrigt såklart, det är så mycket som ska klicka om det ska vara något som tillför aveln.

Sv: Painthärstammning

Jag vet inte så mycket mer om henne själv :)
Ingen aning om syskon, avkommor eller mödernet.

Finns det något register där man kan hitta sådana uppgifter, tex vilka avkommor hon fått med vilken hingst, om de tävlats, om hon har syskon som tävlats, meriter överlag på stammen ?

Hon har fått 5 föl, blir 19 år nästa vår och ser ut som.....en gammal häst....om hon var mer musklad och sådär kanske hon inte sett så kortbent och långkroppad ut :)

Tobiano stämmer bra, palomino.

Egentligen skulle hon fungera som läromästare för mig mest, hon ska vara välutbildad inom western.
Men å andra sidan så är det en del brister eller fel eller slitage....vad man nu ska kalla det......:grin:

Det som mest gör att jag drar mig för ett köp är faktiskt att hon inte är försäkrad längre och naturligtvis inte går att försäkra in igen pga åldern.

Samt har haft nån skada på ett ben som de inte riktigt visste vad det kom av, hände hos förra ägaren tror jag.
Och är blind på ett öga....men det har hon varit hela livet så det har hon säkert kompenserat upp.

Ranch/cow blod tycker jag är intressant men självklart ska hästen oxå fungera i aveln och bidra med något annars känns det ju inte som någon seriös idé.

Liknande trådar

N
Hoppning Jag har letat häst ett tag och nu hittat två 1-åringar jag gillar. Nu till det svåra, jag måste bestämma mig för en av dem och skulle...
Svar
12
· Visningar
2 276
Senast: sona
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 928
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar