Paint och Quarter, skillnad?

Sv: Paint och Quarter, skillnad?

Jaha kan 2 quartrar bli solid paint breed(spb) för att d var för lite vitt, ja man blir inte klok.
Jag har ett sto med paint pappa o quarter mamma d blev spb.
Man blir verkligen fundersam över dessa 2 raser...
Solid paint breed kan d betyda enfärgad paint avkomma???
eller vad står solid för??

Vi har även ett sto som har enbart quarter föräldrar men fick mycke vitt så hon e dubbelreggad...

Senast ändrad:

Två quarterhästar kan aldrig bli en paintavkomma, såvida inte den ena är dubbelreggad.

För att få en paint, solid eller regular, så krävs att minst en av föräldrarna är registrerad paint, men den kan ju alltså vara dubbelreggad.

Två quarterhästar kan aldrig bli en paintavkomma, såvida inte den ena är dubbelreggad.

För att få en paint, solid eller regular, så krävs att minst en av föräldrarna är registrerad paint, men den kan ju alltså vara dubbelreggad.

Numera ja, men förut gick det ju bra.........;)

Jaha stoet som vi har e dubbelreggad fast hon har bara quarter föräldrar så vitt jag vet har hon bara quarter i stamtavlan. Så jag antar d beror på att hon e lite för vit ,hon e 4 år så d gick nog förr men nu hade hon nog bara blitt quarter. Men positivt e ju att hon kan tävla i både paint o quarter shower.

Japp, nu hade hon inte gått att regga som paint OM inte någon av hennes föräldrar också är dubbelreggad!

Så det är bara att gratulera! :)

Så om nån av föräldrarna är dubbelreggade, så går det fortfarande att dubbelregga ett föl?

Kicki - som inte är så insatt i paintaveln.:angel:

hejsan hejsan!
appaloosan är en egen ras (amerikans avlad för "Western") men som sagt ofta har mycket quarterblod i sig tex mitt appaloosa sto som har mer än 75% registrerade quarters i sin stam, resterande appaloosa.
sedan kan man avla in fullblod och arab men det beror ju på vilken typ av appaloosa man vill ha, jag tycker det verkar som att man börjar avla bort arab blodet mer och mer och det tycker jag verkar lämpligt då dom bedöms efter "stockhästtypen" men det kanske bara är jag som tycker detta :confused:

Nja, utreda begrepp tror jag inte jag lyckats med. Det är nog nästan mer förvirrande nu. Men jag har lyckats få kontakt med uppfödaren till min häst så nu ska jag förhoppningsvis få svar på rasfrågan.

Jag har en avkomma efter Big Cherokee jag med!! Jag har också försökt lokalisera uppfödaren men inte lyckats. Vore jättekul o få höra vad du hittat. Har kanske din häst samma uppfödare som min??!! Min är uppfödd i Sörmland, hos Lasse i Strångsjö (vet inte vad han heter, bara "häst-Lasse" i strångsjö).

Senast ändrad av en moderator:

Vad kul! Har du någon bild på din häst? Vore kul att se. De har inte samma uppfödare. De som fött upp min häst tog bara ett föl. sen blev det inte fler. Jag pratade med uppfödaren nyligen och hon visste bara att Big Cherokee blivit såld troligtvis till skåne. Vet inte när eller vart i skåne tyvärr. Funderar på vart en sådan korsning som han kan vara registrerad. Vad tror du?

Jag har oxå hört att han ska ha sålts till skåne men vet inte heller mer än så :(
Har letat på internet efter Big cherokee och har bara hittat sidor där folk letar efter honom. Är så jobbigt när ingen riktigt vet vad det är för korsning på honom. Jag har hört irish cob, quarter/danskt varmblod (den kombinationen tror jag inte på, måste vara en annan hingst med samma namn isf) och quarter/döle. Uppfödaren till min sa att han var quarter och nåt kallblod men han visste inte vilket så jag har ingen aning om var han kan va registrerad. Har du nån bild på "Biggen"?
Visst har jag bilder på min häst men jag får inte in dem...kan jag maila till dig eller nåt?
Kul att vi båda bor i Karlstad förresten! Då får vi ha syskonträff :)

Jag har visserligen ingen avkoma efter den hingsten, men hojta gärna till om ni ska träffs... Jag finns ju också på nära håll... ;)

Enligt min uppfödare är han korsning mellan Dölehäst och Paint. Så det behöver du inte fundera mera på. Förresten. Har du sett honom? Jag har fått bilder som jag kan maila. (du kan PM:a din mailadress) en riktig läckerbit alltså. Såg att du också bor i värmland. Vart här finns du?
Du kan maila mig på: bigganl66@hotmail.com.
Vart i Karlstad finns du? Det vore ju roligt att träffas och få se Sawannas halvsyskon.

Jag har en bild på Big cherokee men den är scannad och utskriven på vanligt papper =dålig kvalite. Men visst är han snygg, en riktig läckerbit! Önskar att min hade fått lite mer av ståtligheten i sig ;) Men du..tar o mailar dig istället :idea:

Ledsen för att jag dammar av en sådan himla gammal tråd. Men googlade på Big Cherokee eftersom jag har blivit nyfiken på en av mina favorithästars stamtavla. Och han är efter Big Cherokee. Ville gärna hitta bild på Big Cherokee men hittar som någon innan skrivit bara sidor där folk letar efter honom. Någon som har bild på honom eller någon mer tydlig fakta? Allting är ju så luddigt.

Känner totalt 2 hästar som är avkommor till Big Cherokee.

Jodå! Innan var man tvungen att regga dom som paint men nu är fläckigt godkänt i AQHA så det kommer att bli fler och fler skäckiga quarters! Det är bara att avla på!

Åhå, så ett Sessan-föl (quarter) med Willy (paint) kan alltså dubbelreggas? Eller har jag missuppfattat?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka