Paint-hingstar

Lina_Zacha

Trådstartare
Jag söker reining-inriktade paint-hingstar som är homozygota för svart och overo/tobiano, vilket land som helst. Förslag?

Sv: Paint-hingstar

Charlies Spin Doc i danmark hos charlies corral är homozygot för svart och tobiano iallafall,stam vet jag tyvärr inte. Står på semin.

ja du ser, jag är verkligen insatt i det här med Paintar :D :D

Men visst är det så att om jag betäcker en QH med en homozygot paint, så kan det bara bli paint-föl och inga solida?

ja du ser, jag är verkligen insatt i det här med Paintar :D :D

Men visst är det så att om jag betäcker en QH med en homozygot paint, så kan det bara bli paint-föl och inga solida?

Ja, (förutom att det finns en minimal chans att få en minimal tobiano vilket kan vara en enfärgad med strumport och bläs, men det är ganska otroligt)

Bara tobianos kan vara homozygota, och därefter kommer sabinos med hög färgnedärvning.

Vad jag vet finns inga direkt toppbra homozygot (tobiano) painthingst i norden vad gäller cutting/reining.
Däremot så har du ju Cut from A Diamond som uppfyller alla dina övriga krav. Whatafrecklynxkent är också en tänkbar hingst (nedärver färg till 80%) Bertas Wild Rag kan också vara nåt att titta på (han är dessutom dubbelreggad).

Så i mina ögon ser ditt val ut så här i dagsläget:
1. Välj en mindre bra hingst (enligt dina önskemål) och få en garanterat fläckigt föl.
2. Välj en toppbra hingst men med risk för att få en solid avkomma.

Jag hade otvivelaktigt valt det senare alternativet... Cutting/reining är ju också grenar som inte är så rasbundna såsom Hunter/pleasure t.ex. Så tävlingstillfällen kommer det ändå att finnas om den skulle bli solid.

De solida är ju också ett toppbra avelsmaterial vilket svenskarna sent om sider börjat upptäcka. Särskilt nu när vi får bedriva overo-avel igen! :)

men det känns som att paintaveln i sverige är såpass liten, så det vore bra att bidra till att föra in nytt blod.

men det känns som att paintaveln i sverige är såpass liten, så det vore bra att bidra till att föra in nytt blod.

Aha! Jag missförstod dig, trodde du menade hingstar i Sverige.

Ja då finns det ju mer att välja på och att få in nytt blod är ju jättebra!

Homozygot är när djuret har en viss uppsättning gener som alltid nedärver tex en viss färg eller fläckar.

Ex en hingst eller sto som är skäckigt och alltid lämnar skäckiga avkommor.
Eller en som är svart som alltid lämnar svarta avkommor.
Eller en som är cremello som alltid lämnar gula föl.

Enkelt förklarat.

Her er en:
http://www.paintedhorse.com/Pedigrees/Studs/Kalpedigree.htm

STRAIT TEXAS KALIMAN

Sire: Strait From Texas X Ris Key Business

Dam: Tuxies Kaliman X Tuxie Skip

"Kal" is an own son of 8 time World / Reserve World Champion STRAIT FROM TEXAS, the all time open performance point earning stallion in APHA History. He was the first and only stallion in APHA history to earn 2000+ open performance points!

He is Homozygous for the Tobiano gene AND Homozygous for the Black gene.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
692
Senast: Roheryn
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Kläder & Bli fin Jag har i omgångar letat efter en snygg jobbväska som rymmer lika mycket som en kappsäck men som designmässigt är mer handväska än tote...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 077
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka